1.2.1 Opplæringsloven, målstruktur og fylkestingets vedtak
Fra 1. august 2024 er det ikke lenger et lovkrav at skoleeier skal utarbeide en årlig tilstandsrapport for opplæringen. Likevel stiller opplæringsloven § 17-12 fortsatt tydelige krav til skoleeiers ansvar for kvalitetsutvikling i opplæringen. Paragrafen slår fast at:
- Det skal være skolefaglig kompetanse i fylkeskommuneadministrasjonen.
- Fylkestinget skal minst én gang i året få informasjon om læringsmiljøet, læringsresultatene og gjennomføringen i opplæringen.
Dette innebærer at skoleeier har et tydelig ansvar for å sikre at skolene jevnlig vurderer i hvilken grad organiseringen, tilretteleggingen og gjennomføringen av opplæringen bidrar til å nå de målene som er satt for elever og lærlinger.
Tilstandsrapporten har vært et viktig verktøy i dette arbeidet. Den bidrar til å sikre åpenhet, innsikt og kontinuerlig forbedring, og fungerer som et sentralt grunnlag for både kvalitetsutvikling og politisk styring. På denne bakgrunn videreføres praksisen med å utarbeide en årlig tilstandsrapport, som belyser status og utvikling innen læringsmiljø, læringsresultater og gjennomføring i videregående opplæring. Den årlige rapporten behandles av fylkestinget.
Aktiviteten tar utgangspunkt i de overordnede målsettinger for Innlandet fylkeskommune. I tilstandsrapporten nevnes kun de mest sentrale hoved- og delmål for videregående opplæring:
- Motvirke utenforskap og redusere sosiale helseforskjeller
- Relevant og god utdanning og muligheter for livslang læring
- Tilrettelegge for kompetanseutvikling tilpasset regionens behov
- Bidra til at unge og voksne i størst mulig grad får realisert sitt læringspotensial
- Øke andelen som fullfører og består videregående opplæring
- Øke andelen unge og voksne med direkte overgang til neste trinn i utdanningsløpet
I tillegg er det viktig for Innlandet fylkeskommune som skoleeier å få til en systematisk samhandling med grunnskolen og kommunene knyttet til forberedelse og overgang til videregående opplæring.
Tilstandsrapporten for skoleåret 2024-25 viser statistikk, tekstlig utdypninger og analyse av resultater knyttet til de målene som er satt.
Tilstandsrapporten skal også vise politiske beslutninger og vedtak som er fattet. Fylkestinget i Innlandet gjorde i behandlingen av Tilstandsrapport for videregående opplæring i Innlandet fylkeskommune skoleåret 2023-24, sak 67/2024, følgende vedtak:
- Fylkestinget tar tilstandsrapport for videregående opplæring i Innlandet fylkeskommune skoleåret 2023/2024 til orientering.
- Fylkestinget ber fylkeskommunedirektøren videreføre satsingen på skolebasert kompetanseutvikling og profesjonelle læringsfelleskap.
- Fylkestinget ber fylkeskommunedirektøren styrke arbeidet med økt tilstedeværelse og læringsutbytte blant elevene. Dette arbeidet må ses i sammenheng med IKO-modellen.
- Fylkestinget ber fylkeskommunedirektøren systematisere og styrke det forebyggende arbeidet rundt trygt og godt skolemiljø, herunder arbeidet med Handlingsplan for psykisk helse, og videreføre innsatsen når det gjelder inkludering og skolemiljø i forbindelse med avgangsmarkering.
- Fylkestinget ber fylkeskommunedirektøren videreføre at det utarbeides en rapport over tilstanden i den videregående opplæringen i fylket, som fremlegges årlig for fylkestinget.
- Fylkestinget ber fylkeskommunedirektøren være tydelig og aktiv i forhold til å gjøre kjent de nye rettighetene elever og voksne har, i forhold til ny Opplæringslov.
- Vold og kriminalitet må også rapporteres.
Mostphotos