Kontrollregner på tre bruer i Østerdalen

Nye føringer etter brukollapsen på Tretten gjør at trebruene på Tynset, Evenstad og Os må kontroll-beregnes. 

Trebru over Glomma med lyssignal - Klikk for stort bildeEvenstad bru ble først stengt etter brukollapsen på Tretten i august i 2022. Tre måneder senere ble den åpnet for halv trafikk med lysregulering. Jan Kvalen

Bæreevnen til disse bruene må vurderes etter at Vegdirektoratet kom med nye føringer for en viss type trebruer i november i fjor. 

Evenstad bru har vært gjennom en liknende kontrollberegning før. 

Nå blir også Tynset bru på fylkesveg 30 og Os gang- og sykkelbru beregnet. 

Strekk i knutepunktene

Bruene som må kontroll-beregnes etter de nye føringene, er trebruer der knutepunktene er utsatt for strekk-krefter. Knutepunktene er der stavene som holder overbygningen sammen møtes.

Flisa bru blir også vurdert etter de nye føringene. Bruene på Flisa og Evenstad er fagverksbruer i tre, akkurat som Tretten bru var. 

Tynset bru og gangbrua på Os er av en annen brutype, men også disse bruene har strekk i knutepunktene.

Mindre utbedringer

- Arbeidet med å kontrollregne på bruene på Tynset, Os og Evenstad har kommet langt. Vi forventer ikke at det blir behov for å gjøre store utbedringer på Tynset bru eller på Os gangbru. Disse bruene har heller ikke vært stengt på noe tidspunkt, etter brukollapsen på Tretten, sier enhetsleder Anne Ingeborg L. Nerstad i Innlandet fylkeskommune. 

Nerstad forventer ikke at det blir behov for å innføre restriksjoner i trafikken på bruene på Tynset eller Os etter de nye beregningene som blir utført nå.  

- Når konsulenten har gjort beregningene ferdig og kommer med en anbefaling, skal Vegdirektoratet behandle den, sier Nerstad.

Må vurdere Evenstad

Evenstad bru i Stor-Elvdal ble stengt rett etter at Tretten bru falt ned. Den ble inspisert og kontrollberegnet av Statens vegvesen, på samme måte som 13 andre fagverksbruer i tre som ble stengt etter kollapsen.

Resultatet var at den ble åpnet for halv trafikk i oktober 2022. Trafikken går i én kjøreretning om gangen, regulert med lysregulering. 

- De siste føringene vi har fått fra Vegdirektoratet gjør at vi må legge til noen nye faktorer og beregne bæreevnen til Evenstad bru på nytt. Hvis brua skal åpnes for den trafikken den ble bygget for å tåle, må vi forsterke knutepunktene, sier Nerstad. 

- Det vi undersøker nå, er om det er mulig å gjenåpne brua for trafikk i begge retninger samtidig, og hvor tunge kjøretøy vi kan tillate der. Trolig kan vi ikke gjenåpne brua for de tyngste kjøretøyene på 74 tonn, sier Nerstad. 

Bedre enn Flisa bru

Hun understreker at situasjonen for Evenstad bru ikke er like komplisert som situasjonen for Flisa bru, der sidevind også er en faktor som påvirker bæreevnen til brua.

- Vi leverte våre kontrollberegninger av Evenstad bru til Vegdirektoratet i november og venter på en tilbakemelding. Beregningene av Tynset bru og Os gang- og sykkelbru er snart ferdig. Når det gjelder Flisa bru, er det et omfattende og langvarig arbeid å beregne brua etter de nyeste føringene, avslutter Nerstad.