Ramme for gjennomføring av muntlig-praktisk lokalgitt eksamen i LK20

Disse rammene gjelder for muntlig-praktisk eksamen for elever og privatister.

Forberedelsestid

  • Elever: 24 timer
  • Privatister: 45 minutter

Eksamenstid

Inntil 45 minutter per kandidat

Spesielt for privatister

  • Privatister må selv sørge for nettilgang under forberedelsen. 
  • Dersom det er behov for spesielt utstyr, må dette avklares med faglærer/skolen på forhånd og være innenfor skolenes tilgjengelige ressurser.
  • Forberedelsestiden er 45 minutter, ellers gjennomføres eksamen på lik måte som for elever.
  • Privatister kan ikke benytte seg av hjelpemidler i ventetiden mellom forberedelsesdelen og den muntlige høringen.

Generell informasjon

  • Eksamen er todelt og består av en forberedelsesdel og en eksamensdel. 
  • Forberedelsesdagen er en del av eksamen og regnes som obligatoriske skoledager.
    • Kandidater med dokumentert fravær på forberedelsesdagen vil også ha dokumentert fravær fra selve eksamensdagen, men kan likevel delta på eksamen dersom de ønsker det.
    • Kandidater med udokumentert fravær på forberedelsesdagen må møte opp på eksamen.
  • En overordnet føring for eksamen er at den skal gi kandidaten mulighet til å vise sin kompetanse i så stor del av faget som mulig ut fra eksamensformen. Kandidaten skal ha mulighet til å vise både dybde og bredde, fagkompetanse, refleksjon og begrepsapparat på alle nivå. 
  • Hele læreplanen vil være grunnlag for hvilke spørsmål og temaer som kan trekkes inn under de forskjellige delene av eksamen. 
  • Noen fag har egen informasjon om gjennomføringen og hva du kan forberede deg på
  • Muntlig-praktisk eksamen inneholder alltid en praktisk øvelse, eventuelt beskrivelse av en praktisk øvelse.

Forberedelsesdel

  • På muntlig-praktisk eksamen er forberedelsestiden 24 timer.
  • Kandidaten trekker eller får utdelt tema og/eller problemstilling når forberedelsen starter, sammen med informasjon om hvilke praktiske øvelser som skal utføres. Det kan være én eller flere øvelser. Temaet/problemstillingen skal legge til rette for at kandidaten kan vise kompetanse i flere av kjerneelementene i faget. 
    For fellesfagene innen yrkesfag skal problemstillingen være relevant for utdanningsprogrammet. 
  • Oppgave/tema/problemstilling, relevante kompetansemål og vurderingskriterier blir utlevert skriftlig.
  • Oppgaven skal gi kandidaten mulighet til å velge om hen vil begynne eksamineringen med en presentasjon eller oppsummering fra forberedelsen, eller gå rett til fagsamtalen.
  • Kandidaten kan ta med seg notater fra forberedelsen, skriftlige eller digitale, til den muntlige høringen. Kildene som benyttes skal kunne legges fram på forespørsel.

Eksamensdel

  • På muntlig-praktisk eksamen er eksamenstiden inntil 45 minutter per kandidat.
  • Eksamen består av gjennomføring av en praktisk øvelse (eller beskrivelse av en) og en fagsamtale både om tema/problemstillinger fra forberedelsesdelen og andre kompetansemål fra læreplanen.
  • Kandidaten starter med den praktiske øvelsen på inntil 15 minutter., litt avhengig av øvelsens omfang. På resten av tiden gjennomføres fagsamtalen –som kandidaten kan velge om hen vil starte med en inntil 10 minutters presentasjon.
  • Kandidaten kan ta med notater laget i forberedelsen, men det forventes at hen løsriver seg mest mulig fra disse.
    Notater skrevet utenfor forberedelsesdagen, for eksempel hjemme, kan ikke benyttes under eksamen Direkte opplesning fra notatene kan påvirke eksamensresultatet negativt. Kandidaten kan også vise fram eller kommentere relevante oppslag, illustrasjoner, modeller fra lærebøker, faglitteratur eller digitale ressurser som et supplement til eksamenssvaret.

Hjelpemidler

  • Alle hjelpemidler, inkludert åpent internett, er tillatt i forberedelsestiden.
  • Det skal til enhver tid være stille i forberedelseslokalet.
  • Under selve eksamen kan kandidaten ta med seg notater fra forberedelsesdelen.

Vurdering og sensur

  • Grunnlaget for vurderingen er kjerneelementene og kompetansemålene i læreplanen for faget.
  • Karakteren fastsettes på individuelt grunnlag og er en helhetsvurdering av kandidatens kompetanse slik den kommer fram på eksamen. Presentasjonens utforming, notater og andre arbeider eller hjelpemidler som har blitt produsert/benyttet i forberedelsestiden, inngår ikke i det som skal vurderes. Det er kun den faglige kompetansen som kommer fram gjennom presentasjonen og i fagsamtalen som blir vurdert.
  • Karakteren settes etter hver kandidat og formidles fortløpende. Kandidaten har krav på en begrunnelse basert på kompetansemålene i læreplanen og vurderingskriteriene i faget.
  • Vurderingskriteriene blir utlevert skriftlig i forberedelsesdelen.