Arlien bru rives – må bygge ny bru

Brua i Fåberg ble så ødelagt av ekstremværet «Hans» at den må rives. Fylkeskommunen ønsker å bygge ny bru.

Ødelagt bru etter ekstremværet Hans i Rudsbygda, Lillehammer - Klikk for stort bildeArlien bru i Rudsbygd i Lillehammer fikk store skader under ekstremværet "Hans" i august 2023.. Marius Meland

Arbeidet med å rive den godt over 100 år gamle brua kan trolig starte i begynnelsen av februar.

Gammel jernbanebru

Brua som ble ødelagt av «Hans» var opprinnelig ei jernbanebru, som ble bygget i 1880-årene.

Den ble flyttet til Rudsbygd i 1957/58 og tatt i bruk som vegbru. Dagens betongdekke på brua er det opprinnelige fra 1958.

- Arlien bru fikk svært store skader under flommen i august i fjor. Den er i tillegg for kort til å fungere godt når det er stor vannføring. Det er derfor ikke aktuelt å bygge opp igjen den gamle brua. Vi må i stedet bygge ei ny bru på fylkesveg 2528 for å gjenopprette forbindelsen, sier seksjonssjef Arne Fredheim i Innlandet fylkeskommune.

Forventer penger

Innlandet fylkeskommune søkte tidligere i vinter om å få ca. 630 millioner kroner i statlig tilskudd for å bygge opp igjen det som ble ødelagt av flom og ras under «Hans». Fylkeskommunen har foreløpig bare fått tilsagn om ca. 250 millioner kroner, men Kommunal- og distriktdepartementet gir fylket anledning til å søke om mer penger i år og i 2025.

- Vi forventer at vi får tildelt mer penger fra staten når vi søker om det. Vi kan ikke komme dårligere ut enn kommunene, derfor forventer vi at Staten dekker 90 prosent av kostnadene våre i forbindelse med ekstremværet «Hans», sier fylkesordfører Thomas Breen (Ap).

Arbeid i elva

- Vi har søkt Statsforvalteren og Norges vassdrags- og energidirektoratet om tillatelse til å arbeide i elva for å rive den gamle brua. Hvis vi får et positivt svar på søknaden, kan vår entreprenør begynne arbeidet i begynnelsen av februar, sier Fredheim.

Fylkeskommunen har en bru-kontrakt med firmaet BMO Entreprenør AS, som skal rive den ødelagte brua. Rivningsarbeidet vil trolig koste om lag fem millioner kroner.

- Kostnaden ved å bygge ny bru er vanskelig å anslå nå. Basert på erfaringer vi har med andre bruprosjekt, kan den komme til å koste mellom 35 og 40 millioner kroner. Nå kan vi starte arbeidet med å planlegge brua. Den må godkjennes av Vegdirektoratet, før vi kan bygge den, avslutter Fredheim.