Kommunalt lederskap og bred lokal medvirkning sikrer samarbeid og eierskap til lokal stedsutvikling. Det er også viktig å utvikle gode regionale løsninger på tvers av kommunegrenser.
Fortetting med omtanke
Klimaendringene gir økt risiko for flom, ras og skred. Helhetlig planlegging er nødvendig for å sikre trygge bygningsmiljøer og solid infrastruktur, men også for å redusere klimagassutslipp. Det betyr kompakte byer og tettsteder med mindre transportbehov og mer miljøvennlige transportformer.
Korte avstander i hverdagen bidrar til miljøvennlige reiser og helsegevinst ved å bruke sykkel eller å gå. Tilrettelegging for mindre bilbruk gjør byer og tettsteder tryggere og triveligere. Fortetting reduserer også samfunnskostnadene til infrastruktur.
Raskt og sikkert bredbånd gjør fjernjobbing mulig og bidrar til mindre reising.
Tilskuddsordning for finansering av utbygging av bredbånd
Bevist boligpolitikk
Mange kommuner har et ensidig boligtilbud. En bevisst kommunal boligpolitikk tilpasset befolkningsutviklingen blir viktig framover.
De fleste byene og tettstedene i fylket har plass og mulighet for å legge nye boliger, institusjoner og arbeidsplasser sentralt uten endringer i byggehøyder. Slik fortetting gir mindre press på dyrka mark, og sparer verdifulle natur- og friluftsområder. Fortetting må ikke gå på bekostning av luft, lys og god tilgang til grøntområder.
Bevar bygg – bevar klima
Store verdier og ressurser ligger i det som allerede er bygget, og 80 % av dagens bygninger vil fortsatt omgi oss om 30 år. Bygg- og anleggssektoren står for 15 % av klimagassutslippene. Dette betyr at ombygging, drift og vedlikehold av eksisterende bygninger og vei, vann og kloakk må prioriteres.
Fylkeskommunen bidrar til at bygninger og bygningsmiljøer får varig liv, økt bruksverdi og lavere energiforbruk, noe som reduserer behovet for riving og nybygging.
Les mer om bygningsvern som klimatiltak
Samordnet bolig- areal og transportplanlegging
Samordnet bolig- areal og transportplanlegging er pålagt etter lov og forskrifter. Innlandet fylkeskommune bidrar til kommunenes planlegging gjennom veiledning og dialog for å sikre bærekraftige løsninger.
Oppland og Hedmark fylkeskommuner (nå Innlandet) har gjennom mange år jobbet med å utvikle mer attraktive og bærekraftige byer og tettsteder.
Med Regional plan for attraktive byer og tettsteder er målene for dette arbeidet i Oppland konkretisert. Hedmark har gjennomført mange stedsutviklingsprosjekter i samarbeid med kommunene.
Det vært flere samarbeidsprosesser om samordnet areal- og transportplanlegging (ATP) for mer attraktiv og bærekraftig byer og tettsteder. Mest omfattende er felles areal- og transportstrategi for Mjøsbyen hvor nasjonale mål er tilpasset regionale forhold for et område med 10 kommuner.
Det er per i dag sju inngåtte avtaler om ATP-samarbeid mellom fylkeskommune, kommune og Statens vegvesen (Gjøvik, Lillehammer, Kongsvinger, Raufoss, Otta, Vinstra og Fagernes).
Handlingsprogrammet for fylkesveger er en viktig finansieringskilde for ulike tiltak knyttet til ATP-samarbeidet. Tilrettelegging for gående, syklende og kollektivtransport må samvirke med andre virkemidler og fysiske tiltak fra kommunene og andre samarbeidspartene.
Eksisterende planer
Planer og strategier for bolig-, areal- og transportplanlegging i Innlandet: