IDR3020 Aktivitetslære 3

Slik gjennomføres muntlig-praktisk eksamen i faget aktivitetslære 3 for elever:

Forberedelsestid

Inntil 48 timer før eksamen

Eksamenstid

Inntil 45 minutter

Det trekkes ut et parti på normalt inntil 5 kandidater. De kan komme fra samme skole eller forskjellige skoler via et samarbeid med eksamenskontoret og de involverte skolene. Vi ser også mulighet for å samarbeide med nærliggende skoler i andre fylker.

Faget bygger på aktivitetslære 2.

Læreplanen for aktivitetslære finner du på udir.no

Les om kjerneelementene i faget her

Faglærer/sensor 1 velger/trekker på forhånd hvilke kjerneelementer/områder kandidatene skal opp i. Det skal gjøres før kandidatene er kjent for sensorene. 

Kandidatene skal opp i minimum to av følgende kjerneelementer/områder:  
A: Idrett, lek og aktivitet 
B: Basistrening 
C: Friluftsliv  

Sensorene må ta kontakt med hverandre og avklare rammene før elevene får beskjed om eksamen. Det bør skje minimum fem dager før eksamen.

Forberedelsesdel

  • Oppgaven/temaet/problemstillingen skal legge til rette for at kandidaten kan vise kompetanse i flere av kjerneelementene i faget, og gir informasjon om hvilke praktiske øvelser kandidaten skal utføre i forberedelses-/eksamensdelen.
  • Kandidaten kan ta med seg notater fra forberedelsen, skriftlige eller digitale, til den muntlige samtalen. Kildene som benyttes skal kunne legges fram på forespørsel.

48 timer før

  • Kandidaten får beskjed om at han/hun er trukket ut til eksamen. 
  • Kandidaten får informasjon om organisering og gjennomføring av eksamen. 
  • Resten av dagen brukes til egenstudier og forberedelse.

24 timer før

  • Obligatorisk frammøte på skolen / i hallen.
  • Kandidatene får vite hvilke kjerneelementer/områder hun/han skal opp i. Minimum to av kjerneelementene/områder skal være med: 
    A: Idrett, lek og aktivitet
    B: Basistrening
    C: Friluftsliv
  • Kandidaten blir informert om oppgaven/temaet/problemstillingen, og relevante kompetansemål blir utlevert skriftlig.
  • Skolen legger til rette for at kandidaten kan øve på temaet/problemstillingen som er trukket ut.
  • Kandidatene har mulighet til å få veiledning fra faglærer. 
  • Forberedelsesdagen skal være veiledende og hjelpe kandidatene til å se sammenhengen mellom temaet/problemstillingen og læreplanen.
  • Gjennomgang av tidsplan for gjennomføring på eksamensdagen.

Eksamensdel

  • Eksamenstiden er inntil 45 minutter per kandidat. 
  • Kandidatene skal være klare for gjennomføring når eksamen starter. 
  • Flere kandidater kan være i aktivitet samtidig i den praktiske delen, dersom det er hensiktsmessig ut fra idrettens egenart.
  • Den muntlige høringen kan være en integrert del av aktiviteten og/eller som en samtale til slutt. 
  • I den muntlige delen bør kandidaten få mulighet til å vise så bred kompetanse som mulig. 

Hjelpemidler

Forberedelse

  • Alle hjelpemidler er tillatt, inkludert åpent internett.

Eksamen

  • Under selve eksamen kan kandidaten ta med seg notater fra forberedelsesdelen, og hjelpemidler som er relevante.
  • Dersom det er behov for spesielt utstyr, må dette avklares med eksamensstedet på forhånd og være innenfor skolenes tilgjengelige ressurser.

Vurdering og sensur

  • Grunnlaget for vurdering er kjerneelementene og kompetansemålene i læreplanen for faget. 
  • Karakteren skal fastsettes på  individuelt grunnlag og skal være en helhetsvurdering av kandidatens kompetanse slik den kommer fram  på eksamen.
  • Presentasjon, notater og andre arbeider eller hjelpemidler som har blitt produsert/benyttet i forberedelsestiden, inngår ikke i det som skal vurderes. Det er kun den faglige kompetansen som kommer fram på eksamensdagen, som blir vurdert.
  • Karakteren settes etter hver kandidat og formidles fortløpende. Kandidaten har krav på en begrunnelse basert på kompetansemålene i læreplanen og kjennetegn på måloppnåelse i faget.
  • Vurderingskriterier blir utlevert skriftlig i forberedelsesdelen.

Vurderingskriterier

Vurderingskriterier for IDR3020 Aktivitetslære 3 (PDF, 95 kB)