Historisk satsing på fylkesvegene

Investeringsbudsjettet for fylkesvegene i Innlandet i perioden 2026-2029 er økt med over 80 prosent fra forrige periode.

En gruppe mennesker på en balkong i høstsola. - Klikk for stort bildeHovedutvalg for samferdsel har fattet vedtak og levert sin innstilling til fylkestinget i saken om nytt handlingsprogram for fylkesvegene i perioden 2026-2029. Fra venstre: Kai Adsen (Ap), Lars Rem (Frp), Hassan Abdirasaaq (Ap), Iselin Vistekleiven (Ap), Mats Ellingsen (H), Marit Sletten (Sp), Pål-Arne Oulie (Sp) og Arne Enger (H). Foran: Suhur Lorch-Falch (MDG) og Gunn Marit Lindmoen (Pensjonistpartiet). Kari Hermanrud

Samferdselsutvalget behandlet forslaget til handlingsprogram den 15. oktober. Saken skal opp i fylkestinget ei uke senere. 

Lang prosess

Arbeidet med å lage et handlingsprogram for hvordan 3,45 milliarder kroner skal brukes på fylkesvegene på best mulig måte i neste fireårsperiode, startet i januar 2024.

Administrasjonen gikk blant annet gjennom alle innspillene som kom fra kommuner og andre til handlingsprogrammet for perioden 2022-2025. Formålet var å se hva som ble gjennomført av disse forslagene og hvilke innspill som eventuelt kunne tas med videre i neste fireårsperiode.

Samferdselsutvalget vedtok hvordan arbeidet med det nye handlingsprogrammet skulle organiseres på februarmøtet sitt i 2024 og har jobbet tett med programmet i tida etterpå. 

Utvikling av fylkesvegene

Tre mennesker sitter ved et møtebord. - Klikk for stort bildeGruppearbeid i samferdselsutvalget: fra venstre Suhur Lorch-Falch (MDG), Mats Ellingsen (H) og Pål-Arne Oulie (Sp). Kari Hermanrud

Tiltakene som blir vedtatt i handlingsprogrammet skal bidra til å utvikle det 7000 kilometer lange fylkesvegnettet i Innlandet over en periode på fire år. Målene med tiltakene skal være langsiktige og tilpasset de utfordringene vi står overfor som fylkesvegeier i dag.

Tiltakene blir finansiert av investeringsmidler. Handlingsprogrammet som ble lagt fram for fire år siden, hadde ei økonomisk ramme på 1,9 milliarder kroner. I neste fireårsperiode legger fylkeskommunen opp til å bruke 3,45 milliarder kroner, som er en vesentlig økning.

- Dette gjør vi for å få tryggere skoleveger, bedre framkommelighet for næringslivet, bedre omkjøringsveger og bedre samfunns- og forsvarssikkerhet i hele fylket. Nå har vi sjansen til å stoppe etterslepet på vedlikehold av fylkesvegene, sier lederen i utvalget, Iselin Vistekleiven (Ap).

Samstemt utvalg

T - Klikk for stort bildeGruppearbeid i samferdselsutvalget: fra venstre Iselin Vistekleiven (Ap), Mai Bakken (SV) og Marit Sletten (Sp). Kari Hermanrud

Samferdselsutvalget har 11 medlemmer som representerer sju av partiene i fylkestinget. I arbeidet med å komme fram til et nytt handlingsprogram, har medlemmene vært ganske enige om hovedmål og kriterier for hvordan pengene skal brukes.

- Vi har jobbet mye med dette, både i forbindelse med møtene i samferdselsutvalget og mellom møtene. Politikerne har drøftet saken i partigruppene sine og hatt kontakt med kommuner, næringsliv og andre som ønsker å påvirke, sier Vistekleiven.  

Utvalget har hatt digitale og fysiske møter med alle kommunene. Fylkeskommunen gjennomførte en konferanse med 120 deltakere i juni i 2024 og en omfattende høringsrunde sommeren 2025, før det endelige programforslaget skal behandles nå i oktober.

Mange ønsker

I høringen kom det inn 421 forslag til tiltak på fylkesvegene. Det var blant annet 170 forslag til tiltak for gående og syklende, 162 forslag til utbedring av vegstrekninger og 46 ønsker om trafikksikkerhetstiltak.

- Vi er glade og takknemlige for det store engasjementet kommuner, næringsliv og andre har vist i denne saken. Selv om vi ikke er i stand til å etterkomme på langt nær alle ønskene om tiltak, er engasjementet verdifullt, sier Vistekleiven.

Ikke alt er investering

Noen av forslagene som har kommet inn i høringsrunden, gjelder strengt tatt ikke investeringstiltak. Ønsker om ny asfalt eller enkle vedlikeholdstiltak hører inn under drift og vedlikehold, som har eget budsjett for dette.

Forslag til tiltak for bedre trafikksikkerhet kan høre inn under forvaltning eller saker som Fylkets trafikksikkerhetsutvalg (FTU) behandler. Noen innspill som gjelder kollektivtrafikktilbudet, kan passe inn i kollektivtransportseksjonens arbeid og planer.

Alle innspill som hører hjemme under fylkeskommunens ansvar for samferdselstjenester, blir sendt videre til rett instans. 

