Fellesregler for medvirkningsorganene
§ 1-1: Hjemmel for ungdomsrådet, råd for personer med funksjonsnedsettelse og
eldrerådet:
Dette er lovfestede organ som er hjemlet i kommunelovens § 5-12. I forskrift om kommunale råd for eldre, personer med funksjonsnedsettelse og ungdom, framkommer bestemmelser knyttet til oppgaver, organisering og saksbehandling i rådene.
Rådene i denne bestemmelsen er ikke folkevalgte organ, men er etter kommuneloven § 5-2 definert som andre kommunale organer. Medlemmene i rådene er likevel folkevalgte, jf. kommuneloven § 5-1 annet ledd bokstav e.
§ 1-3 Formål
Formål følger av forskrift om medvirkningsordninger § 1: Rådene er rådgivende organ for Innlandet fylkeskommune og skal bidra til at målgruppene som rådene representerer blir sikret en åpen, bred og tilgjengelig medvirkning i arbeidet med saker som er særlig viktige for dem.
§ 1-4 Oppnevning og valg
Fylkestinget vedtar sammensetning av rådene, og oppnevner representanter, vararepresentanter og observatører. Observatørene fra fylkestinget har møteplikt og talerett. Leder og nestleder velges av rådene. Flertallsvalg legges til grunn, jf. kommuneloven § 7-4.
Observatørene skal være fylkestingets bindeledd, de skal informere rådene om aktuelle politiske saker samt bringe videre rådenes innspill i aktuelle saker.
Rådene kan oppnevne ad-hoc arbeidsgrupper, men disse kan ikke være faste organer med faste medlemmer.
Flerkulturelt råd
§ 5-1 Sammensetning, oppnevning og valg
11 representanter og 5 vararepresentanter i nummerert rekkefølge.
2 observatører fra fylkestinget, med møteplikt og talerett.
Representantene foreslås fra kommunene. En representant og en vararepresentant foreslås av nasjonale minoriteter. En representant og en vararepresentant foreslås fra Sørsamisk
forum.
Rådet skal så langt som mulig sammensettes slik at distrikt, kjønn kompetanse og alder er hensyntatt. Rådet skal være en stimulans for minoritetenes samfunnsdeltakelse og
brukermedvirkning.
Representanter og observatører oppnevnes for fire år, og oppnevningen følger valgperioden.