Hovedutvalg for næring besøkte Mjøsanlegget tidligere i høst og fikk informasjon om blant annet hvordan man lager biogass.
Erik Lagethon
– Innlandet fylkeskommune er opptatt av økt bruk av fornybart drivstoff. Både el, hydrogen og biogass vil nok være en del av den miksen som må til for at klimamålsettingene skal nås, sier Per-Gunnar Sveen, leder for hovedutvalg for næring.
Løfter fram biogass
Innlandet fylkeskommune samarbeider med Statsforvalteren i Innlandet og Innovasjon Norge Innlandet om å løfte fram biogass.
Dette gjør de blant annet ved å gi støtte til landbruket for å få ned klimagassutslippene.
Mjøsanlegget er ett av stedene i Innlandet der man kan fylle biogass.
Erik Lagethon
Det offentlige har flere ordninger der bønder kan få støtte til for eksempel å kartlegge om de kan levere gjødsel fra husdyrene sine til biogassanlegg eller til å etablere lager for biorest.
Bønder som leverer husdyrgjødsel til et biogassanlegg, får biorest tilbake. Dette kan de bruke som miljøvennlig gjødsel.
Landbrukets klimaplan
Disse bøndene bidrar også til å oppfylle Landbrukets klimaplan, som er inngått mellom Norges Bondelag, Norsk Bonde- og Småbrukarlag og staten.
Biogass er et viktig punkt i denne avtalen, som blant annet sier at økt bruk av husdyrgjødsel i biogassanlegg er nødvendig for å nå klimamålene.
Slik får vi biogass
I dag finnes det bare ett biogassanlegg i Innlandet, og det er Mjøsanlegget på Lillehammer som eies av 18 kommuner. Det er også private aktører som planlegger flere biogassanlegg i Innlandet.
Når matavfall omdannes til biogjødsel, dannes det en gass som hovedsakelig består av metan.
Denne gassen kan renses slik at den kan brukes som drivstoff.
Klimanøytral
Biogass er klimanøytral fordi den allerede finnes i kretsløpet. Det betyr at prosessen ved å lage biogass av matavfall ikke tilfører mer CO2 i atmosfæren enn ved naturlig nedbryting.
Biogass er bedre for helsa enn fossilt drivstoff. Detter er fordi biogass ikke slipper ut sot- og støvpartikler og at utslippet av nitrogenoksider er langt mindre. Dessuten er det mindre støy fra biler som kjører på biogass enn for eksempel dieselbiler.
Vil øke bruken av biogass
Per-Gunnar Sveen, leder i hovedutvalg for næring
Marit Thobiassen Strande
Det er i overkant av 2000 biogasskjøretøy i Norge, og dette er primært busser og tungtransport.
I dag kan man fylle biogass på Innlandsporten i Stange, Trehørningen i Hamar, Rudshøgda i Ringsaker, Gjøvik og Mjøsanlegget på Lillehammer. Snart kommer det også en stasjon på Koppang i Stor-Elvdal kommune.
Når stasjonen på Koppang er på plass, vil det være den nordligste i Østerdalen. I Gudbrandsdalen er det ingen stasjon nord for Lillehammer, men dette er noe blant andre fylkeskommunen jobber med.
– Fylkeskommunen kan bidra til økt bruk av biogass blant annet ved å være en pådriver for at det skal etableres flere fyllestasjoner for drivstoff, og hvor det er mulig for tungtransport å få fylt med biogass. I den vedtatte godstrategien for Innlandet peker vi på steder der det er naturlig å ha fyllestasjoner. Jeg håper flere av disse stedene vil tilby alternative typer drivstoff, hvor også biogass inngår, sier Sveen.