Tilstandsrapport for videregående opplæring i Innlandet fylkeskommune skoleåret 2024/2025

  1. Sammendrag
  2. 1. Innledning og bakgrunn
    1. 1.1 Styrke fylkeskommunens samfunnsutviklerrolle
    2. 1.2 Kvalitetssystem og kvalitetsarbeid - Nasjonale og lokale indikatorer
      1. 1.2.1 Opplæringsloven, målstruktur og fylkestingets vedtak
      2. 1.2.2 Systematisk kvalitetsarbeid for videregående opplæring i Innlandet
      3. 1.2.3 Det 13-årige opplæringsløpet i Innlandet
  3. 2 Videregående skoler
    1. 2.1 Virksomhetsdata for videregående skoler
      1. 2.1.1 Elevtallsutvikling
      2. 2.1.2 Demografiske endringer: 400 flere ungdommer med svært kort botid
      3. 2.1.3 Søkermønsteret til Vg1 skoleåret 2024-2025
      4. 2.1.4 Omvalg
      5. 2.1.5 Tilpassa opplæring og individuell tilrettelagt opplæring (ITO)
      6. 2.1.6 Individuelle søkere
    2. 2.2 Kjennetegn på god opplæring
    3. 2.3 Gjennomføring
      1. 2.3.1 Gjennomføring på systemnivå
      2. 2.3.3 Gjennomføring fordelt på kjønn og utdanningsprogram
      3. 2.3.4 Gjennomføring på studiespesialisering
      4. 2.3.5 Elever som slutter i videregående skole
      5. 2.3.6 Fravær i videregående skole
    4. 2.4 Sammenhenger når det gjelder gjennomføring av videregående opplæring
      1. 2.4.1 Elevenes forutsetninger ved inngangen til videregående opplæring
      2. 2.4.3 Tiltak for økt læringsutbytte i Innlandet
    5. 2.5 Læringsmiljø
      1. 2.5.1 Elevundersøkelsen
      2. 2.5.2 Handlingsplan for psykisk helse
      3. 2.5.3 Avgangsmarkeringen
  4. 3 Fag- og yrkesopplæring
    1. 3.1 Arbeidslivets behov og samfunnsutviklingen i Innlandet
    2. 3.2 Implementering av ny opplæringslov
    3. 3.3 Kontrakter i Innlandet
      1. 3.3.1 Formidling av læreplass
      2. 3.3.2 Gjennomsnittsalder ved læretidens oppstart
      3. 3.3.3 Løpende kontrakter ved årsskiftet
    4. 3.4 Yrkesfagkoordinatorer
    5. 3.5 Modulstrukturert fag- og yrkesopplæring
    6. 3.6 Oppsigelse og heving av kontrakt om opplæring
    7. 3.7 Godkjenning av lærebedrifter og samarbeidsorgan for lærebedrifter
    8. 3.8 Fag-/svenneprøver og kompetanseprøver
    9. 3.9 Overgang fra Vg2 yrkesfaglig utdanningsprogram
    10. 3.10 Flere med fagbrev kommer ut i jobb
    11. 3.11 Lærekandidatordningen i bedrift
    12. 3.12 Ordning for lærekandidater med individuelt tilrettelagt opplæring i bedrift
    13. 3.13 Kvalitetsarbeid og kompetanseutvikling
      1. 3.13.1 Årlig rapportering fra lærebedrifter
      2. 3.13.2 Lærlingundersøkelsen
      3. 3.13.3 Kompetanseutvikling
      4. 3.13.4 Yrkesfagnettverkene
    14. 3.14 Læreplassgaranti - Pilot
      1. 3.14.1 Tilskuddsordninger for lærebedrifter
    15. 3.15 Skolekonkurranser for elever på yrkesfag
    16. 3.16 Fag og svennebrevutdeling
  5. 4. Internasjonalt servicekontor
    1. 4.1 Reis ut – Internasjonal praksis for lærlinger
    2. 4.2 Erasmus+ inkluderingsprosjekt
    3. 4.3 Nettverkssamarbeid mellom Tyskland og Norge
  6. 5 Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)
  7. 6 Elevtjenesten
    1. 6.1 Rådgivningstjenesten
    2. 6.2 Oppfølgingstjenesten
  8. 7 Voksnes læring
    1. 7.1 Aktiviteten i Karriere Innlandet det siste året
    2. 7.2 Tiltak for minoritetsspråklige elever
    3. 7.3 Modulstrukturert opplæring
    4. 7.4 Karriereveiledning
    5. 7.5 Opplæring innen kriminalomsorgen
    6. 7.6 Opplæring for voksne i institusjon
    7. 7.7 Integrering
    8. 7.8 Desentrale og fleksible fag- og høgskoletilbud
    9. 7.9 Kvalitetsarbeid og kompetanseutvikling
    10. 7.10 Tallgrunnlag for voksnes læring
  9. 8 Opplæring innen institusjoner
  10. 9. Eksamenskontoret
  11. Referanser

4. Internasjonalt servicekontor

Internasjonalt servicekontor har siden 2021 vært akkreditert gjennom utdanningsprogrammet Erasmus+. Som koordinator for et bredt konsortium bestående av 8 videregående skoler, Fagskolen i Innlandet, 2 opplæringskontor og Læringsfabrikken på Raufoss, har kontoret hatt ansvar for å søke om mobilitetsmidler og legge til rette for internasjonale praksismuligheter for både lærlinger og ansatte.


Konsortiets overordnede mål er å:

  • Heve kvaliteten på yrkesopplæringen
  • Øke attraktiviteten til yrkesfaglige utdanningsløp
  • Tilføre ny kunnskap og kompetanse til fagmiljøene
  • Skape muligheter for internasjonal mobilitet og erfaringsutveksling

 

Gjennom Erasmus+ har medlemmene fått tilgang til verdifulle ressurser og nettverk som styrker både opplæringen og den faglige utviklingen.
 

4.1 Reis ut – Internasjonal praksis for lærlinger

Internasjonalt servicekontor har i høst 2024 og vår 2025 organisert tre måneder lange praksisopphold i utlandet for lærlinger fra konsortiets medlemsorganisasjoner.
Totalt ble det mottatt 75 søknader, og 57 lærlinger gjennomførte opphold i land som Spania, Tyskland, Danmark, Irland og Malta.


Fordeling:

  • Høst 2024: 34 lærlinger til bl.a. Barcelona, Malta, Dublin, Oldenburg og Freiburg
  • Vår 2025: 23 lærlinger til bl.a. Valencia, Aalborg, Oldenburg, Freiburg og Malta
     

De største faggruppene var barne- og ungdomsarbeider, IT-drift/-utvikling og tømrer. Andre fag inkluderte salg, verktøymaker, elektriker, telekommunikasjonsmontør, frisør og sveiser.
 

Utvelgelsen skjedde i samarbeid med faglige ledere og opplæringskontor, med vekt på motivasjon, egnethet og læringsmål. Oppholdene har gitt verdifull erfaring, styrket faglig identitet og utviklet interkulturell kompetanse – noe som gjør yrkesfagene mer relevante i en globalisert arbeidsverden.

Oppfølging og nettverk:

  • Servicekontoret har gjennomført oppfølgingsbesøk sammen med faglige ledere og opplæringskontor.
  • 18 medlemmer i konsortiet har fått midler til jobbskygging i Spania, Tyskland og Danmark, med fokus på helsefag.
  • Alle fylkets videregående skoler deltar i et nettverk for internasjonalisering, som deler erfaringer og beste praksis.


 

4.2 Erasmus+ inkluderingsprosjekt

Internasjonalt servicekontor har i perioden mars 2024 til juni 2025 deltatt i Erasmus+-prosjektet MoB4All (Mobility for All), i samarbeid med partnere fra Irland og Spania. Prosjektet hadde som hovedmål å styrke inkluderingen av personer fra LHBT-miljøet i Erasmus+ mobilitetsprogrammer med arbeidsbasert opplæring i Europa. LHBT er en samlebetegnelse for lesbiske, homofile, bifile og transpersoner, og prosjektet har arbeidet for å redusere diskriminering og barrierer som denne gruppen kan møte under utenlandsopphold. MoB4All har utviklet tiltak og anbefalinger for å sikre tryggere og mer inkluderende mobilitetserfaringer for LHBT-lærlinger og elever. Prosjektet støtter Erasmus+ sitt overordnede mål om å fremme kvalitet, likestilling og deltakelse i internasjonal utdanning, og har bidratt til å synliggjøre viktigheten av mangfold og inkludering i europeisk opplæringssamarbeid.

4.3 Nettverkssamarbeid mellom Tyskland og Norge

I mai 2024 mottok Internasjonalt servicekontor en blikkenslagerlærling fra Håndverkskammeret i Oldenburg, Tyskland, for et fire ukers praksisopphold i Norge. Oppholdet var en del av et etablert nettverkssamarbeid mellom Norge og Tyskland, basert på gjensidig utveksling av lærlinger innen yrkesfaglig opplæring. Formålet med samarbeidet er å styrke internasjonal mobilitet, fremme faglig utvikling og gi lærlinger verdifull erfaring i et nytt arbeidsmiljø. Utvekslingen bidrar til økt forståelse for ulike arbeidsmetoder og kulturer, og støtter opp under Erasmus+ sitt mål om å fremme læring på tvers av landegrenser.