Tilstandsrapport for videregående opplæring i Innlandet fylkeskommune skoleåret 2024/2025 Innholdsfortegnelse Sammendrag Åpne dette nivå 1. Innledning og bakgrunn 1.1 Styrke fylkeskommunens samfunnsutviklerrolle Åpne dette nivå 1.2 Kvalitetssystem og kvalitetsarbeid - Nasjonale og lokale indikatorer 1.2.1 Opplæringsloven, målstruktur og fylkestingets vedtak 1.2.2 Systematisk kvalitetsarbeid for videregående opplæring i innlandet 1.2.3 Det 13-årige opplæringsløpet i Innlandet 1.2.4 Retten til fullført og bestått videregående opplæring Åpne dette nivå 2. Videregående skoler Åpne dette nivå 2.1 Virksomhetsdata for videregående skoler 2.1.1 Elevtallsutvikling 2.1.2 Demografiske endringer - 400 flere ungdommer med svært kort botid 2.1.6 Individuelle søkere Åpne dette nivå 2.2 Bruken av Kjennetegn på god opplæring - viktig med god elevmedvirkning 2.2.1 Høyeste gjennomføring noen gang – 82 % fullfører innen 5/6 år 2.2.2 Gjennomføring på systemnivå 2.2.3 Gjennomføring per skoleår 2.2.4 Gjennomføring fordelt på kjønn og utdanningsprogram 2.2.5 Elever som slutter i videregående skole – stabilt lave tall 2.2.6 Fraværet øker for tredje år på rad – halvparten har over 5 % fravær 2.2.7 Fag med karakteren 1 - særlig høy strykandel i matematikk 2.2.8 Matematikk – flere med karakteren 1 og ikke vurdert IV og færre velger fordypning på Vg2 og Vg3 Åpne dette nivå 2.3 Sammenhenger når det gjelder gjennomføring av videregående opplæring 2.3.1 Elevenes forutsetninger - store kjønnsforskjeller ved inngangen til videregående opplæring 2.3.2 Utdanningsnivå i Innlandet 2.3.3 Tiltak for økt læringsutbytte i Innlandet Åpne dette nivå 2.4 Læringsmiljø 2.4.1 Elevundersøkelsen 2.4.2 Handlingsplan for psykisk helse 2.4.3 Avgangsmarkeringen Åpne dette nivå 3. Fag- og yrkesopplæring 3.1 Arbeidslivets behov og samfunnsutviklingen i Innlandet 3.2 Implementering av ny opplæringslov Åpne dette nivå 3.3 Kontrakter i Innlandet 3.3.1 Formidling til læreplass - over 75 % formidlet og flere voksne får kontrakt 3.3.2 Gjennomsnittsalder ved læretidens oppstart 3.3.3 Løpende kontrakter ved årsskiftet 3.4 Yrkesfagkoordinatorer 3.5 Modulstrukturert fag- og yrkesopplæring 3.6 Oppsigelse og heving av kontrakt om opplæring 3.7 Godkjenning av lærebedrifter og samarbeidsorgan for lærebedrifter 3.8 Fag-/svenneprøver og kompetanseprøver - 95% består og høy kvalitet i opplæringen 3.9 Overgang fra Vg2 yrkesfaglig utdanningsprogram 3.10 Flere med fagbrev kommer ut i jobb 3.11 Lærekandidatordningen i bedrift 3.12 Ordning for lærekandidater med individuelt tilrettelagt opplæring i bedrift Åpne dette nivå 3.13 Kvalitetsarbeid og kompetanseutvikling 3.13.1 Årlig rapportering fra lærebedrifter 3.13.2 Lærlingundersøkelsen 3.13.3 Kompetanseutvikling 3.13.4 Yrkesfagnettverkene Åpne dette nivå 3.14 Læreplassgaranti - Pilot 3.14.1 Tilskuddsordninger for lærebedrifter 3.15 Skolekonkurranser for elever på yrkesfag 3.16 Fag og svennebrevutdeling 3.16 Fag og svennebrevutdeling Åpne dette nivå 4. Internasjonalt servicekontor 4.1 Reis ut – Internasjonal praksis for lærlinger 4.2 Erasmus+ inkluderingsprosjekt 4.3 Nettverkssamarbeid mellom Tyskland og Norge 5. Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) Åpne dette nivå 6. Elevtjenesten 6.1 Rådgivningstjenesten 6.2 Oppfølgingstjenesten Åpne dette nivå 7. Opplæring for voksne 7.1 Innledning 7.2 Karriere Innlandet skoleåret 2024-25 7.3 Antall voksne i opplæring i Karriere Innlandet og ordinær videregående skole Åpne dette nivå 7.4 Antall deltakere i yrkesfaglige løp 7.4.1 Trender i valg av opplæringsløp 7.4.2 Realkompetansevurdering 7.4.3 Avlagte fagprøver 7.5 Tiltak for minoritetsspråklige elever 7.6 Modulstrukturert opplæring 7.7 Karriereveiledning 7.8 Opplæring innen kriminalomsorgen 7.9 Opplæring for voksne i institusjon 7.10 Integrering 7.11 Desentrale og fleksible fag- og høgskoletilbud 7.12 Kvalitetsarbeid og kompetanseutvikling 8 Opplæring i institusjon 9 Eksamen 10 Fagskole 11. Referanser Les dokumentet Last ned som PDF