Drosjesentraler med forretningsadresse i Innlandet skal søke om sentralløyve hos Innlandet fylkeskommune.
Frist for å søke
Drosjesentraler har frist til 1. mars 2025 til å søke om sentralløyve.
Daglig leder skal søke
Det er du som er daglig leder som skal sende inn søknaden. Du logger inn i det digitale søknadsskjemaet med personnummeret ditt.
Krav for å søke om sentralløyve
For å få tildelt sentralløyve må disse kravene være oppfylt:
Foretaket må være registrert i Enhetsregisteret med foretaks- og organisasjonsnummer. Foretaket må også ha forretningsadresse i Norge og ha en daglig leder med kontor i Norge.
Registrer foretak i Brønnøysundregisteret
God vandel innebærer at du som er daglig leder ikke er fradømt retten til å drive næringsvirksomhet eller har en dom for alvorlige lovbrudd knyttet til næringsvirksomhet.
I søknadsskjemaet må du legge ved politiattest for foretaket og for deg som daglig leder. Du må også legge ved kopi av en eventuell dom eller et forelegg.
Søk om politiattest for daglig leder
Søk om politiattest for foretak
Foretaket kan ikke ha vesentlige forfalte ubetalte regninger eller være under konkursbehandling. Dette dokumenteres i søknadsskjemaet med skatteattest og konkursattest for foretaket.
Dersom foretaket har blitt opprettet innenfor de tre siste månedene, må du også legge ved konkursattest og skatteattest for deg som daglig leder. Attestene kan ikke være eldre enn tre måneder.
Bestill skatteattest
Bestill bekreftelse fra Konkursregisteret
Før du søker
Dette må være gjort før du sender inn søknaden:
1. Garantierklæringen må være sendt til oss
Samferdselsdepartementet fastsetter årlig garantisummen i norske kroner (NOK) for alle løyvekategorier. Garantisummen for perioden 1. januar til 31. desember 2025 er satt til 317 000 kroner for sentralløye.
Garantierklæringen sendes direkte fra garantisten til fylkeskommunen på e-post: post@innlandetfylke.no.
2. Vedleggene må være klare
Disse vedleggene skal legges ved i den digitale søknaden:
- Skatteattest for selskapet
- Skatteattest for daglig leder dersom selskapet er etablert for mindre enn tre måneder siden
- Konkursattest for selskapet
- Konkursattest for daglig leder dersom selskapet er etablert for mindre enn tre måneder siden
- Politiattest for selskapet
- Politiattest for daglig leder
- Kopi av en eventuell dom eller forelegg
- Beskrivelse av hvordan drosjesentralen skal håndtere kravet i yrkestransportloven § 9c og 9d:
Krav til drosjesentralen
Kravene står i yrkestransportloven § 9 c og § 9 d.
Alle sentraler må sette seg inn i disse kravene før søknaden om sentralløyve blir sendt. I søknadsskjemaet må du legge ved en beskrivelse av hvordan sentralen planlegger å håndtere kravene.
Drosjesentralen må ha informasjon om:
- løyvehavere som er tilknyttet sentralen
- sjåførene som er ansatt hos løyvehaverne
- informasjon om drosjene som er tilknyttet sentralen:
- registreringsnummeret
- taksameter som er installert i drosjen, inkludert serienummer - informasjon om drosjeturene – som inkluderer digital innsamling og lagring av opplysninger om posisjonsdata og priser for drosjeturer som løyvehaveren har loggført
Drosjesentralen skal:
- ha en klageordning for kunder
- sørge for at det er nok drosjer som er tilgjengelige for personer med nedsatt funksjonsevne
Drosjesentraler i samme område kan samarbeide for å oppfylle dette kravet. - årlig gjennomgå en systemrevisjon for å sikre datatrygghet og datakvalitet
Dette skal dere dokumentere gjennom en uavhengig revisor, eller gjennom en godkjent sertifiseringsordning. - sende inn relevante opplysninger om drosjesentralen og løyvehaverne, når myndighetene ber om det
Her søker du om sentralløyve
Vi bruker digitalt søknadsskjema. Du som er daglig leder logger deg inn via ID-porten med personnummer.
Gå til søknad om sentralløyve
Gebyr
Gebyret for å søke om sentralløyve er på 3700 kroner. Etter at søknaden er godkjent, får du en faktura fra Innlandet fylkeskommune.
Lovverk