Mjøsbrua blir erstattet av ny bru når ny E6 skal bygges mellom Moelv og Roterud.
Marit Thobiassen Strande
Tirsdag behandlet fylkesutvalget to høringsuttalelser knyttet til Nye Veiers forslag til detaljregulering for E6 Moelv–Roterud. Den ene var for Gjøvik kommune, mens den andre var for Ringsaker.
– Manglende utredning
I begge høringssvarene fremmer fylkesutvalget innsigelse til mangelfull trafikkutredning og trafikale forhold som de mener ikke er tilstrekkelig avklart i planforslaget.
De mener også at det er behov for å utrede konsekvenser av en forbedret løsning for brutraséalternativ 1 med lengre kulvert. Dette for å kunne vurdere fordeler og ulemper ved alternativ 1 sett opp mot alternativ 2.
Slik situasjonen er nå, fremmer fylkesutvalget innsigelse til brutraséalternativ 2, som er det sørligste alternativet, på grunn av et sjeldent gravfelt som kan bli ødelagt eller forringet.
Gang- og sykkelveg
Når det gjelder høringsuttalelsen knyttet til Gjøvik kommune, fremmer fylkesutvalget også innsigelse til manglende gang- og sykkelveg langs fylkesveg 2538 mellom Kalrasten i Biri og Roterud.
Behovet blir utløst av trafikkøkningen som vil komme på grunn av bompenger på E6.
– Ikke glad i innsigelser
Truls Gihlemoen (Frp) fremmet forslag i begge sakene om å fjerne de punktene i innstillingen som handler om innsigelser.
– For Frp er det viktigste at vi får ny veg og at vi kommer raskt i gang. Vi er ikke noe glad i innsigelser og foreslår derfor å fjerne disse punktene, sa han og la til:
– Vi vil ikke prioritere steinrøyser etter de som bodde her for flere tusen år siden foran de som bor her i dag. Så vi vil ikke ha noen innsigelser på det sørlige alternativet. Det er nok steinrøyser å ta av.
Vil ikke arve brua
Fylkesutvalget varsler også at de vil motsette seg at dagens Mjøsbru med tilhørende vegforbindelser skal bli fylkesveg. De vil at staten fortsatt skal drifte og vedlikeholde brua.
Grunnen til dette er at den gamle brua fortsatt vil ha en riksvegfunksjon når ny bru bygges uten tilbud til gående, syklende og saktegående trafikk. Fylkesutvalget frykter også at Mjøsbrua vil påføre fylkeskommunen en stor økonomisk byrde fordi det er usikkert hvor lang levetid brua har og hvilket behov den har for vedlikehold.
Planforslaget
Strekningen Moelv-Roterud er ca. 11 kilometer lang. Planen er en firefelts motorveg med fartsgrense 100 km/t som inkluderer ny bru over Mjøsa. Planforslaget fremmes i to alternativer.
Hovedforskjellen mellom alternativene er at de har ulik plassering av den nye Mjøsbrua.
Politisk behandling
I tillegg til forslaget fra Frp om å fjerne punktene om innsigelser, kom det en rekke forslag fra flere partier om blant annet bedre utredninger og presiseringer.
Frps forslag fikk to stemmer og falt.
Alle de andre forslagene ble vedtatt med 13 stemmer.
I protokollen kan du se de ulike forslagene som ble fremmet.
Les sakspapirene PS 118 og PS 119