Tilstandsrapport for videregående opplæring i Innlandet fylkeskommune skoleåret 2024/2025

1.2.1 Opplæringsloven, målstruktur og fylkestingets vedtak

Fra 1. august 2024 er det ikke lenger et lovkrav at skoleeier skal utarbeide en årlig tilstandsrapport for opplæringen. Likevel stiller opplæringsloven § 17-12 fortsatt tydelige krav til skoleeiers ansvar for kvalitetsutvikling i opplæringen. Paragrafen slår fast at:

  • Det skal være skolefaglig kompetanse i fylkeskommuneadministrasjonen.
  • Fylkestinget skal minst én gang i året få informasjon om læringsmiljøet, læringsresultatene og gjennomføringen i opplæringen.

 

Dette innebærer at skoleeier har et tydelig ansvar for å sikre at skolene jevnlig vurderer i hvilken grad organiseringen, tilretteleggingen og gjennomføringen av opplæringen bidrar til å nå de målene som er satt for elever og lærlinger.
 

Tilstandsrapporten har vært et viktig verktøy i dette arbeidet. Den bidrar til å sikre åpenhet, innsikt og kontinuerlig forbedring, og fungerer som et sentralt grunnlag for både kvalitetsutvikling og politisk styring. På denne bakgrunn videreføres praksisen med å utarbeide en årlig tilstandsrapport, som belyser status og utvikling innen læringsmiljø, læringsresultater og gjennomføring i videregående opplæring. Den årlige rapporten behandles av fylkestinget. 
 

Aktiviteten tar utgangspunkt i de overordnede målsettinger for Innlandet fylkeskommune. I tilstandsrapporten nevnes kun de mest sentrale hoved- og delmål for videregående opplæring:

  • Motvirke utenforskap og redusere sosiale helseforskjeller
  • Relevant og god utdanning og muligheter for livslang læring
  • Tilrettelegge for kompetanseutvikling tilpasset regionens behov
  • Bidra til at unge og voksne i størst mulig grad får realisert sitt læringspotensial
  • Øke andelen som fullfører og består videregående opplæring
  • Øke andelen unge og voksne med direkte overgang til neste trinn i utdanningsløpet
     

I tillegg er det viktig for Innlandet fylkeskommune som skoleeier å få til en systematisk samhandling med grunnskolen og kommunene knyttet til forberedelse og overgang til videregående opplæring.
 

Tilstandsrapporten for skoleåret 2024-25 viser statistikk, tekstlig utdypninger og analyse av resultater knyttet til de målene som er satt.
 

Tilstandsrapporten skal også vise politiske beslutninger og vedtak som er fattet. Fylkestinget i Innlandet gjorde i behandlingen av Tilstandsrapport for videregående opplæring i Innlandet fylkeskommune skoleåret 2023-24, sak 67/2024, følgende vedtak:

  1.  Fylkestinget tar tilstandsrapport for videregående opplæring i Innlandet fylkeskommune skoleåret 2023/2024 til orientering. 
  2. Fylkestinget ber fylkeskommunedirektøren videreføre satsingen på skolebasert kompetanseutvikling og profesjonelle læringsfelleskap.
  3. Fylkestinget ber fylkeskommunedirektøren styrke arbeidet med økt tilstedeværelse og læringsutbytte blant elevene. Dette arbeidet må ses i sammenheng med IKO-modellen. 
  4. Fylkestinget ber fylkeskommunedirektøren systematisere og styrke det forebyggende arbeidet rundt trygt og godt skolemiljø, herunder arbeidet med Handlingsplan for psykisk helse, og videreføre innsatsen når det gjelder inkludering og skolemiljø i forbindelse med avgangsmarkering.
  5. Fylkestinget ber fylkeskommunedirektøren videreføre at det utarbeides en rapport over tilstanden i den videregående opplæringen i fylket, som fremlegges årlig for fylkestinget. 
  6. Fylkestinget ber fylkeskommunedirektøren være tydelig og aktiv i forhold til å gjøre kjent de nye rettighetene elever og voksne har, i forhold til ny Opplæringslov. 
  7. Vold og kriminalitet må også rapporteres.

 

 

Bildet viser en pult med studiebøker, briller, bøker og hender som noterer i en notatbok - Klikk for stort bilde Mostphotos