1.2.2 Systematisk kvalitetsarbeid for videregående opplæring i Innlandet
Kvalitetsarbeid i og mellom videregående skoler og skoleeier i Innlandet fylkeskommune er knyttet til flere prosesser og arenaer. Et sentralt verktøy i dette arbeidet er analyseverktøyet Qlik Sense som er utviklet av fylkeskommunene i samarbeid med Novari IKS. Verktøyet gir tilgang til sentrale indikatorer og indekser, og resultatene kan brytes ned helt til klassenivå. Dette gir skolene mulighet til å analysere lokale forhold og vurdere effekten av tiltak og utviklingsarbeid. Statistikken suppleres ved behov med data fra SSB, Utdanningsdirektoratet og andre kilder.
Alle videregående skolene utarbeider årsmeldinger som oppsummerer kompetanseutvikling, resultater og målsettinger. Årsmeldingen er en sentral del av det årlige kvalitetsarbeidet i fylket.
Fra skoleåret 2024–25 er årsmeldingsmalen endret for å sikre bredere involvering. Avdelingsledere, lærere og elever skal nå delta aktivt i analysen av skolens resultater etter avsluttet skoleår. Skolene skal vurdere læringsmiljø, læringsresultater og tiltak, og foreslå fokusområder for kommende år. Årsmeldingen fungerer dermed også som skolens utviklingsplan. Flere av skolene har et samarbeid med UH-sektoren, blant annet Universitetet i Innlandet (INN) gjennom Desentralisert kompetanseutvikling (Dekomp).
Årsmeldingen er sentral i styrings- og utviklingsdialogene som Kompetanse- og tannhelsesjefen har med skolene. Dialogen skjer både på høsten og etter første termin i januar, og omfatter også skolens økonomi. Målet er å sikre kontinuerlig refleksjon og felles innsats mot vedtatte satsingsområder.
Det er også gjort endringer i rapporteringen fra elevrådet på den enkelte skole. Fra skoleåret 2024-25 skal elevrådet rapportere i egen rapport. Hensikten er å i større grad løfte fram elevenes synspunkter på læringsmiljø og læringsresultater, og få konkrete tilbakemeldinger på hva som kan forbedres. Dette er områder som er sentrale for kvaliteten i opplæringen og tydelig vektlagt i ny opplæringslov.
Som et ledd i å styrke kvalitetsarbeidet og systematikken i videregående opplæring er det utarbeidet
- Kjennetegn på god opplæring i Innlandet fylkeskommune.
- Kjennetegn på god skoleledelse i Innlandet fylkeskommune.
Formålet med kjennetegnene er at de skal fungere som felles rammeverk og bidra til høy kvalitet på opplæringen i de videregående skolene i Innlandet.
Elevundersøkelsen er sentral i kvalitetsarbeidet i videregående opplæring og inngår både i årsmeldingsmalen og i tilstandsrapporten.
I arbeidet med et systematisk kvalitetsarbeid er det et viktig mål å øke graden av analyse på alle nivåer. Gjennom analysearbeid av resultater og kvalitetsprosesser i videregående opplæring vil fylkeskommunen og de enkelte skolene kunne øke kvaliteten og treffsikkerheten på tiltakene og tjenestene som tilbys befolkningen. Derfor er de dokumenter, verktøy og analyser som er nevnt i dette punktet viktig for kunnskapsgrunnlaget i tilstandsrapporten.