Sammendrag
De fleste elevene velger yrkesfag
I skoleåret 2024–2025 hadde Innlandet 11 665 elever. 58 % av søkerne til Vg1 hadde yrkesfag som førsteønske, 42 % studieforberedende. I fjor var det flest søkere til helse- og oppvekstfag, teknologi- og industrifag, studiespesialisering og idrettsfag.
Antallet elever med innvandrerbakgrunn har økt; fra 2021 til 2025 har det blitt over 900 flere innvandrere og norskfødte med innvandrerbakgrunn i alderen 16–19 år i Innlandet.
Gjennomføring – aldri tidligere har flere fullført videregående opplæring i Innlandet
2018-kullet hadde 82,0 % gjennomføring, likt med landet og det beste som er målt for Innlandet. Samtidig er gjennomføringen for skoleåret 2024–2025 på samme nivå som tidligere.
Matematikk – færre velger fordypning i matematikk og flere får 1 eller ikke vurdert (IV)
Det er en økning i andelen elever som velger praktisk matematikk 1P på Vg1, og en nedgang i teoretisk matematikk 1T. Det er stor økning i 2P-matematikk på Vg2 og færre som fordyper seg i matematikk både på Vg2 og Vg3.
I tillegg fikk 4,5 % 1 eller IV til standpunkt i matematikk, og hele 14,6 % fikk karakteren 1 på skriftlig eksamen (til sammenligning 2,7 % i øvrige skriftlige fag).
Sluttere – på nivå med landsgjennomsnittet – flest på yrkesfag og påbygg
3,3 % sluttet i løpet av skoleåret i Innlandet, samme andel som nasjonalt. Det er prosentvis flest som slutter på yrkesfag og påbygg, og 0,2 prosentpoeng flere jenter enn gutter sluttet.
Fravær øker, men fortsatt lavere enn nasjonalt
Totalfraværet i Innlandet i 2024–2025 er 7,5 %. Dette er 0,5 prosentpoeng opp fra året før, men likevel lavere enn landets 8,2 %. Halvparten av elevene har under 5 % fravær, og én av fire mellom 5 og 10 %.
Statistikk viser en tydelig sammenheng mellom lavt fravær og høy gjennomføring. Sammenlignet med 2022–2023 har andelen med fravær over 5% økt med fem prosentpoeng.
Forutsetninger fra grunnskolen – lavere grunnskolepoeng og tydelige forskjeller
Grunnskolepoeng i Innlandet var 41,6 i 2024–2025 (ned fra 41,8), mens landet ligger stabilt på 42,2. Lave 10.‑klassekarakterer øker risikoen for ikke å fullføre videregående.
Jenter har høyere grunnskolepoeng enn gutter, og det er systematiske forskjeller mellom kommuner. Dette gir et krevende utgangspunkt for å bedre gjennomføringen.
Tiltak – tidlig innsats, kompetanseutvikling og tydelig praksis i klasserommet
Årsmeldinger, forventningsindikatoren og IKO‑modellen brukes til analyse, styring og tidligoppfølging av elever i risikosonen. Kompetanseutvikling skjer gjennom lærende profesjonsfellesskap, fagnettverk, fagutviklere og Dekomp‑samarbeid med Universitetet i Innlandet.
Skolene arbeider etter «kjennetegn på god opplæring» med vekt på elevmedvirkning, fellesskap, faglig og sosial læring og undervisning som gir motivasjon og mestring. Det er lagt særlig vekt på å støtte minoritetsspråklige elever; et treårig prosjekt har styrket rutiner og kompetanse. 258 elever fikk tilbud i kombinasjonsklasser i 2024–2025.
Fag- og yrkesopplæring – tydelig satsing på læreplasser og tryggere overganger
Fag- og yrkesopplæringen skjer i samarbeid mellom lærebedrifter, opplæringskontor, skoler og fylkeskommunen. I 2023 vedtok fylkeskommunen å pilotere læreplassgaranti for elever som har fullført Vg1 og Vg2 i 16 lærefag ved fem videregående skoler; ordningen gjelder for avgangselever fra Vg2 høsten 2025, 2026 og 2027.
Overgangen etter Vg2 i 2024–2025 viser at 49 % går til lære, 8,9 % til yrkeskompetanse uten fagbrev (planlagt Vg3), 14,9 % til påbygg, 9 % til yrkesfaglige løp med studiekompetanse, 4,5 % tas inn til Vg2 på nytt, 1,1 % til Vg1 på nytt, 1 % til alternativt Vg3 i skole, og 11,1 % slutter eller har ukjent status.
I 2025 er det 1 666 søkere til læreplass, hvorav 1 397 med ungdomsrett; 75,5 % av disse var formidlet per 03.09.25. En økende andel nye lærekontrakter inngås med søkere i alderen 20–30 år.
Læringsmiljø
Elevundersøkelsen brukes aktivt, med høy svarprosent (84,9 % i 2024–2025). Resultatene i Innlandet ligger jevnt med eller over landsgjennomsnittet, men det er større forskjeller mellom utdanningsprogram og klasser enn på fylkesnivå.
Høsten 2024 rapporterte 4,4 % av elevene å ha blitt mobbet av medelever, en økning fra 2023.
Opplæring for voksne – flere nye rettigheter – kraftig vekst i etterspørselen
Fra august 2024 har voksne utvidede rettigheter, og antallet voksne i videregående opplæring økte med 22,4 % fra 2023–2024. Yrkesfaglige løp økte med 0,8 %, fag med generell studiekompetanse med 41,8 %, og realkompetansevurderinger med 86,4 % i tråd med ny lov.
Antall fagprøver for personer over 25 år gikk ned fra 1218 til 1139, og 95 % besto. Gruppen 19–24 år kan velge mellom voksenopplæring og ordinær videregående. Flere ønsker å formalisere kompetanse for å få eller beholde jobb, og behovet for forsterket språkopplæring har økt.
Fagskolen Innlandet – stor vekst og fleksible løp
Fagskolen Innlandet er en av landets største offentlige fagskoler, med fem fagområdeakkrediteringer og praksisnære tilbud på flere fagområder. I 2024 hadde skolen 2985 studenter. Veksten drives særlig av fleksible modulutdanninger, noe som gir flere studenter, men lavere studiepoengproduksjon per person.
Samfunnsutviklerrollen – brobygger mellom skole og arbeidsliv
Fylkeskommunen bruker innsikt om arbeidslivets behov og utdanningstilbudet til å utvikle relevante opplæringsløp, i samarbeid med kommuner, NAV og arbeidslivsorganisasjoner og med støtte i verktøy som Innlandsstatistikk.no.
Kompetanseforum Innlandet og ni regionale kompetansefora samler aktører som NHO, LO, KS, NAV, Universitetet i Innlandet, NTNU, Fagskolen Innlandet og studiesentrene.
Karrieresentrene fungerer som regionale nav for kompetanseutvikling, mobiliserer arbeidskraftreserven – særlig blant voksne uten fullført utdanning – og bidrar sammen med fleksible opplæringsmodeller til å møte demografiske endringer.