Litt mer til fylkesveg i statsbudsjettet

– Men dette er langt fra nok, sier fylkesordfører Thomas Breen.

Thomas Breen - Klikk for stort bildeFylkesordfører Thomas Breen Kine Kruge Foto / Innlandet fylkeskommune

Regjeringen la fram sitt forslag til statsbudsjett for 2025 mandag.

– Innlandet som eier mest fylkesveg i landet får nå en økning på 24,8 millioner kroner, mens vedlikeholdsetterslepet vårt er på mellom 7 og 8 milliarder kroner. Og det er før vi har tatt med kostnadene for å vedlikeholde alle de 1230 bruene våre, sier fylkesordføreren.

Økning i frie inntekter

Foreløpige beregninger viser en realvekst i frie inntekter fra 2024 til 2025 for Innlandet fylkeskommune på om lag 150 millioner kroner.

Veksten i frie inntekter skal møte økte behov særlig innen samferdsel. I tillegg til etterslepet på fylkesveger og bruer, er det økte kostnader innen kollektivtransporten.

Det er også en prisvekst utover konsumprisindeksen i mange sektorer. I tråd med digitaliseringen får vi store merutgifter knyttet til IKT-lisenser.

Breen er fornøyd med at det nye inntektssystemet slår positivt ut for Innlandet fylkeskommune. Samtidig er han bekymret for totaløkonomien.

– Innlandet er det eneste fylket uten belønningsordninger for byer og tettsteder og vi får ikke uttelling for satsing på ferje. Når vi samtidig over år har mistet elever ut av våre videregående skoler på grunn av lavere fødselstall, påvirkes vår totaløkonomi slik at det er utfordrende å få budsjettet til å gå i balanse, sier Breen.

– Også mye positivt for Innlandet

Han synes likevel det er mye positivt for Innlandet generelt i statsbudsjettet og trekker fram spesielt to ting:

– Innbyggerne i hele 27 av våre 46 kommuner vil få redusert studielånet sitt med 25 000 kroner årlig fra januar 2026. Det er god distriktspolitikk som vil bidra til at det er attraktivt å bo i hele Innlandet. Dessuten vil regjeringen øke pendlerfradraget, noe som er bra for mange i vårt fylke, der reiseavstandene er store, sier Breen.

Han er også fornøyd med at regjeringen setter av 4,3 milliarder kroner til utbyggingen av dobbeltspor på strekningen Oslo–Hamar.

– Det er bra for Innlandet at det satses på jernbane slik at vi kan få hyppigere og raskere togavganger og mer gods over fra vei til bane, sier han.

Ny oppgave, men mindre til utvikling

Regjeringen foreslår å overføre en oppgave fra Kunnskapsdepartementet til fylkeskommunene. Oppgaven er å forvalte en ordning for tildeling av midler til utvikling av studiesentre i distriktene. Innlandet fylkeskommune får overført 8,1 millioner kroner sammen med oppgaven.

Når det gjelder midler knyttet til distriktsutvikling, får Innlandet fylkeskommune én million kroner mindre enn i fjor. Dette er penger som brukes til viktig utviklingsarbeid i næringslivet i fylket.

Fjerner tannhelsesatsing

I revidert nasjonalbudsjett vedtok regjeringen å gi 75 prosent rabatt på offentlig tannbehandling for 25- og 26-åringer, gjeldende fra 1. juli 2024.

Denne rabatten ligger ikke inne i budsjettforslaget for 2025.

Mer penger til museene

Innenfor kultur følger regjeringen opp tidligere vedtak med utbetalinger til de to store byggeprosjektene ved Anno museum – Domkirkeodden og Norsk skogfinsk museum.

Anno Museum får også 1,5 millioner kroner ekstra til å jobbe med utvandrerjubileet i 2025.

Mjøsmuseet får 20 millioner kroner til å etablere et museumssenter i Gjøvikhallen som skal være åpent hele året. Museet får også styrket tilskuddet sitt med 1,8 millioner kroner til drift av Industrimuseet på Raufoss.

Andre tilskudd til kultur

I tillegg foreslår regjeringen å opprette en ny tilskuddsordning for regionale kulturfond. 5,4 millioner kroner settes av i ordningen i Innlandet. Tilskuddene som gis gjennom denne ordningen skal blant annet stimulere til økt aktivitet og deltakelse i kulturlivet. Ordningen skal forvaltes av fylkeskommunen.

Teater Innlandet får økt tilskuddet sitt med 1,5 millioner kroner til å styrke driften og opprettholde den kunstneriske aktiviteten.

Skibladner får styrket tilskuddet sitt med 2 millioner kroner og World Expression Forum på Lillehammer får en million kroner i forslaget til statsbudsjett.

Videre behandling av budsjettet

Regjeringen må forhandle med ett eller flere partier i opposisjonen fordi de ikke har flertall i Stortinget.

Stortinget skal vedta statsbudsjettet for 2025 i løpet av desember 2024.