Foto: Pixabay Content LicenseVi må sikre at alle barn og unge blir gode nok lesere til å komme seg gjennom skolen og få seg en jobb.
Det er dessverre langt fra situasjonen i dag. Alt for mange havner utenfor på grunn av for dårlige leseferdigheter.
Noen ganger trengs en hel landsby
– Dette er ei floke som bibliotekarer eller lærere ikke klarer å løse helt alene, mener Øystein Stabell, prosjektleder og rådgiver ved Innlandet fylkesbibliotek.
– Vi trenger også den engasjerte bestemora, småbarnsfaren, fotballtreneren, NAV-ansatte, snekkeren og ungdommen for å finne de gode løsningene. Derfor starta vi prosjektet Sammen om lesing, med støtte fra Nasjonalbiblioteket, sier han.
Bibliotekene som deltok i prosjektet var Tynset, Alvdal, Dovre, Lom, Åsnes, Våler, Fyrverkeriet (Vestre Toten) og Kongsvinger.
De har koblet lokale krefter på kryss og tvers i kommunen, som sammen jobber fram løsninger og tiltak som kan virke. Noen av bibliotekene har rettet seg mot de aller minste barna, andre har jobbet med ungdom.
Øystein Stabell
Marius Græsby
Veien videre
– Vi håper bibliotekenes erfaringer fra prosjektet vil være til inspirasjon for andre kommuner i Innlandet og Norge, sier Tone Nyseter, fylkesbiblioteksjef ved Innlandet fylkesbibliotek.
– Det foregår utrolig mye bra litteraturformidling i bibliotekene. Vi må fortsette å jobbe langsiktig og strategisk, og vi må teste ut nye måter å jobbe på. Der har deltakerne i prosjektet Sammen om lesing staket ut en ny mulig kurs, avslutter hun.
Lenke til det digitale hefte Sammen om lesing- samskaping i bibliotek.