Tilstandsrapport for videregående opplæring i Innlandet fylkeskommune skoleåret 2024/2025

  1. Sammendrag
  2. 1. Innledning og bakgrunn
    1. 1.1 Styrke fylkeskommunens samfunnsutviklerrolle
    2. 1.2 Kvalitetssystem og kvalitetsarbeid - Nasjonale og lokale indikatorer
      1. 1.2.1 Opplæringsloven, målstruktur og fylkestingets vedtak
      2. 1.2.2 Systematisk kvalitetsarbeid for videregående opplæring i Innlandet
      3. 1.2.3 Det 13-årige opplæringsløpet i Innlandet
  3. 2 Videregående skoler
    1. 2.1 Virksomhetsdata for videregående skoler
      1. 2.1.1 Elevtallsutvikling
      2. 2.1.2 Demografiske endringer: 400 flere ungdommer med svært kort botid
      3. 2.1.3 Søkermønsteret til Vg1 skoleåret 2024-2025
      4. 2.1.4 Omvalg
      5. 2.1.5 Tilpassa opplæring og individuell tilrettelagt opplæring (ITO)
      6. 2.1.6 Individuelle søkere
    2. 2.2 Kjennetegn på god opplæring
    3. 2.3 Gjennomføring
      1. 2.3.1 Gjennomføring på systemnivå
      2. 2.3.3 Gjennomføring fordelt på kjønn og utdanningsprogram
      3. 2.3.4 Gjennomføring på studiespesialisering
      4. 2.3.5 Elever som slutter i videregående skole
      5. 2.3.6 Fravær i videregående skole
    4. 2.4 Sammenhenger når det gjelder gjennomføring av videregående opplæring
      1. 2.4.1 Elevenes forutsetninger ved inngangen til videregående opplæring
      2. 2.4.3 Tiltak for økt læringsutbytte i Innlandet
    5. 2.5 Læringsmiljø
      1. 2.5.1 Elevundersøkelsen
      2. 2.5.2 Handlingsplan for psykisk helse
      3. 2.5.3 Avgangsmarkeringen
  4. 3 Fag- og yrkesopplæring
    1. 3.1 Arbeidslivets behov og samfunnsutviklingen i Innlandet
    2. 3.2 Implementering av ny opplæringslov
    3. 3.3 Kontrakter i Innlandet
      1. 3.3.1 Formidling av læreplass
      2. 3.3.2 Gjennomsnittsalder ved læretidens oppstart
      3. 3.3.3 Løpende kontrakter ved årsskiftet
    4. 3.4 Yrkesfagkoordinatorer
    5. 3.5 Modulstrukturert fag- og yrkesopplæring
    6. 3.6 Oppsigelse og heving av kontrakt om opplæring
    7. 3.7 Godkjenning av lærebedrifter og samarbeidsorgan for lærebedrifter
    8. 3.8 Fag-/svenneprøver og kompetanseprøver
    9. 3.9 Overgang fra Vg2 yrkesfaglig utdanningsprogram
    10. 3.10 Flere med fagbrev kommer ut i jobb
    11. 3.11 Lærekandidatordningen i bedrift
    12. 3.12 Ordning for lærekandidater med individuelt tilrettelagt opplæring i bedrift
    13. 3.13 Kvalitetsarbeid og kompetanseutvikling
      1. 3.13.1 Årlig rapportering fra lærebedrifter
      2. 3.13.2 Lærlingundersøkelsen
      3. 3.13.3 Kompetanseutvikling
      4. 3.13.4 Yrkesfagnettverkene
    14. 3.14 Læreplassgaranti - Pilot
      1. 3.14.1 Tilskuddsordninger for lærebedrifter
    15. 3.15 Skolekonkurranser for elever på yrkesfag
    16. 3.16 Fag og svennebrevutdeling
  5. 4. Internasjonalt servicekontor
    1. 4.1 Reis ut – Internasjonal praksis for lærlinger
    2. 4.2 Erasmus+ inkluderingsprosjekt
    3. 4.3 Nettverkssamarbeid mellom Tyskland og Norge
  6. 5 Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)
  7. 6 Elevtjenesten
    1. 6.1 Rådgivningstjenesten
    2. 6.2 Oppfølgingstjenesten
  8. 7 Voksnes læring
    1. 7.1 Aktiviteten i Karriere Innlandet det siste året
    2. 7.2 Tiltak for minoritetsspråklige elever
    3. 7.3 Modulstrukturert opplæring
    4. 7.4 Karriereveiledning
    5. 7.5 Opplæring innen kriminalomsorgen
    6. 7.6 Opplæring for voksne i institusjon
    7. 7.7 Integrering
    8. 7.8 Desentrale og fleksible fag- og høgskoletilbud
    9. 7.9 Kvalitetsarbeid og kompetanseutvikling
    10. 7.10 Tallgrunnlag for voksnes læring
  9. 8 Opplæring innen institusjoner
  10. 9. Eksamenskontoret
  11. Referanser

6.2 Oppfølgingstjenesten

Oppfølgingstjenesten (OT) er en lovpålagt fylkeskommunal tjeneste for ungdom med rett til opplæring etter § 4-1, men som ikke er i opplæring eller arbeid. I tillegg har OT ansvar for å følge opp unge i alderen 16-24 år som har fullført videregående opplæring, men ikke fått studie- eller yrkeskompetanse på grunn av at de mangler enkelte fag eller læretid.

