Tilstandsrapport for videregående opplæring i Innlandet fylkeskommune skoleåret 2023/2024

Referanser

Backe-Hansen, Elisabeth m.fl. (2014). Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner, En kunnskapsoppsummering. NOVA, Oslo.

Eriksen, E. M. (2011). Frafallsfaktorer i et system – og individperspektiv. Spesialpedagogikk nr. 9, 2011.

Kunnskapsdepartementet (2014). Elevenes læring i fremtidens skole — Et kunnskapsgrunnlag. NOU 2014: 7. KD, Oslo.

Kunnskapsdepartementet (2015). Fremtidens skole – fornyelse av fag og kompetanser. NOU 2015: 8. KD, Oslo.

Kunnskapsdepartementet (2020). Kompetansereformen – Lære hele livet. Meld. St. 14 (2019–2020)

Lillejord, S. m.fl (2015). Frafall i videregående opplæring: En systematisk kunnskapsoversikt. Kunnskapssenter for utdanning, Oslo.

Markussen, E. (2014). Utdanning lønner seg. Om kompetanse fra videregående og overgang til utdanning og arbeid ni år etter avsluttet grunnskole 2002. Rapport 1/2014. NIFU, Oslo.

Nordahl, T. (2007). Hjem og skole. Hvordan skape et bedre samarbeid? Universitetsforlaget, Oslo.

Nordahl, T. m.fl. (2011). Kjennetegn på skoler med små kjønnsforskjeller. Rapport 14/2011, Høgskolen i Hedmark.

Utdanningsdirektoratet (2014). Utdanningsspeilet 2014- Tall og analyse av barnehager grunnopplæringen i Norge. Utdanningsdirektoratet, Oslo.

Utdanningsdirektoratet (2015).  Utdanningsspeilet 2015- Tall og analyse av barnehager grunnopplæringen i Norge. Utdanningsdirektoratet, Oslo.

Utdanningsdirektoratet (2016).  Gjennomføringsbarometeret 2016. Utdanningsdirektoratet, Oslo.

Utdanningsdirektoratet (2016). Utdanningsspeilet 2016. Utdanningsdirektoratet, Oslo

Utdanningsdirektoratet (2017). Utdanningsspeilet 2017. Utdanningsdirektoratet, Oslo

Utdanningsdirektoratet (2018). Utdanningsspeilet 2018. Utdanningsdirektoratet, Oslo

Utdanningsdirektoratet (2019). Utdanningsspeilet 2019. Utdanningsdirektoratet, Oslo

Utdanningsdirektoratet (2020). Utdanningsspeilet 2020. Utdanningsdirektoratet, Oslo

Utdanningsdirektoratet (2021). Utdanningsspeilet 2021. Utdanningsdirektoratet, Oslo

Utdanningsdirektoratet (2021). Utdanningsspeilet 2022. Utdanningsdirektoratet, Oslo

Utdanningsdirektoratet (2015a). Samarbeidet mellom hjem og skole. URL: http://www.udir.no/Laringsmiljo/Bedre-laringsmiljo/Hjem-skole-samarbeid/Samarbeidet-mellom-hjem-og-skole/

Utdanningsdirektoratet (2015b). Rammeverk for skolebasert kompetanseutvikling på ungdomstrinnet 2013-2017. URL: http://www.udir.no/Utvikling/Ungdomstrinnet/Skolebasert-kompetanseutvikling/Rammeverk-for-skolebasert-kompetanseutvikling-pa-ungdomstrinnet-2012-2017/

Utdanningsdirektoratet (2015c). Om temaene i Elevundersøkelsen. Vurdering for læring. URL: http://www.udir.no/Laringsmiljo/Elevundersokelsen/Om-brukerundersokelsene1/Elevundersokelsen/Om-temaene-i-Elevundersokelsen/Vurdering-for-laring/

Utdanningsdirektoratet (2019). https://www.udir.no/tall-og-forskning/finn-forskning/tema/fravar2/fravar-i-videregaende-skole-2018-19--tre-ar-etter-innforing-av-fravarsgrensen/

Eifred Markussen m.fl.(2017). Skolebidragsindikatorer i videregående skole. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU)

Kristoffer Rørstad m.fl.(2017). NHOs kompetansebarometer 2017. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU)

Eifred Markussen m.fl.(2020). Fra 16 til 30 Om utdanning, jobb og inntekt for 9341 unge fra Østlandet, 14 år etter at de gikk ut av tiende klasse i 2002. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU)

Utdanningsdirektoratet (2021). Høye standpunktkarakterer for elever i videregående skole også i 2020–21 (udir.no)

Rambøll (2021). Undervisnings- og vurderingssituasjonen i videregående skole våren 2020

Sølvi Lillejord m.fl.(2021) En skole for vår tid. Sluttrapport Ekspertgruppe for skolebidrag – Kunnskapsdepartementet

Utdanningsdirektoratet (2022). Mulige konsekvenser av koronapandemien (udir.no)