11. Opplæring innen institusjoner
Innlandet fylkeskommune har ansvaret for å ivareta rettighetene til opplæring for barn og unge som er beboere og/eller pasienter tilknyttet institusjon. Ansvaret omfatter grunnskoleopplæring og videregående opplæring.
Tabell 17.1 - Oversikt over barnevernsinstitusjoner for barn og unge i Innlandet (Kilde: VGO)
Tabell 17.2 - Oversikt over helseinstitusjoner for barn og unge i Innlandet (Kilde: VGO)
Antall i opplæring skoleåret 23/24 – tilknyttet barneverninstitusjon
Antallet beboere ved barnevernsinstitusjon i Innlandet fylkeskommune er på tilsvarende nivå som året før. Vi har dette skoleåret registrert totalt 153 ungdommer tilknyttet barneverninstitusjon jf. opplæringsloven § 13-2. Av disse er 75 i grunnskolepliktig alder og 78 i videregående alder. Av antallet i grunnskolepliktig alder er 33 tilhørende andre fylker, der 21 av disse er inntektsbringende for fylkeskommunen i tråd med gjeldende refusjonsavtaler.
Målgruppen i barnevernsinstitusjon blir stadig yngre. Antallet barnevernsplasserte tilhørende barnetrinnet øker. For skoleåret 22/23 ble det totalt registrert 5 barn tilknyttet barnetrinnet, for skoleåret 23/24 er antallet totalt 14 barn tilhørende barnetrinnet.
Tabell 18 - Antall registrerte i barneverninstitusjon skoleåret 23/24 i grunnskolepliktig alder og videregående alder (Kilde: VGO).
Antall i opplæring skoleåret 23/24 – tilknyttet helseinstitusjon
Vi ser en økning i antall pasienter som har mottatt opplæring tilknyttet helseinstitusjoner jf. opplæringsloven § 13-3a, sammenliknet med året før. Ved Kringsjåtunet kan økningen ses i sammenheng med pågående pilotprosjekt, samt flere re-innleggelser og søskeninnleggelser. Kringsjåtunet gir i tillegg tilbud om opplæring til pasienter innlagt ved SI Lillehammer.
For dette skoleåret ble totalt 24 pasienter gitt tilbud om opplæring i denne sammenheng. Ved Lillekollen kan økning i antallet fra forrige skoleår sees i sammenheng med ny behandlingsmodell fra Sykehus Innlandet, der Lillekollen nå også bistår i hjem-miljøet til pasienten. Totalt har Lillekollen bistått i 37 saker, der 29 av disse var innleggelser. Ved InnPed ser vi også en økning i antall, i tråd med trendbilde og behandlingsmodeller. 18 av de 57 registrerte er tilknyttet UT-team.
Ved Beitostølen Helsesportsenter er antallet pasienter stabilt. Her rapporteres det om økende antall søsken i grunnskolealder som deltar på oppholdet sammen med pasienter.
Tabell 19 - Antall antall innlagte i helseinstitusjonene for barn og unge som har mottatt opplæring (Kilde: VGO).
Utviklingstrekk – institusjonsfeltet
Det rapporteres både fra barneverninstitusjoner og helseinstitusjoner om stadig større utfordringer, økende trykk om plasser, tyngre diagnoser/saker og mer skreddersøm etter individuelle behov.
Felles for målgruppen, og institusjonsfeltet som helhet, er stadig økende kompleksitet i sakene.
Utviklingstrekk barnevern
Etterspørselen fra Bufetat om stadig flere institusjonsplasser merkes godt ved institusjonene. Det rapporteres fra samtlige barneverninstitusjoner om et økende og stort trykk om plasser. Dette skoleåret har det blitt etablert tre nye institusjonsavdelinger i fylket. Avtaler mellom de respektive kommunene og fylkeskommunen er utarbeidet.
Nye avdelinger er Fagertun avdeling Nerkvernvegen (langtids, tilknyttet Ringsaker kommune), Solhaugen omsorg og behandling avdeling Vårheim (langtids, tilknyttet Vestre Toten kommune) og Innlandet barnevernsenter (utvidet med to nye plasseringer, tilknyttet Gjøvik kommune). Det er å forvente en vedvarende økning av antall barn og unge i barnevernsinstitusjon.
Utviklingstrekk helseinstitusjon
For helseinstitusjonene ser vi de siste årene en gradvis dreining der behandling og opplæring nå vektlegges å skje mer i pasienten sitt hjem-miljø. For skoleavdelingene, og derav fylkeskommunen, har dette medført organisatoriske endringer.
Skoleavdelingene organiserer for et mer ambulant team/ambulant organisering for å bistå hjemskolene i overgangsarbeidet. Målet er å skape mer samspill med familiene og forsøke å sikre at behandlingen vil ha effekt over lenger tid, og i pasientens nærmiljø.
Kringsjåtunet er i et pågående pilotprosjekt i samarbeid med SI Lillehammer, oppstart skoleåret 22/23, en «poliklinisk pilot». Målet med prosjektet er individrettet og tidlig innsats for økt skoleoppmøte for elever med alvorlig skolefraværsproblematikk.