Gir penger til Femundløpet

Femundløpet får 600 000 kroner til arrangementet i 2024.

Hundespann og fører går i mål i Femundløpet - Klikk for stort bildeFylkesutvalget gir 600 000 kroner til Femundløpet. Femundløpet

Det vedtok fylkesutvalget tirsdag.

Ville øke støtten

I fylkeskommunedirektørens innstilling foreslo Tron Bamrud å gi 400 000 kroner.

Tom Svellet (Ap) fremmet et forslag på vegne av Høyre, MDG, Pensjonistpartiet og Ap om å øke støtten med ytterligere 200 000 kroner.

– Femundsløpets posisjon gir unike muligheter for profilering av arrangørkommunene og regionen som helhet. Det store antallet deltakere og publikum gir ringvirkninger i det lokale næringslivet. For å utvikle arrangementet, mener vi det er grunnlag for å kunne løfte bidraget fra Innlandet fylkeskommune, sa han.

Prøve-VM

I 2024 er det 34. gang Femundløpet blir arrangert. Løpet er NM i hundekjøring for distansene 650 km og juniorklassen. Siden Femundløpet skal være VM i hundekjøring i 2025, vil neste års løp også fungere som prøve-VM.

Løpet dekker sju kommuner, og seks av disse er i Innlandet.

Politisk behandling

Flere av politikerne gikk på talerstolen for å gi sin støtte til forslaget om å øke støtten, og endringsforslaget fremmet av Tom Svellet (Ap) ble enstemmig vedtatt.

Les sakspapirene PS 138/2023