Vedtok store endringer

På møtet den 15. oktober vedtok samferdselsutvalget store endringer i den delen av handlingsprogrammet som gjelder konkrete byggeprosjekt, i forhold til innstillinga fra fylkeskommunedirektøren. 

Partiene Ap, Frp, Høyre, MDG, PP og SV fremmet et forslag om 16 nye tiltak i programmet, og ni andre som tas ut eller fører til omdisponeringer. Forslaget ble enstemmig vedtatt. 

Målet er å opprettholde og videreutvikle god transportevne i hele fylket, heter det i begrunnelsen for å foreslå disse endringene.

Nye tiltak i programmet:

  • Fv. 1992 Austmarkavegen – Granliterminalen, utrednings- og planleggingsprogrammet første del av handlingsprogrammet. 
  • Fv. 2458 Begna bruk, utrednings- og planleggingsprogrammet. 
  • Fv. 26 Tolga bru, utrednings- og planleggingsprogrammet. 
  • Fv. 2654 Nordre Stasjonsvegen, Dombås, utrednings- og planleggingsprogrammet. 
  • Fv. 235 gang- og sykkelveg fra kryss fv. 215 til Amundstadgrenda. 
  • Fv. 2538 gang- og sykkelveg, mellom Furuodden camping og Bøkrysset/Holtet. 
  • Fv. 213 Bankenkrysset, utrednings- og planleggingsprogrammet. 
  • Fv. 51 gang- og sykkelveg Kyrkjebergvegen - Moane i Ø. Slidre. 
  • Fv. 255 utbedring av holdeplasser, kollektivtiltak. 
  • Fv. 1974 Repsetvegen, utrednings- og planleggingsprogrammet. 
  • Fv. 201 forlengelse av Energivegen, utrednings- og planleggingsprogrammet. 
  • Fv. 29 Folldalsvegen, Alvdal–Folldal. 
  • Fv. 51 Turveg, Lemonsjøen alpinanlegg – Skardå camping. 
  • Fv. 230 gang og sykkelveg Ljøstadvegen, mellom Roavegen og Hansrudvegen. 
  • Fv. 1854 turveg, Kjonerudvegen. 
  • Fv. 1796 trafikksikkerhetstiltak, Gåsbuvegen. 

Tiltak som tas ut

For å få plass til disse tiltakene innenfor rammen på 3,45 milliarder kroner, må noen andre tiltak tas ut. Utvalget vedtok å ta ut disse prosjektene:

  • Fv. 2630 Turveg, Vågåvegen, Sveaholvegen – rundkjøring, Vågå kommune, tas ut. 
  • Fv. 216 Gang og sykkelveg, Anders Sandvigs gate – Maihaugvegen – Søndre gate, tas ut. 
  • 2 millioner kroner avsatt til kryssløsning i Åmot (ferdigstilt i inneværende periode) omdisponeres. 
  • Utbedring av støyskjermer Stange og Hamar tas ut. 
  • Fv. 202 Turveg, Møllevegen, Bygningsgutua - Joker/Thorshaugvegen, tas ut. 
  • Fv. 184 Nydalsdumpa tas ut. 
  • Fv. 1856 Gang og sykkelveg, Gubberudvegen, tas ut. 
  • Fv. 222 Gang og sykkelveg, Stangevegen, Welhavensgate-Grønnegata, tas ut. 
  • Fv. 187 Gang og sykkelveg, Ringgata, Disenvegen-Solvangvegen, tas ut.

Andre endringer

Utvalget vedtok også å be fylkestinget legge inn nye utredninger og andre aktiviteter fylkeskommunen skal utføre, i teksten i handlingsprogrammet. 

  • Innlandet fylkeskommune skal gå i dialog med Akershus fylkeskommune med mål om å etablere et vegforum for fylkesveg 33. 
  • Innlandet fylkeskommune skal starte opp arbeidet med å oppdatere mulighetsstudien for fv. 51 Valdresflye. Studien fra 2017 oppdateres i første år av handlingsprogrammet for å få oppdaterte kostnadsestimater og vurdere muligheten for helårsåpen fylkesveg. 
  • Fv. 55 fra Lom sentrum til Sognefjellshytta skal tilstrebes åpnet til påske hvert år, med forbehold om vær- og sikkerhetsforhold. 
  • Åmot kommunes prioriteringer innen trafikksikkerhet overføres til ordinær forvaltning, og tiltak knyttet til Forsvarets aktivitet på Rena leir vurderes fortløpende. 
  • Nessundet bru mellom Nes og Helgøya i Ringsaker skal utredes og planlegges i første del av handlingsprogrammet. 

Pål-Arne Oulie (Sp) fremmet forslag på vegne av sitt parti og Ap om at ny avkjørsel fra fylkesveg 34 til Prestkvern Næringspark på Jaren utredes og legges inn i utrednings- og planleggingsprogrammet for 2030-31. Dette ble enstemmig vedtatt.

Lars Rem (Frp) ønsket ikke å innføre strekningsvis fartsmåling med fotobokser på strekningen Støa - Nord Rasan på fylkesveg 24 og på fylkesveg 2522 mellom Vinstra og Harpefoss. Dette forslaget fikk bare Rem sin stemme og blir ikke tatt ut av handlingsprogrammet. 

Les sakspapirene om handlingsprogrammet i sak PS 23/2025 her.