Hvorfor har vi laget kurset?
Innlandet fylkeskommune har laget et digitalt kurs for førsteårslærlinger og lærebedrifter. Kurset er et av tilbudene fylkeskommunen har til lærebedrifter og lærlinger, for å støtte opp om det viktige arbeidet som gjøres for å utdanne flere dyktige fagarbeidere i Innlandet.
Kurset er laget i samarbeid med lærlinger, nyutdannede fagarbeidere, instruktører/veiledere, opplæringskontor, lærebedrifter og prøvenemnder.
Hvem bør ta kurset?
Det digitale lærlingkurset retter seg først og fremst mot førsteårslærlinger og deres veiledere. Vi oppfordrer også alle andre i bedriften som jobber sammen med lærlingen til å ta kurset.
Som det blir sagt i en av filmene:
Det er jo hele bedriften som får lærling, ikke bare den som er faglig ansvarlig.
Hvorfor bør du ta kurset?
Det digitale lærlingkurset skal bidra til at lærlingene får en god oppstart i arbeidslivet. I tillegg skal lærlingene og veilederne få avklart forventninger og planlagt opplæringen sammen.
I kurset møter du ekte mennesker – lærlinger, instruktører og andre med erfaringer og tanker om det å være eller ha lærling.
Hvordan er kurset lagt opp?
Det digitale kurset består av fem filmer med ulike temaer.
Hver film eller modul varer i 25–30 minutter.
Temaer
- Oppstart
- Arbeidsmiljø
- Lærling – på vei til å bli fagarbeider
- Livet og læretida
- Dyktig lærling – god fagarbeider
Refleksjonsoppgaver
Modulene er varierte og belyser temaene fra ulike perspektiver. Det er viktig å reflektere over hvordan lærlinger og veiledere tenker hver for seg, og i samtale sette ord på hva som gir best opplæring.
Hver modul avsluttes med en oppgave som lærlingen og veilederen oppfordres til å løse sammen, gjerne i samtale med hverandre.
Hvordan tar du kurset?
Kurset kan gjennomføres slik lærebedriften og lærlingen synes er best. Vi anbefaler at det går litt tid mellom hver modul.
Se én og én film og ta oppgavene sammen, eller samle lærlinger og veiledere og ta kurset sammen.
Veilederen må motivere
Veilederen har et overordnet ansvar for at lærlingen får kunnskap om kurset og å hjelpe lærlingen med å finne fram.
Det er viktig å få fram at lærlingen ikke skal sende inn svar på oppgavene, at det ikke er så mye rett og galt, men at kurset er et verktøy for å skape trygghet i den nye rollen som lærling/arbeidstaker.
Det er derfor lurt at du som veileder har sett den første modulen i forkant, slik at du vet hvordan du kan motivere lærlingen til å ta kurset.