SKEieOGrmelding 2024

  1. Forord
  2. Overordnet eierstrategi
  3. 1. Askjeselskap
    1. 1.1 Hedmark fylkeskraft AS
    2. 1.2 Oppland fylkeskraft AS
    3. 1.3 Innlandet Energi Holding AS
    4. 1.4 AS Kirkegaten 74
    5. 1.5 Blæstad Eiendom AS
    6. 1.6 Stangehallen Riksanlegg AS
    7. 1.7 Klimapark 2469 AS
    8. 1.8 Komm-In AS
    9. 1.9 Klosser Innovasjon AS
    10. 1.10 Vegfinans AS
    11. 1.11 NAF Trafikksenter AS
    12. 1.12 Fagernes Skysstasjon AS
    13. 1.13 Otta Skysstasjon AS
    14. 1.14 AS Oplandske Dampskibsselskap
    15. 1.15 Anno Museum AS
    16. 1.16 Atlungstad Brenneri AS
    17. 1.17 Teater Innlandet AS
    18. 1.18 Filminvest AS
    19. 1.19 Østnorsk Filmsenter AS
    20. 1.20 Musikk i Innlandet AS
    21. 1.21 Hafjell - Kvitfjell Alpin AS
    22. 1.22 Valdres Arbeidssenter AS
    23. 1.23 Gudbrandsdal Industrier AS (GIAX)
    24. 1.24 Hadeland Produkter AS (HAPRO)
    25. 1.25 Lipro AS
    26. 1.26 Topro AS
    27. 1.27 Tepas AS
    28. 1.28 Mjøsanker AS
    29. 1.29 Høyskolen for yrkesfag AS
  4. 2. Selskaper med delt ansvar
    1. 2.1 Stangehallen DA
  5. 3. Interkommunale selskap (IKS)
    1. 3.1 Novari IKS
    2. 3.2 Innlandet Revisjon IKS
    3. 3.3 Glåmdalen Interkommunale voksenopplæringssenter IKS
  6. 4. Kommunalt oppgavefellsskap
    1. 4.1 Kontrollutvalgssekretariatet Innlandet
    2. 4.2 NDLA – Nasjonal digital læringsarena
    3. 4.3 IKA Opplandene KO
    4. 4.4 Tannhelsetjenestens kompetansesenter (TkØ)
  7. 5. Særlovselskap
    1. 5.1 Innovasjon Norge
  8. 6. Samvirkeforetak
    1. 6.1 Biblioteksentralen SA
  9. 7. Forening – Ideell organisasjon
    1. 7.1 Opplæringskontoret Innlandet (OKINN)
    2. 7.2 Samarbeidande Kraftfylke (Kraftfylka)
  10. 8. Stiftelser
    1. 8.1 Stiftelsen Lillehammer kunstmuseum
    2. 8.2 Norges Olympiske samlinger
    3. 8.3 Stiftelsen Amadeus festivalen
    4. 8.4 Stiftelsen Kunstbanken senter for samtidskunst
    5. 8.5 Stiftelsen Hedmarken symfoniorkester
    6. 8.6 Stiftelsen festspillene i Elverum
    7. 8.7 Stiftelsen Ringsakeroperaen
    8. 8.8 Norsk litteraturfestival – Sigrid Undset dagene
    9. 8.9 Stiftelsen Skogfinsk Museum
  11. 9. Folkehøgskoler (del av Innlandet fylkeskommune)
    1. 9.1 Toten folkehøgskole
    2. 9.2 Ringebu folkehøgskole
  12. 10. Interkommunalt politisk råd (IPR)
    1. 10.1 Østlandssamarbeidet

4. Kommunalt oppgavefellsskap

  • Organisasjonsform: 
    Kommunalt oppgavefellesskap – kommuneloven kapittel 19    
  • Innlandet fylkeskommunes deltakerandel: 
    57%      
  • Andre deltakere: 
    Lillehammer kommune, Gausdal kommune og Øyer kommune 
  • Styrets leder: 
    Stig Vaagan  
  • Oppgavefellesskapets formål:  
    Kontrollutvalgssekretariatet Innlandet (forkortet KSI KO) er et kommunalt oppgavefellesskap som ivaretar sekretariatsfunksjonen for kontrollutvalgene i Innlandet fylkeskommune og i kommunene Lillehammer, Øyer og Gausdal.
    Sekretariatet har som formål å bistå kontrollutvalgene og sørge for sekretærbistand i henhold til forskrift om kontrollutvalg. Sekretariatet skal påse at de saker som behandles av kontrollutvalgene er forsvarlig utredet, og at utvalgenes vedtak blir iverksatt. 
  • Årsregnskap 2024: 
    Oppgavefellesskapet hadde et budsjett på 2,3 millioner kroner i 2024, men brukte bare 2,0 millioner kroner.
  • Kontrollutvalgssekretariatet Innlandet sin hjemmeside

Innlandet fylkeskommunes bakgrunn for eierinteressen

Bakgrunnen for fylkeskommunens deltakelse er å ivareta det pålagte kravet om eget sekretariat for kontrollutvalget.

