Beredskap og klimaendringer påvirker fylkesvegsatsing

Samferdselsutvalget har vedtatt mål for bruk av ca. tre milliarder investeringskroner i 2026 - 2029.

To blide damer i fylkestingssalen på Hamar - Klikk for stort bildeProsjektleder Hilde B. Bye i samferdselsavdelingen og leder i samferdselsutvalget, Iselin Vistekleiven (til høyre) har hatt flere med kommuner, næringsliv og interesseorganisasjoner for å få til et godt handlingsprogram for fylkesvegene fra 2026. Kari Hermanrud

Handlingsprogrammet for fylkesvegene vil bli preget av at det er viktigere å fornye fylkesvegnettet i Innlandet, enn å bygge helt nye veger.

Det har også vært profilen til det gjeldende handlingsprogrammet, for perioden 2022 - 2025.

Trafikksikkerhet løftes

I vedtaket som hovedutvalget for samferdselssaker gjorde den 28. august, heter det at administrasjonen skal jobbe videre med å lage delmål for områdene trafikksikkerhet, framkommelighet, samfunnssikkerhet, mobilitet, reduksjon av forfallet på fylkesvegene, klimatilpasning, miljø og kutt i utslipp av klimaskadelige gasser.

Trafikksikkerhet ble løftet fram som et svært viktig delmål på møtet i utvalget. 

Lars Rem (Frp) fremmet et tilleggsforslag som understreker at målet om at ingen skal bli drept eller hardt skadd i trafikken, også kjent som «nullvisjonen», skal gjelde. Hele utvalget sluttet seg til dette.

Bedre beredskap

Flere forhold  har endret seg siden fylkestinget vedtok det gjeldende handlingsprogrammet for fylkesvegene. Nye rammebetingelser kan påvirke hvordan penger til veger bør brukes.

Etter at Russland gikk til angrep på Ukraina, har behovet for flere og sikrere veger som Forsvaret kan komme fram på, blitt en tydelig utfordring for det norske samfunnet.

Klimaendringene har ført til større risiko for at flom, ras og andre hendelser som skyldes vær, ødelegger vegene. Dette så vi særlig tydelig i 2023, da uværet «Hans» gjorde store ødeleggelser på fylkesvegene i Innlandet.

Det nye handlingsprogrammet vil få en profil som legger vekt på samfunnssikkerhet for alle som er avhengig av at fylkesvegene i Innlandet er framkommelige.

Riktig bruk av penger

På møtet i samferdselsutvalget sa utvalgslederen, Iselin Vistekleiven (Ap), at satsinga på å ruste opp fylkesvegene, slik at de tåler utfordringer som dem vi opplevde under «Hans», må komme klart fram.

- Ved å sette i gang gode vedlikeholdstiltak av den typen som trengs for å stå imot klimaendringene, øker vi også levetida på vegene våre, sa Vistekleiven. Bjørn Ola Aukrust (Ap), som møtte som vararepresentant i utvalget, mente at staten bør gi tilskudd til vedlikeholdstiltak på fylkesvegene, når tiltakene går ut på å ruste opp vegene for å tåle økt nedbør og andre klimaendringer.

Kommuner i viktig rolle

Sjefsingeniør Hilde Birgitte Bye la fram fylkeskommunedirektørens forslag til vedtak i saken om profil og delmål for det nye handlingsprogrammet.

Innlandet har satt av rundt tre milliarder kroner i økonomiplanen sin til investeringstiltak på fylkesvegene i 2026 - 2029.

Bye understreket av fylkeskommunen i stor grad forholder seg til de 46 kommunene i Innlandet, når den skal vurdere lokale behov og ønsker om utbedringer av fylkesvegene.

- Vi har hatt møter og har sendt brev til kommunene for å få innspill til handlingsprogrammet. Kommunene har en nøkkelrolle i å samle og vurdere alle lokale forslag og ønsker. De har frist til 15. oktober med å gi oss de skriftlige innspillene sine, sa Bye.

Fylkestinget vedtar

Etter at fylkeskommunen har samlet og systematisert høringsinnspillene som kommer inn i oktober, fortsetter arbeidet med å utforme et forslag til handlingsprogram. Det blir sendt på høring våren 2025.

Etter høringsrunden skal fylkestinget behandle saken høsten 2025. Dermed kan vedtak om konkrete prosjekt bli innarbeidet i økonomiplanen og de årlige budsjettene i fylkeskommunen. 

Les sakspapirene i sak PS 14/2024 her