KEM2006 Klima, miljø og miljøteknikk

Slik gjennomføres tverrfaglig praktisk eksamen LK20 i klima, miljø og miljøteknikk:

Forberedelsestid

Inntil 48 timer før eksamen

Eksamenstid

Inntil 5 timer

Spesielt for privatister

Disse punktene gjelder bare for privatister:

• Forberedelsesdel: 1 time
  • Eksamensdel: inntil 5 timer
  • Eksamensskolen gir nærmere informasjon hvis det er flere ting som bare gjelder for privatister.

Forberedelsesdel

• Forberedelsesdelen er obligatorisk.
  • Kandidaten får oppgitt tema/oppgave når forberedelsen starter.
  • Forberedelsen kan brukes til å utforme en sikker jobbanalyse for oppgaven som skal utføres.
  • I forberedelsestiden har kandidaten rett til å oppholde seg på skolen i skoletiden, og skal ha tilgang til undervisningsrom og relevant utstyr.
  • Kandidaten skal ha tilgang til veiledning fra en faglærer på forberedelsesdagen. Det vil ikke være undervisning denne dagen, men faglærerne kan besvare tekniske og oppklarende spørsmål.
  • Tverrfaglige emner som planlegging, dokumentasjon, orden på arbeidsstedet, HMS etc. er grunnleggende kompetanse uansett valg av forberedelsedel.
  • Kandidaten har ansvar for å stille med alt av personlig verneutstyr som kreves for gjennomføring av eksamen.

Eksamensdel

• Kandidaten møter på angitt sted til angitt tid.
  • Kandidatene arbeider alene under eksamen.
  • Det er maksimalt 6–8 kandidater som kan ta eksamen samtidig. Dette kan variere ut ifra hvilke av de tre fagene kandidatene har valgt å ta eksamen i.
  • Oppgaven består av praktisk, skriftlig og muntlig arbeid.
  • Eksamensoppgave med konkret arbeidsoppdrag blir utlevert på eksamensdagen.
  • Det settes av inntil 20 minutter til oppstartsamtale og planlegging/tilrigging. I oppstartsamtalen blir oppgaven gjennomgått og kandidaten får informasjon om tilgjengelige materialer, verktøy, utstyr og hjelpemidler. Det bør legges spesiell vekt på kandidatens HMS-refleksjoner.
  • Eksamensarenaen skal være tilrettelagt slik at kandidaten kan starte sitt arbeid umiddelbart, og arenaen skal inneholde utstyr, verktøy og materialer som er relevant for oppgaven.
  • En eksamensoppgave vil omfatte kjerneelementer og kompetansemål fra Vg2 klima, energi og miljøteknikk (KEM02‑03). Eksamenssettene skal berøre så stort spekter av læreplanen som mulig ut fra eksamensformen.
  • For at sensor og eksaminator skal få fram mest mulig av kandidatens kompetanse, legges det opp til samtale og spørsmål underveis i eksamensdelen. Det blir stilt oppfølgingsspørsmål for å få fram mest mulig av kandidatens tverrfaglige kompetanse.
  • Etter at den praktiske delen er avsluttet, blir kandidatene kalt inn én og én. Her blir alle eksamensdelene gjennomgått og det kan stilles oppfølgingsspørsmål til kandidaten. Tid: 5–7 minutter per kandidat.

Hjelpemidler

Forberedelsestiden

• Alle hjelpemidler er tillatt, inkludert internett og kommunikasjon med andre.
  • Alle praktiske hjelpemidler eleven trenger for å få utført oppgaven.

Eksamenstiden

• Materiale fra forberedelsestiden.
  • Nødvendig utstyr.
  • Det er ikke tillatt å kommunisere med andre.

Vurdering og sensur

• Det er to sensorer under eksamensgjennomføringen, en faglærer og en ekstern fra annen skole eller bedrift.
  • I vurderingsarbeidet legges det spesielt vekt på:
    -    bruk av personlig verneutstyr
    -    nøyaktighet (mål og vinkler)
    -    samsvar med arbeidstegning
    -    HMS (helse, miljø og sikkerhet)
    -    god håndverksmessig utførelse
    -    håndtering og god utnyttelse av materialer
    -    forståelse av tegning og beskrivelse
    -    ryddig arbeidsplass
  • Kandidaten vurderes etter at eksaminasjonen er avsluttet.
  • Eksamensresultatet formidles umiddelbart etter at vurderingen er ferdig.

Vurderingskriterier

Vurderingskriterier for KEM2006 Klima, miljø og miljøteknikk (PDF, 105 kB)