Opplysninger og vurderinger

Kontrollutvalgssekretariatet er et kommunalt oppgavefellesskap etter kommuneloven, og er ikke et eget rettssubjekt. Innlandet fylkeskommune er vert for sekretariatet, og arbeidsgiver for de ansatte der. Sekretariatets øverste organ er representantskapet, med ett medlem fra hver av de fire eierne.

Kontrollutvalgssekretariatets hovedoppgaver er å:

  • ivareta praktiske sekretariatsfunksjoner
  • forberede og utrede saker til behandling
  • følge opp vedtak
  • føre kontroll med forvaltningen og revisjonen

I 2024 behandlet sekretariatet 217 saker fordelt på 27 møter. 64 av saken og 7 av møtene gjeldt Innlandet fylkeskommune.

Eierutvalget anbefaler

Eierutvalget anbefaler å beholde eierandelen i selskapet. 

4.1 Kontrollutvalgssekretariatet Innlandet

  • Organisasjonsform: 
    Kommunalt oppgavefellesskap – kommuneloven kapittel 19    
  • Innlandet fylkeskommunes deltakerandel: 
    57%      
  • Andre deltakere: 
    Lillehammer kommune, Gausdal kommune og Øyer kommune 
  • Styrets leder: 
    Stig Vaagan  
  • Oppgavefellesskapets formål:  
    Kontrollutvalgssekretariatet Innlandet (forkortet KSI KO) er et kommunalt oppgavefellesskap som ivaretar sekretariatsfunksjonen for kontrollutvalgene i Innlandet fylkeskommune og i kommunene Lillehammer, Øyer og Gausdal.
    Sekretariatet har som formål å bistå kontrollutvalgene og sørge for sekretærbistand i henhold til forskrift om kontrollutvalg. Sekretariatet skal påse at de saker som behandles av kontrollutvalgene er forsvarlig utredet, og at utvalgenes vedtak blir iverksatt. 
  • Årsregnskap 2024: 
    Oppgavefellesskapet hadde et budsjett på 2,3 millioner kroner i 2024, men brukte bare 2,0 millioner kroner.
  • Kontrollutvalgssekretariatet Innlandet sin hjemmeside

Innlandet fylkeskommunes bakgrunn for eierinteressen

Bakgrunnen for fylkeskommunens deltakelse er å ivareta det pålagte kravet om eget sekretariat for kontrollutvalget.

Opplysninger og vurderinger

Kontrollutvalgssekretariatet er et kommunalt oppgavefellesskap etter kommuneloven, og er ikke et eget rettssubjekt. Innlandet fylkeskommune er vert for sekretariatet, og arbeidsgiver for de ansatte der. Sekretariatets øverste organ er representantskapet, med ett medlem fra hver av de fire eierne.

Kontrollutvalgssekretariatets hovedoppgaver er å:

  • ivareta praktiske sekretariatsfunksjoner
  • forberede og utrede saker til behandling
  • følge opp vedtak
  • føre kontroll med forvaltningen og revisjonen

I 2024 behandlet sekretariatet 217 saker fordelt på 27 møter. 64 av saken og 7 av møtene gjeldt Innlandet fylkeskommune.

Eierutvalget anbefaler

Eierutvalget anbefaler å beholde eierandelen i selskapet. 

4.2 NDLA – Nasjonal digital læringsarena

  • Organisasjonsform
    Kommunalt oppgavefellesskap – kommuneloven kapittel 19   
  • Andre deltakere: 
    Alle fylkeskommuner (unntatt Oslo kommune).
  • Styrets leder: Helge K. Galdal  
  • Samarbeidets formål: 
    NDLA (nasjonal digital læringsarena) er fylkeskommunenes samarbeid for å sikre elevene i videregående opplæring fri tilgang til digitale læremidler av høy kvalitet.   
  • Nasjonal digital læringsarena sin hjemmeside

Innlandet fylkeskommunes bakgrunn for eierinteressen/deltakelsen  

Innlandet fylkeskommune er deltaker i NDLA for å ivareta og sikre at elevene i videregående skole har tilgang til digitale læringsmidler.

Opplysninger og vurderinger

Nasjonal digital læringsarena (NDLA) er Norges ledende produsent av digitale læringsressurser for videregående opplæring. De har utviklet læremidler for 141 eksamensfag. Læringsressursene er åpne og tilgjengelig for alle, og finnes både på bokmål og nynorsk.

NDLA har endret organisasjonsform, og er nå et kommunalt oppgavefellesskap etter kommuneloven. Vestland fylkeskommune er vertsfylke og arbeidsgiver for de fast ansatte i oppgavefellesskapet. De øvrige medarbeiderne er hovedsakelig lærere som er ansatt i ett av de samarbeidende fylkene. Disse er omdisponert til arbeid i NDLA for en avtalt periode, og NDLA refunderer utgiftene til lønn og reiser for dem.

