Ramme for gjennomføring av muntlig lokalgitt eksamen i LK20

Disse rammene gjelder for muntlig eksamen for elever og privatister.

Forberedelsestid

  • Elever: 24 timer
  • Privatister: 30 minutter

Eksamenstid

Inntil 30 minutter per kandidat

Spesielt for privatister

  • Privatister må selv sørge for nettilgang under forberedelsen.
  • Dersom det er behov for spesielt utstyr, må dette avklares med faglærer/skolen på forhånd og være innenfor skolenes tilgjengelige ressurser.
  • Forberedelsestiden er 30 minutter, ellers gjennomføres eksamen på lik måte som for elever.
  • Privatister kan ikke benytte seg av hjelpemidler i ventetiden mellom forberedelsesdelen og den muntlige høringen.

Generell informasjon

  • Eksamen er todelt og består av en forberedelsesdel og en eksamensdel. 
  • Forberedelsesdagen er en del av eksamen og regnes som obligatoriske skoledager.
    • Kandidater med dokumentert fravær på forberedelsesdagen vil også ha dokumentert fravær fra selve eksamensdagen, men kan likevel delta på eksamen dersom de ønsker det.
    • Kandidater med udokumentert fravær på forberedelsesdagen må møte opp på eksamen.
  • En overordnet føring for eksamen er at den skal gi kandidaten mulighet til å vise sin kompetanse i så stor del av faget som mulig ut fra eksamensformen. Kandidaten skal ha mulighet til å vise både dybde og bredde, fagkompetanse, refleksjon og begrepsapparat på alle nivå. 
  • Hele læreplanen vil være grunnlag for hvilke spørsmål og temaer som kan trekkes inn under de forskjellige delene av eksamen. 
  • Noen fag har egen informasjon om gjennomføringen og hva du kan forberede deg på

Forberedelsesdel

  • På muntlig eksamen er forberedelsestiden 24 timer.
  • Kandidaten trekker eller får utdelt tema og/eller problemstilling når forberedelsen starter. Temaet/problemstillingen skal legge til rette for at kandidaten kan vise kompetanse i flere av kjerneelementene i faget.
    For fellesfagene innen yrkesfag skal problemstillingen være relevant for utdanningsprogrammet.
  • Oppgave/tema/problemstilling, relevante kompetansemål og vurderingskriterier blir utlevert skriftlig.
  • Oppgaven skal gi kandidaten mulighet til å velge om hen vil begynne eksamineringen med en presentasjon eller oppsummering fra forberedelsen, eller gå rett til fagsamtalen.
  • Kandidaten kan ta med seg notater laget i forberedelsen, skriftlige eller digitale, til den muntlige høringen. Kildene som benyttes skal kunne legges fram på forespørsel.

Eksamensdel

  • På muntlig eksamen er eksamenstiden inntil 30 minutter per kandidat.
  • Eksamen består av en fagsamtale både om tema/problemstillinger fra forberedelsesdelen og andre kompetansemål fra læreplanen.
  • Fagsamtalen kan starte med at kandidaten velger å presentere/oppsummere noe fra forberedelsen på inntil 1/3 av tiden, det vil si inntil 10 minutter. Resten av tiden skal fagsamtalen inneholde kompetansemål både fra tema/problemstilling og andre kompetansemål fra læreplanen.
  • Kandidaten kan ta med notater laget i forberedelsen, men det forventes at hen løsriver seg mest mulig fra disse. 
    Notater skrevet utenfor forberedelsesdagen, for eksempel hjemme, kan ikke benyttes under eksamen. Direkte opplesning fra notatene kan påvirke eksamensresultatet negativt. Kandidaten kan også vise fram eller kommentere relevante oppslag, illustrasjoner, modeller fra lærebøker, faglitteratur eller digitale ressurser som et supplement til eksamenssvaret.

Hjelpemidler

  • Alle hjelpemidler, inkludert åpent internett, er tillatt i forberedelsestiden.
  • Det skal til enhver tid være stille i forberedelseslokalet.
  • Under selve eksamen kan kandidaten ta med seg notater fra forberedelsesdelen.

Vurdering og sensur

  • Grunnlaget for vurderingen er kjerneelementene og kompetansemålene i læreplanen for faget.
  • Karakteren fastsettes på individuelt grunnlag og er en helhetsvurdering av kandidatens kompetanse slik den kommer fram på eksamen. Presentasjonens utforming, notater og andre arbeider eller hjelpemidler som har blitt produsert/benyttet i forberedelsestiden, inngår ikke i det som skal vurderes. Det er kun den faglige kompetansen som kommer fram gjennom presentasjonen og i fagsamtalen som blir vurdert.
  • Karakteren settes etter hver kandidat og formidles fortløpende. Kandidaten har krav på en begrunnelse basert på kompetansemålene i læreplanen og vurderingskriteriene i faget.
  • Vurderingskriteriene blir utlevert skriftlig i forberedelsesdelen.