Fortsetter med lokale busskontrakter

De minste busselskapene slipper å konkurrere om kontrakter med fylkeskommunen når dagens avtaler går ut.

Mann og dame foran inngangsdøra til vegmuseet. - Klikk for stort bildeHovedutvalgsleder Iselin Vistekleiven (Ap) takket Knut Kind i Torpa Bilruter AS for innspillet til møtet i hovedutvalget. Møtet ble holdt på Norsk Vegmuseum i Fåberg. Kari Hermanrud

Det ble vedtatt i samferdselsutvalget den 18. april.

Fem selskap i Oppland

Hovedregelen for tildeling av kontrakter om offentlig tjenesteyting i EU og i Norge er at de skal inngås etter en anbudskonkurranse.

Regelverket gir likevel oppdragsgiveren anledning til å inngå direkte avtaler med små busselskap, etter å ha forhandlet seg fram til en avtale.

I Innlandet er det fem busselskap som fortsatt har slike kontrakter. Det er Lesja Bilruter, Ringebu Bilruter AS, AS Torpa Bilruter, Snertingdal Auto AS og Etnedal Bilruter AS.

Etter vedtaket i fylkeskommunens hovedutvalg for samferdsel, kan disse selskapene fortsatt inngå denne typen kontrakter med fylkeskommunen, når gjeldende avtale går ut.

Viktig lokal næring

Fylkeskommunedirektørens forslag til vedtak i saken var å slutte å inngå denne typen kontrakter, og erstatte dem med vanlige anbudskontrakter. Dette vil bli billigere for fylkeskommunen.

Gjennomsnittsprisen på de såkalte nettokontraktene ligger ca. 11 prosent over prisen på konkurranseutsatte kontrakter.

- De lokale busselskapene er viktige for det lokale næringslivet i distriktene. Her må vi se saken i et samfunnsperspektiv, og legge vekt på hvor viktige disse selskapene er som næringsaktører, sa Iselin Vistekleiven (Ap), som er leder i hovedutvalg for samferdsel.

Dyrere busskontrakter

Fylkeskommunedirektøren la i saksframlegget vekt på at alle busskontrakter kommer til å bli dyrere i tida framover. Det kommer nye krav til bussene for at de skal være sikrere for sjåføren. Det vil også koste penger å ta i bruk busser som ikke slipper ut klimaskadelige gasser.

Krav om ny teknologi, f.eks. for billetteringsløsninger og sanntidsinformasjon om bussenes avgangstider kan også bli krevende å møte for de minste busselskapene, heter det i saksframlegget.

Nesten enstemmig

Kai Adsen (Ap) fremmet forslag på vegne av partiene Ap, Sp, Høyre, MDG, SV og Pensjonistpartiet om å gjøre det motsatte av det fylkeskommunedirektøren foreslo.

Kun Hilde Kristin Smerud (Frp) stemte for fylkeskommunedirektørens forslag.

Før møtet hadde de fem busselskapene som i dag har nettokontrakter med Innlandstrafikk laget et felles notat til politikerne i samferdselsutvalget for å få fram sitt syn på saken. Notatet trekker blant annet fram den betydningen selskapene har for lokal verdiskaping.

Flere bein å stå på

Saksframlegget til fylkeskommunedirektøren viser til at sjåførene som jobber i lokale busselskap vil kunne følge jobbene sine, hvis kontrakten blir lyst ut og overtatt av et annet selskap. Dette vil i så fall være en virksomhetsoverdragelse, der oppgaver og arbeidsplasser blir flyttet.

Iselin Vistekleiven la vekt på at de lokale busselskapene ikke bare driver med busstransport.

- De ansatte kjører kanskje lastebil eller anleggsmaskiner i tillegg. Til sammen kan de ha hele stillinger, selv om busskjøring alene ikke fyller en heltidsstilling, sa Vistekleiven i sitt innlegg.

Saken om nettokontrakter skal også opp i fylkestinget den 23. april.

Les saksframlegget i sak PS6/2024 her.