Fra 1. august 2024 ble målgruppen utvidet fra 16–21 år til 16–24 år. Dette har ført til en dobling i antall ungdommer i OT sammenlignet med skoleåret 2023–24. Endringene i ny opplæringslov fra 01.08.24, gjør det utfordrende å sammenligne med tall for skoleåret 2023-24.

Tabell 26 illustrerer veksten av antall ungdom i OT etter innføring av ny opplæringslov 01.08.24.
 

FIGUR


Figur 26 – Antall ungdom i Oppfølgingstjenesten 2023-24 vs. 2024-25 (Kilde: Novari IKS - Qlik Sense)

OT skal gi råd og veiledning, formidle tilbud om opplæring, aktivitet, arbeid eller kompetansefremmende tiltak. Innlandet har til nå hatt primært to tiltak for ungdom utenfor opplæring, «Finn Din Vei» og «OT skole». Det er tilbud til ungdom i oppfølgingstjenestens målgruppe som har behov for et aktivitetstilbud og mulighet til å få veiledning i fag til privatisteksamen. 

Tabell 16 viser detaljert oversikt og utvikling for Innlandet fylkeskommune de tre siste årene, fordelt etter kategori: 
 

Tabell 16 – Antall ungdom i oppfølgingstjenesten (OT) etter aktivitet.
KategoriJuni 2023Juni 2024Juni 2025
Antall ungdom i OT Nasjonalt:14 75815 44931 814
Antall ungdom i OT: Innlandet:2 7833 0025 947
Totalt i målgruppe (OT arbeider med):1 1039922 248
Fordelt etter følgende:    
Ukjent aktivitet 3357534
Under oppfølging og veiledning          244312404
I aktivitet 7115181 020
Opplæring og arbeidspraksis i regi av fylket 885092
Arbeidspraksis eller annet tiltak i regi av NAV 361414828
Kombinasjonstiltak - fylkeskommunen og NAV 262159
 I arbeid 107619
Elev 992319
Lærling/lærekandidat/praksisbrevkandidat 3043
Avklart 11595290
Takket nei til oppfølging 12824
Er i militæret  14417
 Har omsorg for barn 131529
Er syk/institusjon (ikke i posisjon til skole, eller arbeid)3333167
Ikke-formell opplæring (f.eks. folkehøgskole) 433553

Tabell 16 – Antall ungdom i oppfølgingstjenesten (OT) etter aktivitet.

Trenden er at antall ungdommer i OT øker. I juni 2025 var det 5947 ungdommer i oppfølgingstjenesten, en økning med 2945 antall unge sammenlignet med 2024. Økningen gjelder spesielt blant de eldste ungdommene fra 21-24 år.

Antallet ungdommer OT jobber aktivt med har mer enn doblet seg – fra 992 i juni 2024 til 2 248 i juni 2025. Samtidig har antallet ungdommer med ukjent aktivitet økt fra 57 til 534. Dette er unge som OT ikke har klart å etablere kontakt med, og økningen skyldes i hovedsak den nye målgruppen over 21 år. I juni 2025 fikk OT Innlandet ansvar for å kontakte 5 530 ungdommer i alderen 16–24 år, hvorav 2248 er i målgruppen for OT. Det er 1 256 flere enn året før.

Viktige endringer og satsingsområder i skoleåret 2025-26
OT innlandet er i en pågående harmoniseringsprosess hvor utvikling av en helhetlig- og likeverdig oppgaveportefølje er godt i gang. Målet er at tilbudet til målgruppen i OT oppleves å være likeverdig i alle regioner i fylke i løpet av skoleåret 2025-26. Med ny og utvidet målgruppe for OT opp til 24 år, er et satsingsområde å styrke samarbeidet med NAV og Karriere Innlandet om tiltak og karriereveiledning.

For å øke kvaliteten i OT sitt arbeid, går flere ansatte i OT på videreutdanning i styrkebasert tilnærming, livsmestring og karriereveiledning. 

Nysatsinger i OT er etablering av UngInvest i Gjøvikregionen og Finn din vei tiltak i Lillehammer, styrkebaserte alternativt opplæringstilbud til ungdom i alderen 16-24 år. En annen satsing er overgangstilbudet MIO (Motiverende individuelt overgangsarbeid), for sårbar ungdom på ungdomskolenivå med høyt fravær, lave karakter eller andre faktorer som gjør skolegangen utfordrende. Grunntanken her er å bidra inn og være en støtte for grunnskolen allerede fra 8.klassenivå. Målsetningen for nysatsingene er å bidra til at flere fullfører videregående opplæring.