Representantskapet er øverste organ for oppgavefellesskapet. Representantskapet har bedt styret utarbeide ny selskapsstrategi i 2025.

Eierutvalget anbefaler

Eierutvalget anbefaler å fortsette deltakelsen i selskapet. 

4.3 IKA Opplandene KO

  • Organisasjonsform: 
    Kommunalt oppgavefellesskap – kommuneloven kapittel 19
  • Andre deltakere:      
    44 kommuner i Innlandet og 4 kommuner i Akershus. Alle deltakerne har like store eierandeler.
  • Styreleder: 
    Arild Sørum Stana
  • Formål: 
    Formålet for samarbeidet er å legge forholdene til rette for at deltakernes arkiver håndteres, bevares og formidles i samsvar med arkivlovens formål og bestemmelser. Samarbeidet skal sørge for at arkivene blir gjort tilgjengelig for offentlig bruk, forskning og andre administrative og kulturelle formål. En arkivinstruks vedtatt av representantskapet regulerer samarbeidets tjenester og deltakerkommunenes ansvar.
  • Selskapets årsregnskap 2024: 
    Regnskapet føres som en del av Innlandet fylkeskommunes regnskap. 2024-regnskapet viser en omsetning på 24,3 millioner kroner og 1,2 millioner kroner i overforbruk. Selskapet har hele 16 millioner kroner i disposisjonsfond.

Innlandet fylkeskommunes bakgrunn for eierinteressen 

Innlandet fylkeskommune er deltaker i oppgavefellesskapet for å oppfylle lovens krav til arkivering og dokumenthåndtering. 

Opplysninger og vurderinger 

IKA Opplandene kommunalt oppgavefelleskap (KO) er et interkommunalt arkivsamarbeid for kommuner i Innlandet og Akershus. Innlandet fylkesarkiv er vertskap og ansvarlig for tjenesteleveringen, og Innlandet fylkeskommune sine arkivlokaler skal være arkivlokaler for deltakernes analoge og elektroniske arkiver.

IKA Opplandene har endret organisasjonsform og er nå et kommunalt oppgavefellesskap etter kommuneloven. Representantskapet er oppgavefellesskapets øverste myndighet, og består av ett fra hver deltakerkommune.
 

Eierutvalget anbefaler 

Eierutvalget anbefaler å fortsette deltakelsen i selskapet. 

4.4 Tannhelsetjenestens kompetansesenter (TkØ)

  • Organisasjonsform: 
    Kommunalt oppgavefellesskap – kommuneloven kapittel 19 
  • Andre deltakere: 
    Fra 1.1.2024 er Akershus, Østfold, Buskerud og Innlandet fylkeskommuner eiere.
  • Styrets leder: 
    Per David Clee Søhoel
  • Oppgavefellesskapets formål: 
    Formålet med samarbeidet er drift og videre utvikling av et regionalt odontologisk kompetansesenter. TKØs oppgaver er spesialistbehandling, tilrettelagt tannhelsetilbud TOO, forskning og kompetanseheving. 
  • Opplysninger om selskapet i Brønnøysundregisteret 
  • Tannhelsetjenestens kompetansesenter sin hjemmeside   
  • Oppgavefellesskapets årsregnskap 2024: 
    Regnskapet blir ført som del av Østfold fylkeskommune sitt regnskap.  Resultatregnskapet for TKØ 2024 er avlagt med et merforbruk (underskudd) på 0,9 millioner kroner, som i sin helhet dekkes av fond. Egenkapitalen (fond) utgjør 12,3 millioner kroner ved utgangen av 2024.    

Innlandet fylkeskommunes bakgrunn for eierinteressen/deltakelsen 

Bakgrunnen for fylkeskommunens deltagelse i TKØ er å bidra til kompetanseheving i tannhelsetjenesten ved blant annet satsing på praksisnær forskning, tilgang på et tverrfaglig, spesialisert tannhelsetilbud i regionen og desentralisert utdanning av odontologiske spesialister i fremtiden.  

Opplysninger og vurderinger 

TKØ er ett av fem regionale odontologisk kompetansesenter i Norge.

TKØ har endret organisasjonsform og er nå et kommunalt oppgavefellesskap etter kommuneloven. Østfold er vertskommune, men selskapet holder til i Oslo.

TKØ’s kjernevirksomhet er knyttet til følgende hovedområder:  

  • spesialistbehandling  
  • forskning og fagutvikling  
  • kompetanseheving  
  • TOO – tilrettelagt tannhelsetilbud til tortur- og overgrepsutsatte og til dem med odontofobi  

Selskapet har i hovedsak fire finansieringskilder: Øremerket tilskudd fra Helsedirektoratet, basistilskudd fra fylkeskommunene, pasientinntekter og eksterne forskningsmidler.

Eierutvalget anbefaler 

Eierutvalget anbefaler å fortsette deltakelsen i oppgavefellesskapet.