Bybussen skal nå flere i Søre Ål

Busslinje B2 på Lillehammer får ny trasé og flere avganger fra 19. august.

Seks personer studerer kart mens en buss står like ved. - Klikk for stort bildeFolk fra Innlandstrafikk, busselskapet Connect Bus, Lillehammer kommune og kommunens konsulentfirma Structor på befaring for å planlegge ny og aktuell endeholdeplass for bybuss B2 i Søre Ål. Kari Hermanrud

Tilbudet blir en forbedring av forbindelsen mellom høgskolen, sentrum og de nye boligområdene i Søre Ål.

Enkle og rette linjer

Busslinje B2 mellom Høgskolen Innlandet på Storhove og Søre Ål kjører i dag to forskjellige traseer på strekningen mellom sentrum og endeholdeplassen Vatninga i Søre Ål.

Bussen kjører Frederik Colletts veg sørover og fylkesveg 213 Hamarvegen på veg tilbake mot skysstasjonen.

- Undersøkelser viser at ruter som går i ring, i stedet for i samme trasé i begge retninger, kan være vanskelige å forholde seg til for passasjerene. Fra 19. august kommer linje B2 til å kjøre Hamarvegen i begge retninger. Selv om de som bor i Frederik Collets veg får litt lengre veg å gå til nærmeste holdeplass, tror vi dette totalt sett blir et bedre tilbud til flere av innbyggerne i dette området, sier enhetsleder Stine Fredriksen i Innlandstrafikk.

Flere avganger

Bybussen til Søre Ål vil få kortere reisetid og flere avganger når ruta blir lagt om. Målet til Innlandstrafikk er å kunne tilby passasjerene buss hver halvtime fra morgen til kveld.

- Vi mener at dette vil bli et sterkt forbedret tilbud til passasjerene i den søndre delen av Lillehammer. Det har kommet flere nye boligområder i Søre Ål, som nå får raskere og hyppigere bussforbindelse til sentrum og til Storhove, sier Fredriksen.

Hun beklager at beboerne i Frederik Collets veg vil få litt lengre veg til nærmeste holdeplass, når ruta blir lagt om. Hun håper imidlertid at de fleste av disse vil benytte holdeplassene i Messenlivegen eller Åsmarkvegen, der flere av bybussene stopper.

Forlenge ruta

Innlandstrafikk vil også forlenge ruta til linje B2 til Galterudskogen, øverst i Skogenfeltet.

- Vi jobber det med å få til endeholdeplass der bussen kan stoppe og snu trygt. Dette gjør vi sammen med Lillehammer kommune, sier enhetsleder Tommy Forseth i Innlandstrafikk.

Innlandstrafikk vil informere om det nye rutetilbudet i Søre Ål i alle sine kanaler utover sommeren.

Bybuss B2 får endret kjørerute og nye og flere avgangstider fra mandag 19. august.