Tilstandsrapport for videregående opplæring i Innlandet fylkeskommune skoleåret 2024/2025
7. Opplæring for voksne
7.1 Innledning
Karriere Innlandet består av ni regionale karrieresentre og en sentraladministrasjon, og har ansvar for fylkeskommunens helhetlige tilbud innen karriereveiledning og opplæring for voksne. Virksomheten skal møte arbeidslivets behov og samfunnsutviklingen i Innlandet, med særlig fokus på fleksibel og desentralisert utdanning.
Gjennom veiledning, videregående opplæring for voksne, kompetanseinnhenting og samarbeid med utdanningsinstitusjoner, arbeider Karriere Innlandet for å øke kompetansenivået i fylket. Dette er særlig viktig i lys av demografiske utfordringer, lavt utdanningsnivå og stort behov for arbeidskraft, spesielt innen helse- og oppvekstsektoren.
Den nye opplæringsloven fra august 2024 gir voksne utvidede rettigheter, og Karriere Innlandet har jobbet aktivt med implementering. Samtidig pågår arbeid med ny tilbudsstruktur for videregående opplæring, og utvikling av studiesenterfunksjonen i seks regioner for å styrke tilgangen til høyere utdanning.
Virksomheten bygger på fylkeskommunens strategier og 3M-modellen (motor, megler, møteplass), og samarbeider tett med lokalt og regionalt arbeidsliv gjennom kompetansefora for å sikre relevante og målrettede utdanningstilbud.
7.2 Karriere Innlandet skoleåret 2024-25
Skoleåret 2024-25 har det vært 2283 voksne i opplæring i Innlandet. Av disse har 1807 fått sin opplæring i Karriere Innlandet og 136 elever fikk tilbud om nettundervisning ved fylkesdekkende senter for nettundervisning i Trysil. Av disse fullførte 91 skoleåret. 69 har gått Voksenagronom, noe som er en økning fra 55 forrige skoleår.
31 voksne over 25 år har hatt undervisning i ordinær videregående skole.
Antallet voksne som har vært i videregående opplæring i Innlandet har økt med 22,4% fra 2023/2024. Den største økningen har kommet i Karriere Innlandets tilbud om videregående opplæring for voksne og Voksenagronom. Økningen var forventet etter at ny opplæringslov trådte i kraft fra august 2024 med ny og utvidet målgruppe og rettigheter for voksne over 19 år.
Ny opplæringslov ga voksne nye og utvidete rettigheter med både rett til å fullføre videregående opplæring og rett til rekvalifisering. Voksne har rett til videregående opplæring fra de er 19 år, og kan velge om de vil følge ordinær videregående opplæring eller tilrettelagt opplæring for voksne.
Den nye opplæringsloven har som mål å gi flere muligheten til å fullføre videregående opplæring og å tilpasse opplæringen bedre til arbeidslivets behov. Elever og deltakere som stryker i ett eller flere fag, eller avbryter underveis, vil med den nye loven ha rett til opplæring helt til fullført og bestått videregående opplæring.
Ny opplæringslov har også medført at opplæringen i 13 lærefag er modulstrukturert, noe som innebærer at opplæringen i større grad skjer i bedrift eller er tilrettelagt for voksne. Det legges vekt på at medbrakt kompetanse (realkompetanse) skal gi uttelling, og at deltakerne ikke skal ha mer opplæring enn det som er nødvendig for å oppfylle læringsmålene i den enkelte modul for å kunne gå opp til fag- eller svenneprøve.
7.3 Antall voksne i opplæring i Karriere Innlandet og ordinær videregående skole
Det har vært en økning i antall voksne deltakere i opplæringstilbudet i Karriere Innlandet i 2024-2025, sammenlignet med skoleåret 2023-2024. Retten til fullføring og rekvalifisering kan medvirke til at flere velger opplæring for å oppnå ønsket sluttkompetanse.
Andre årsaker kan være at flere ønsker å formalisere kompetanse for å kunne søke eller beholde jobber. Mange uten arbeid som søker utdanning har større behov for opplæring ettersom de mangler arbeidserfaring og har opparbeidet lite realkompetanse. I tillegg er det en tendens til at det er større behov for forsterket språkopplæring, som ofte betyr lengre opplæringsløp og mer omfattende opplæring til fullført utdanning. Dette krever mer ressurser til de enkelte utdanningene.
7.4 Antall deltakere i yrkesfaglige løp
Skoleåret 2024-2025 var det i alt 1122 deltakere som gikk yrkesfaglige opplæringsløp. Det er en oppgang på 0,8% fra 2023-2024. Av disse var 314 deltakere i modulstrukturerte fag. Det er 18% flere enn forrige skoleår.
