Kari Hermanrud
Egentlig skulle arbeidet med planprogram, reguleringsplan og byggeplan for den nye brua vært i gang nå. Da hadde man vært i rute for byggestart i løpet av 2027 som tidligere planlagt.
Klager og avlyst anbud
Historikken er i korte trekk som følger:
Anbudskonkurransen ble gjennomført i vinter, og Multiconsult ble valgt blant ti leverandører. Tildelingen ble påklaget, og det ble i den forbindelse avdekket uklarheter ved konkurransegrunnlaget. Derfor ble anbudskonkurransen følgelig avlyst.
Det førte til ny klage, og denne gang var det selskapet som vant i det opprinnelige anbudet som valgte å klage avlysningen inn for Klagenemda for offentlige anskaffelser (KOFA). Multiconsult mener fylkeskommunen avlyste konkurransen i strid med regelverket.
Avventer KOFA-behandling
Planen var å kjøre ny anbudskonkurranse uavhengig av KOFAs behandling av klagen, men nå har man bestemt seg for å avvente klagebehandlingen. Den forventes ferdig i løpet av sommeren.
Et nytt anbud for planleggingen av ny bru på Tretten vil følgelig bli lyst ut så tidlig som mulig til høsten.
Staten dekker kostnadene
For innbyggerne og næringslivet på Tretten er forsinkelsen naturligvis uheldig, men samtidig har den midlertidige brua en beregnet levetid på ti år.
Hva forsinkelsen betyr kostnadsmessig, er det umulig å si noe om nå, men fylkeskommunen forholder seg til Statens lovnader om å dekke alle kostnader etter brukollapsen på Tretten.
Det er søkt om 403 millioner kroner til dette – til opprydding etter brua som forsvant, midlertidig bru og ny bru. Vel 280 millioner av beløpet er knyttet til planlegging og bygging av ny bru.