Trafikken går normalt igjen i Skreifjella

Arbeidet med å rydde opp etter raset som gikk på fylkesveg 33 den 14. april ble ferdig den 30. april.

Trafikklys foran tunnelmunning - Klikk for stort bildeTrafikken går i ett felt med lysregulering mens arbeidet med rassikring ved Falkentunnelen foregår. Terje Lundby

Raset som gikk om natta den 14. april, besto av sju til åtte kubikkmeter stein.

Vegen ble stengt i tre dager, men åpnet for trafikk i ett kjørefelt fra den 17. april.

Måtte ta ned steiner

Før rasmassene kunne fjernes, måtte fjellsida inspiseres av fylkeskommunens geolog og fagfolk innen fjellsikring. Konklusjonen ble at flere steiner og en del masser måtte hakkes eller pigges løs fra fjellsida, før vegen kunne åpnes for trafikk.

Deretter begynte Mesta Fjellsikring å spyle fjellsida over vegbanen for å få ned det som var igjen av løsmasser i rasområdet.

Totalt kjørte entreprenøren bort om lag 60 kubikkmeter masser etter raset og det påfølgende arbeidet på rasstedet.

Ny sikring på stedet

Fjellsikrerne måtte fjerne sikringsnettet som var montert i fjellet for å sikre vegbanen mot steinsprang. Både nett og bolter fikk hard medfart da raset gikk.

Nå blir et nytt sikringsnett og nye bolter montert i fjellet over vegbanen, rett nord for munningen på Falkentunnelen.

Oppryddingsarbeidet var beregnet til å vare til ca. 26. april, men ble forlenget med noen dager. Entreprenøren fikk tekniske problemer med utstyret sitt. Dessuten er fjellet krevende å jobbe i.

Oppdaterte trafikkmeldinger

Vegtrafikksentralen har til enhver tid oppdatert informasjon om åpne og stengte veger.

Informasjonen er å finne på www.175.no og på X; @VTSost. Vegtrafikksentralen kan også nås på publikumstelefonen 175.