Mer klimavennlig og effektiv transport

Fylkeskommunen har laget et forslag til godsstrategi for Innlandet. Strategien er sendt ut på høring.

undefined - Klikk for stort bilde ndla.no

Hovedutvalg for samferdsel vedtok på sitt møte den 22. januar å sende fylkeskommunedirektørens forslag til godsstrategi på høring.

Du kan lese sakspapirene med forslag til godsstrategi her

Frist 1. mars 2025

Forslaget til godsstrategi for Innlandet blir sendt på høring til kommuner, regioner, transportetater og andre aktører innen gods- og logistikkbransjen. 

Fristen for å gi tilbakemeldinger til fylkeskommunen er 1. mars.

Et viktig mål i den nye godsstrategien er å legge til rette for at transport av varer og gods kan foregå på en klimavennlig måte, og samtidig være effektiv. 

Strategien skal også bidra til å videreutvikle industrien i Innlandet, sikre arbeidsplasser og bidra til økt produksjon i næringslivet.

Mest gods på veg

Arbeidet med strategien har pågått siden senhøsten 2023, da fylkesutvalget vedtok å lage en slik strategi.

Første del av arbeidet var å lage en godsstrømanalyse, for å få oversikt over hvordan og hvor varer og gods blir transport i og gjennom Innlandet. Den ble ferdig i september 2024.

Analysen viste at nesten 90 prosent av all godstransport i Innlandet skjer på veg, og vel 10 prosent på jernbane. Tømmer går så å si kun på bane i fylket.

Gods- og varetransport står for om lag halvparten av klimagassutslippene fra vegtrafikk i Innlandet.

Ulike scenarier

Analysen som firmaet Multiconsult laget for fylkeskommunen har sett på tre ulike måter å satse på, når en skal legge til rette for effektiv og klimavennlig godstransport i Innlandet.

Det ene scenariet tar utgangspunkt i en sterk satsing på jernbane, med tiltak som elektrifisering av Røros- og Solørbanen, nye flerbruksterminaler for gods og bygging av krysningsspor, dobbeltspor og så videre.

Et annet scenario handler om rene vegtiltak, opprusting av fylkesvegene til å tåle større og tyngre vogntog, med en overgang til lastebiler som går på drivstoff som ikke slipper ut klimaskadelige gasser.

Det tredje scenariet inneholder en kombinasjon av tiltak både på veg og jernbane, men med mest vekt på vegtiltak, for å sikre verdiskaping i innlandsindustrien.

Videre behandling

Saken skal opp igjen i samferdselsutvalget den 26. mars, etter at høringsinnspillene har kommet inn og blitt sammenfattet.

Godsstrategien skal til slutt vedtas av fylkestinget.