Av de 1122 som var deltakere i yrkesfaglige opplæringsløp, var 589 deltakere innen helse- og oppvekstfag. 321 av deltakerne gikk Vg2 helsearbeiderfag. Videre var det 75 deltakere på Vg1 Helse- og oppvekstfag, 66 på Barne- og ungdomsarbeiderfag Vg2, 25 på Helseservice Vg2 og 34 på Helsesekretær Vg3.
144 deltakere tok Teknologi- og industrifag. Flest deltakere var det innen Produksjonsteknikk. Det var 57 deltakere innen ulike fag i Bygg- og anleggsteknikk, 27 innen Salg og service og 18 innen Elektrofag.
7.4.1 Trender i valg av opplæringsløp
Dette er tilnærmet samme fordeling på fag som tidligere år. Nasjonale tall viser at av de yrkesfaglige utdanningsprogrammene er det klart flest innen helse- og oppvekstfag, hvor Helsearbeiderfag er det programmet med flest voksne deltakere.
Fag til generell studiekompetanse
421 deltakere tok fag til generell studiekompetanse, noe som er en økning på 41,8% sammenlignet med 2023-2024. 214 deltakere tok Norsk, hvorav 120 til Norsk for språklige minoriteter med kort botid. 137 tok Naturfag, 117 Matematikk (53 av disse tok Matematikk 1P og 2P), 99 Historie og 89 Engelsk. Nasjonalt var det nesten 5700 voksne som tok fag til generell studiekompetanse
Den største økningen var i norsk, noe som kan tyde på at flere deltakere har innvandrerbakgrunn. Naturfag, matematikk og historie er, sammen med norsk, også fag som elever med yrkesfaglig opplæringsløp mangler. Det store antallet deltakere i disse fagene kan tyde på at flere som har oppnådd yrkesfaglig kompetanse ønsker å ta fag for å oppnå generell studiekompetanse.
Deltakertallet i fag til generell studiekompetanse gjenspeiles også i søkertallene til høyere utdanning, som økte med 3,2% fra 2024 til 2025. Den største økningen var til helse- og lærerutdanninger. For å kvalifisere for opptak til høyere utdanning må søkerne ha generell studiekompetanse som hovedregel.
7.4.2 Realkompetansevurdering
Skoleåret 2024-2025 ble det foretatt 151 realkompetansevurderinger mot 81 forrige skoleår. Det er en økning på hele 86,4%. Økningen i antallet realkompetansevurderinger var forventet ettersom innføringen av ny opplæringslov legger vekt på at voksne skal få vurdert sin realkompetanse ved søknad om inntak til opplæringsløp, og at den voksnes realkompetanse påvirker lengden på opplæringen i den enkelte sluttkompetansen.
Andelen med rett til videregående opplæring økte fra 61% i 2023-24 til 65% i 2024-25. Andelen uten rett til videregående opplæring gikk ned fra 39% til 35% i samme periode. Dette samsvarer med innføringen av ny opplæringslov. Andelen praksiskandidater holdt seg ganske stabil, med økning fra 7% til 8%.
7.4.3 Avlagte fagprøver
Antallet avlagte fagprøver for personer over 25 år har gått ned fra 1218 avlagte fagprøver i 2023-2024 til 1139 avlagte fagprøver i 2024-2025. 95% av de avlagte prøvene hadde resultat bestått eller meget godt bestått.
Tabell: Avlagt fag- og svenneprøver for personer over 25 år
7.5 Tiltak for minoritetsspråklige elever
En stor andel av deltakerne i Karriere Innlandet har annet morsmål enn norsk. Alle de ni sentrene tilrettelegger opplæringen, der deltakerne blir kartlagt for å gi et best mulig tilrettelagt tilbud til den enkelte deltaker.
Åtte karrieresentre deltok i 2024-2025 i prosjektet Tilrettelagt fag- og yrkesopplæring (Skriv-gjør-lær). Prosjektet ble finansiert av tilskuddsmidler fra Integrerings- og Mangfolds- Direktoratet (IMDi) og avsluttes våren 2025. Dette er midler til å dekke ekstra tiltak som ligger utenfor det vi er forpliktet til etter opplæringsloven.
Fra høsten 2025 har Karriere Innlandet fått tildelt midler fra IMDi til et nytt prosjekt som har som mål å gi et opplæringstilbud til minoritetsspråklige, som trenger å styrke norskferdigheter for å ha mulighet til å følge ordinær undervisning mot fag- eller svennebrev. Mange trenger også å styrke grunnleggende ferdigheter, digitale ferdigheter, matematikk og engelsk. Prosjektet har fått navnet Verktøykasse for språklæring, og bygger på erfaringer fra Skriv-gjør-lær-prosjektet. Verktøykasse for språklæring søker å bidra til at Karriere Innlandet kan utvikle metoder for tilrettelegging og oppfølging av opplæringen for voksne innvandrere, med utgangspunkt i Læreplan i norsk og samfunnskunnskap – modulstrukturert opplæring for voksne.