Prosjektleder Vidar Øfstaas (fra venstre), enhetsleder Ole Einar Fossen, leder i samferdselsutvalget, Iselin Vistekleiven og ordføreren i Sør-Aurdal kommune, Marit Hougsrud ved Haug, der den utbygde delen av Reinlivegen slutter.
Kari Hermanrud
Arbeidet startet med hogst i veglinja i mars i år og ble ferdig i begynnelsen av november.
Fornøyd ordfører
Fylkeskommunen har brukt 28 millioner kroner på å bygge helt ny veg på strekningen Smedsrud - Haug.
Den 15. november var lederen i fylkets hovedutvalg for samferdsel, Iselin Vistekleiven (Ap), og ordføreren i Sør-Aurdal, Marit Hougsrud, ute for å se på den nybygde vegen.
- Kommunen vår har hatt denne vegen høyt oppe på prioriteringslista siden jeg begynte i politikken for rundt 15 år siden, sa ordfører Marit Hougsrud.
Hun er fornøyd med at de som kjører ofte mellom Bagn og Reinli, blant annet for å hente og levere barn i barnehagen i Reinli, har fått en bredere og mer oversiktlig veg å kjøre på.
Store behov
Vegen har blitt bredere og trafikantene har bedre sikt.
Kari Hermanrud
Iselin Vistekleiven er glad for å høre at utbygginga av fylkesveg 2446 blir så godt mottatt, og for at tunnelmassene fra det statlige byggeprosjektet like ved, kunne brukes i nærområdet.
- Fylkesvegen mellom Bagn og Reinli er en del av utbedringsprogrammet som vi gjennomfører i perioden 2022 - 2025. Vi gjennomfører tiltak som dette for å gi trafikantene en tryggere og mer trafikksikker veg, sa Vistekleiven.
Fylkeskommunen har satt av 10 millioner kroner i 2025 til å gjøre en enklere utbedring av vegen videre fra Haug, der den nybygde strekningen slutter, til Reinlikrysset.
- Fylkesvegene i Innlandet trenger å utbedres for minst åtte milliarder kroner. Det er vanskelig å prioritere hvilke strekninger som skal rustes opp, når behovet er så stort, sa utvalgslederen.
Bygget opp fra grunnen
Arbeidet med strekningen som er ferdig nå, har gått ut på å gjøre vegen bredere og med bedre kurvatur. Den er bygget med et lag med frostsikring, som skal bidra til at vegen holder seg lengre, før den må gjennomgå mer omfattende vedlikeholdstiltak.
- Vegen går i sidebratt terreng og arbeidet har til dels vært krevende, blant annet på grunn av harde morenemasser midt på parsellen, forteller enhetsleder Ole Einar Fossen i fylkeskommunen.
- Arbeidet har blitt gjennomført uten personskader og trafikkavviklinga har gått greit i anleggsperioden, sier Fossen.
Gjenbruk av tunnelmasser
Prosjektet har brukt stein fra tunellen på E16 i Bagn, som lå tilgjengelig i veglinja. Steinen er brukt til frostsikring, oppbygging av skråninger og knust til bærelag.
Byggeledelsen var spent på det var nok steinmasser, men det har kun vært nødvendig å kjøre inn ca. 200 kubikkmeter masser utenfra.
Fakta om prosjektet:
- Entreprenør: Brødrene Dokken AS
- Vegbredde: 6,5 meter
- Lengde med ny veg: 1170 meter
- Jord-/steinmasser: 68 000 kubikkmeter
- Forsterkningslag: 7500 kubikkmeter
- Asfaltert flate: 8200 kvadratmeter
- Areal i skråninger som er sådd til: ca. 32 000 kvadratmeter
Tunnelmassene fra E16 i Bagnskleiva kom godt med som fyllmasse da Reinlivegen skulle bygges ut.
Kari Hermanrud