Mer penger til borteboere

Pengene skal gå til både sosiale fellestiltak og som stipend til elevene.

Tre elever som gjør lekser på et soverom - Klikk for stort bilde Mostphotos

Politikerne vedtok tidligere i år å opprette et fond for elever på hybel og internat. De har også bedt fylkeskommunedirektør Tron Bamrud komme med en sak om hvordan disse pengene skal kunne brukes allerede fra kommende skoleår.

Det var denne saken hovedutvalg for utdanning behandlet onsdag.

Per nå står det 9,5 millioner kroner på fondet.

Alternativt forslag

I sin innstilling vil Bamrud sette av 1 million kroner til ulike sosiale fellestiltak hvert år og 2,8 millioner kroner til å styrke elevtjenesten med virkning fra skoleåret 2024–2025. Dessuten foreslår han å utrede en ordning med gratis bussreiser for alle borteboende elever, slik at de kan reise gratis hjem med buss i helgene.

Hans Kristian Enge (Ap) fremmet et helhetlig alternativt forslag på vegne av Ap og Høyre.

De har med seg punktet om 1 million kroner til sosiale fellestiltak og punktet om å utrede gratis buss for borteboende elever. De har derimot tatt ut punktet om å styrke elevtjenesten fordi de mener det ikke passer inn i denne saken.

–  Vi får heller diskutere innretningen på elevtjenesten i andre sammenhenger, sa Enge.

Tilleggsstipend

Han er opptatt av å møte bekymringene som har kommet fram om at det er krevende økonomisk å flytte på hybel eller internat.

– Vi vil ha et eget tilleggsstipend for dem som får borteboerstipend fra Lånekassa. Dette vil gi alle mulighet til å flytte på hybel og fullføre utdanningen sin uavhengig av foreldrenes økonomi, sa Enge.

I det alternative forslaget setter Ap og Høyre av 4,5 millioner kroner fra fondet for kommende skoleår til et slikt tilleggsstipend.

Samtidig ber de fylkeskommunedirektøren utrede hvordan de kan tildele dette stipendet til elever uten at det må bli mange enkeltvedtak og dermed veldig mye jobb.

Må inn i budsjettet

Hensikten med å opprette dette fondet er å skaffe penger til tiltak allerede for skoleåret 2024–2025.

Utvalgsleder Joakim Ekseth (H) understreket at tiltak for borteboere må innarbeides i ordinære budsjetter framover. Årsbudsjett og økonomiplan 2025–2028 blir vedtatt i fylkestinget i desember.

Politisk behandling

Alternativforslaget fra Ap og Høyre fikk 12 stemmer. Frp stemte for fylkeskommunedirektørens innstilling.

Les sakspapirene PS 13/2024