Tilstandsrapport for videregående opplæring i Innlandet fylkeskommune skoleåret 2024/2025

  1. Sammendrag
  2. 1. Innledning og bakgrunn
    1. 1.1 Styrke fylkeskommunens samfunnsutviklerrolle
    2. 1.2 Kvalitetssystem og kvalitetsarbeid - Nasjonale og lokale indikatorer
      1. 1.2.1 Opplæringsloven, målstruktur og fylkestingets vedtak
      2. 1.2.2 Systematisk kvalitetsarbeid for videregående opplæring i Innlandet
      3. 1.2.3 Det 13-årige opplæringsløpet i Innlandet
  3. 2 Videregående skoler
    1. 2.1 Virksomhetsdata for videregående skoler
      1. 2.1.1 Elevtallsutvikling
      2. 2.1.2 Demografiske endringer: 400 flere ungdommer med svært kort botid
      3. 2.1.3 Søkermønsteret til Vg1 skoleåret 2024-2025
      4. 2.1.4 Omvalg
      5. 2.1.5 Tilpassa opplæring og individuell tilrettelagt opplæring (ITO)
      6. 2.1.6 Individuelle søkere
    2. 2.2 Kjennetegn på god opplæring
    3. 2.3 Gjennomføring
      1. 2.3.1 Gjennomføring på systemnivå
      2. 2.3.3 Gjennomføring fordelt på kjønn og utdanningsprogram
      3. 2.3.4 Gjennomføring på studiespesialisering
      4. 2.3.5 Elever som slutter i videregående skole
      5. 2.3.6 Fravær i videregående skole
    4. 2.4 Sammenhenger når det gjelder gjennomføring av videregående opplæring
      1. 2.4.1 Elevenes forutsetninger ved inngangen til videregående opplæring
      2. 2.4.3 Tiltak for økt læringsutbytte i Innlandet
    5. 2.5 Læringsmiljø
      1. 2.5.1 Elevundersøkelsen
      2. 2.5.2 Handlingsplan for psykisk helse
      3. 2.5.3 Avgangsmarkeringen
  4. 3 Fag- og yrkesopplæring
    1. 3.1 Arbeidslivets behov og samfunnsutviklingen i Innlandet
    2. 3.2 Implementering av ny opplæringslov
    3. 3.3 Kontrakter i Innlandet
      1. 3.3.1 Formidling av læreplass
      2. 3.3.2 Gjennomsnittsalder ved læretidens oppstart
      3. 3.3.3 Løpende kontrakter ved årsskiftet
    4. 3.4 Yrkesfagkoordinatorer
    5. 3.5 Modulstrukturert fag- og yrkesopplæring
    6. 3.6 Oppsigelse og heving av kontrakt om opplæring
    7. 3.7 Godkjenning av lærebedrifter og samarbeidsorgan for lærebedrifter
    8. 3.8 Fag-/svenneprøver og kompetanseprøver
    9. 3.9 Overgang fra Vg2 yrkesfaglig utdanningsprogram
    10. 3.10 Flere med fagbrev kommer ut i jobb
    11. 3.11 Lærekandidatordningen i bedrift
    12. 3.12 Ordning for lærekandidater med individuelt tilrettelagt opplæring i bedrift
    13. 3.13 Kvalitetsarbeid og kompetanseutvikling
      1. 3.13.1 Årlig rapportering fra lærebedrifter
      2. 3.13.2 Lærlingundersøkelsen
      3. 3.13.3 Kompetanseutvikling
      4. 3.13.4 Yrkesfagnettverkene
    14. 3.14 Læreplassgaranti - Pilot
      1. 3.14.1 Tilskuddsordninger for lærebedrifter
    15. 3.15 Skolekonkurranser for elever på yrkesfag
    16. 3.16 Fag og svennebrevutdeling
  5. 4. Internasjonalt servicekontor
    1. 4.1 Reis ut – Internasjonal praksis for lærlinger
    2. 4.2 Erasmus+ inkluderingsprosjekt
    3. 4.3 Nettverkssamarbeid mellom Tyskland og Norge
  6. 5 Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)
  7. 6 Elevtjenesten
    1. 6.1 Rådgivningstjenesten
    2. 6.2 Oppfølgingstjenesten
  8. 7 Voksnes læring
    1. 7.1 Aktiviteten i Karriere Innlandet det siste året
    2. 7.2 Tiltak for minoritetsspråklige elever
    3. 7.3 Modulstrukturert opplæring
    4. 7.4 Karriereveiledning
    5. 7.5 Opplæring innen kriminalomsorgen
    6. 7.6 Opplæring for voksne i institusjon
    7. 7.7 Integrering
    8. 7.8 Desentrale og fleksible fag- og høgskoletilbud
    9. 7.9 Kvalitetsarbeid og kompetanseutvikling
    10. 7.10 Tallgrunnlag for voksnes læring
  9. 8 Opplæring innen institusjoner
  10. 9. Eksamenskontoret
  11. Referanser

6.1 Rådgivningstjenesten

Rådgivningstjenesten støtter elevene i å mestre skolehverdagen, utvikle karrierekompetanse og ta riktige utdannings- og yrkesvalg. Den omfatter både sosialpedagogisk rådgivning og utdannings- og yrkesrådgivning (UoY). Tjenesten er avgjørende for å skape trygge overganger, forebygge omvalg og frafall, og bidra til høy gjennomføring i videregående opplæring.
 

Innlandet fylkeskommune legger vekt på kvalitet gjennom regionale rådgivernettverk, digitale tilbud og samarbeid med skoler, oppfølgingstjenesten og næringsliv. I rådgivernettverkene gjennomføres løpende kompetanseheving, med fokus både på utvikling av tjenesten som helhet og på faglig påfyll for den enkelte rådgiver. Arbeidet skjer innenfor nasjonale rammer, der HK-dir har fagansvar for karriereveiledning og Udir for sosialpedagogisk rådgivning. Våren 2024 lanserte HK-dir Kompetansestandarder for karriereveiledning i skolen for å styrke kvaliteten i tjenesten.
 

Innlandet fylkeskommune samarbeider med grunnskolene gjennom rådgivernettverk for å sikre en god overgang fra grunnskole til videregående. Elevene som er i videregående, har rett til nødvendig rådgivning etter opplæringslovens kapittel 16. Ressursene fordeles etter elevtall og omfatter sosialpedagogiske rådgivere og UoY-rådgiver. Fylkeskommunen legger vekt på at rådgivningen utføres av ansatte med spisskompetanse og formell utdanning.
 

Sosialpedagogiske rådgivere arbeider både med enkeltelever og skolemiljø, forebygger mobbing, følger opp hybelboere og samarbeider tett med helsesykepleiere og andre fagmiljøer. Skolene har erfart at pandemien har forsterket psykiske utfordringer hos flere elever, noe som krever tett oppfølging.
 

UoY-rådgivere veileder elevene i fagvalg og framtidige utdannings- og yrkesmuligheter. De står ofte i delte stillinger som kombinerer rådgivning og undervisning, og de fleste har tilleggsutdanning innen rådgivning eller karriereveiledning. Rådgiverne samarbeider tett med ungdomsskoler, foresatte, næringsliv og andre aktører i regionene, og bidrar til at elevene får støtte i å gjøre gode valg.