Utdanning er nøkkelen til fremtiden, både for hvert enkelt menneske og for samfunnet som helhet. Utdanning bidrar til å øke en persons livskvalitet og mestring i livet. Lavt utdanningsnivå er relatert til lavere deltakelse i arbeidslivet og større risiko for helseproblemer.
Økt gjennomføring
Innlandet fylkeskommune jobber med å øke gjennomføringen av videregående opplæring. Hovedmålet er at alle skal gjennomføre videregående opplæring med en sluttkompetanse som åpner dørene for videre utdanning og arbeidsliv.
Betydningen av å gjennomføre videregående skole og forhindre frafall blir stadig større. Frafall fra utdanning og arbeidsliv blir forbundet med en økt risiko for dårlige levekår og helseplager. Annenhver elev som ikke fullfører og består videregående opplæring blir avhengig av langvarige offentlige ytelser.
Det er mange årsaker til at ungdom har manglende gjennomføring av videregående opplæring og det er store variasjoner mellom kommunene i fylket. Foreldres utdanningsnivå har mye å si for elevens gjennomføring.
Utdanning gir muligheter for alle. Over tid har utdanningsnivået i Innlandet økt og andelen med grunnskole som høyeste utdanningsnivå minsker.
Men utdanningsnivået er fortsatt lavere i Innlandet enn i landet for øvrig. 26 % av Innlandets befolkning over 16 år har høyere utdanning, andelen nasjonalt er på 33 %.
Grunnskolen er viktig
Svake prestasjoner i grunnskolen er den klart viktigste enkeltforklaringen på manglende gjennomføring av videregående opplæring.
Gjennomsnittlig grunnskolepoeng i Innlandet er økende og for elever som gikk ut av 10. trinn skoleåret 2019-2020 var det 42,9 grunnskolepoeng. I Norge var tallet 43,2.
Grunnskolepoeng er beregnet som gjennomsnittet av elevenes avsluttende karakterer fra grunnskolen multiplisert med 10. Det er et mål for det samlede læringsutbyttet for elever som sluttvurderes med karakterer, og benyttes som kriterium for opptak til videregående skole.
Mål om at flest mulig skal gjennomføre
I Innlandet fylkeskommune har vi en målsetting om at flest mulig skal fullføre og bestå videregående opplæring etter fem år.
Av de som startet i videregående opplæring i 2013 hadde 77,4 % fullført fem år senere. Tallet for Norge er 78,1 %.
Ungdom i Innlandet tar høyere utdanning i om lag samme utstrekning som ungdom i resten av landet. Flere jenter enn gutter tar høyere utdanning.
Gjennomføring per skoleår for Innlandet for skoleåret 2019/2020 var på 90,9 %. Dette er en økning på 3,4 prosentpoeng fra skoleåret 2018/2019, og er det beste årsresultatet for denne indikatoren som er målt. Innlandet ligger 0,8 % over landsgjennomsnittet på denne indikatoren.
Tiltak
IKO-modellen
Tidlig identifisering, kartlegging og oppfølging (IKO), IKO-modellen, skal hindre frafall i videregående skole.
Kultur for læring
Kultur for læring er et forbedrings- og innovasjonsarbeid der alle grunnskoler (2016-2020) og barnehager (2017-2021) i alle kommuner i tidligere Hedmark fylkeskommune deltar. Kultur for læring er en felles satsing for utvikling av god kultur for læring og utvikling i hele fylket.
Les mer om Kultur for læring