2.1.2 Demografiske endringer: 400 flere ungdommer med svært kort botid
Innvandrere utgjør en stadig større andel av befolkningen i Innlandet. Antallet innvandrere i fylket, inkludert norskfødte med innvandrerforeldre, har økt fra 23 450 personer i 2010 til 55 350 personer i 2025 (SSB; 07111).
Figuren under viser at innvandrere og norskfødte med innvandrerforeldre i Innlandet i aldersgruppen 16–19 år har økt med 42,8 prosent på fire år – fra 2 129 til 3 043 ungdommer. Dette tilsvarer over 900 personer, der den største delen av økningen skyldes innvandrere fra Ukraina.
Figur 1 - Innvandrere og norskfødte med innvandrerforeldre i Innlandet 16-19 år (Kilde: SSB 07111)
Tall fra Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi) viser at det er tydelige forskjeller i gjennomføring av videregående opplæring. I 2024 fullførte 65 prosent av innvandrere innen 5/6 år, sammenlignet med 84 prosent blant norskfødte med innvandrerforeldre og 85 prosent i den øvrige befolkningen. Innvandrergutter er den mest utsatte gruppen: bare 58 prosent fullførte, mot 75 prosent av jentene.
Botid har stor betydning for gjennomføringen. Blant elever som hadde vært bosatt i Norge i tre til fem år da de startet på videregående i 2018, fullførte 57 prosent innen 2024, mot 77 prosent blant dem med ti års botid eller mer (IMDi). På yrkesfag er forskjellene særlig tydelige – her fullførte bare 56 prosent av innvandrere, mot 75 prosent i befolkningen ellers.
I Innlandet har antallet innvandrere med kort botid i alderen 16–18 år økt kraftig de siste årene. Figur 2 viser hvordan denne aldersgruppen fordeler seg etter botid per 1.1.2025.
Figur 2 - Antall innvandrere* i alderen 16–18 år i Innlandet etter botid i Norge per 1.1.2025 (Kilde: SSB)
*Personer med fødeland Sverige og Danmark er ikke inkludert
Utviklingen er særlig tydelig blant dem med botid under tre år. Tabell 4 viser antall innvandrere i alderen 16–18 år med botid 0–2 år i Innlandet. Aldersgruppen er valgt for å dekke tre årskull i videregående opplæring.
Tabell 3 - Antall innvandrere* i alderen 16–18 år i Innlandet med botid under tre år (Kilde: SSB)
*Personer med fødeland Sverige og Danmark er ikke inkludert
Antallet har mer enn tredoblet seg på kort tid. De siste tre år er det kommet over 400 flere personer i denne gruppen, et omfang som tilsvarer elevtallet ved en middels stor videregående skole.
Når flere elever starter i videregående opplæring med svært kort botid og begrensede norskferdigheter, stiller det store krav til lærerens kompetanse, skolenes kapasitet og tilpassede tilbud som for eksempel kombinasjonsklasser. Kombinasjonsklassene spiller en nøkkelrolle, men det er også behov for styrkede tiltak i de ordinære løpene for å sikre at disse elevene får mulighet til å lykkes.