SKEieOGrmelding 2024
4. Kommunalt oppgavefellsskap
- Organisasjonsform:
Kommunalt oppgavefellesskap – kommuneloven kapittel 19 - Innlandet fylkeskommunes deltakerandel:
57% - Andre deltakere:
Lillehammer kommune, Gausdal kommune og Øyer kommune - Styrets leder:
Stig Vaagan - Oppgavefellesskapets formål:
Kontrollutvalgssekretariatet Innlandet (forkortet KSI KO) er et kommunalt oppgavefellesskap som ivaretar sekretariatsfunksjonen for kontrollutvalgene i Innlandet fylkeskommune og i kommunene Lillehammer, Øyer og Gausdal.
Sekretariatet har som formål å bistå kontrollutvalgene og sørge for sekretærbistand i henhold til forskrift om kontrollutvalg. Sekretariatet skal påse at de saker som behandles av kontrollutvalgene er forsvarlig utredet, og at utvalgenes vedtak blir iverksatt. - Årsregnskap 2024:
Oppgavefellesskapet hadde et budsjett på 2,3 millioner kroner i 2024, men brukte bare 2,0 millioner kroner. - Kontrollutvalgssekretariatet Innlandet sin hjemmeside
Innlandet fylkeskommunes bakgrunn for eierinteressen
Bakgrunnen for fylkeskommunens deltakelse er å ivareta det pålagte kravet om eget sekretariat for kontrollutvalget.
Opplysninger og vurderinger
Kontrollutvalgssekretariatet er et kommunalt oppgavefellesskap etter kommuneloven, og er ikke et eget rettssubjekt. Innlandet fylkeskommune er vert for sekretariatet, og arbeidsgiver for de ansatte der. Sekretariatets øverste organ er representantskapet, med ett medlem fra hver av de fire eierne.
Kontrollutvalgssekretariatets hovedoppgaver er å:
- ivareta praktiske sekretariatsfunksjoner
- forberede og utrede saker til behandling
- følge opp vedtak
- føre kontroll med forvaltningen og revisjonen
I 2024 behandlet sekretariatet 217 saker fordelt på 27 møter. 64 av saken og 7 av møtene gjeldt Innlandet fylkeskommune.
Eierutvalget anbefaler
Eierutvalget anbefaler å beholde eierandelen i selskapet.
4.1 Kontrollutvalgssekretariatet Innlandet
- Organisasjonsform:
Kommunalt oppgavefellesskap – kommuneloven kapittel 19 - Innlandet fylkeskommunes deltakerandel:
57% - Andre deltakere:
Lillehammer kommune, Gausdal kommune og Øyer kommune - Styrets leder:
Stig Vaagan - Oppgavefellesskapets formål:
Kontrollutvalgssekretariatet Innlandet (forkortet KSI KO) er et kommunalt oppgavefellesskap som ivaretar sekretariatsfunksjonen for kontrollutvalgene i Innlandet fylkeskommune og i kommunene Lillehammer, Øyer og Gausdal.
Sekretariatet har som formål å bistå kontrollutvalgene og sørge for sekretærbistand i henhold til forskrift om kontrollutvalg. Sekretariatet skal påse at de saker som behandles av kontrollutvalgene er forsvarlig utredet, og at utvalgenes vedtak blir iverksatt. - Årsregnskap 2024:
Oppgavefellesskapet hadde et budsjett på 2,3 millioner kroner i 2024, men brukte bare 2,0 millioner kroner. - Kontrollutvalgssekretariatet Innlandet sin hjemmeside
Innlandet fylkeskommunes bakgrunn for eierinteressen
Bakgrunnen for fylkeskommunens deltakelse er å ivareta det pålagte kravet om eget sekretariat for kontrollutvalget.
Opplysninger og vurderinger
Kontrollutvalgssekretariatet er et kommunalt oppgavefellesskap etter kommuneloven, og er ikke et eget rettssubjekt. Innlandet fylkeskommune er vert for sekretariatet, og arbeidsgiver for de ansatte der. Sekretariatets øverste organ er representantskapet, med ett medlem fra hver av de fire eierne.
Kontrollutvalgssekretariatets hovedoppgaver er å:
- ivareta praktiske sekretariatsfunksjoner
- forberede og utrede saker til behandling
- følge opp vedtak
- føre kontroll med forvaltningen og revisjonen
I 2024 behandlet sekretariatet 217 saker fordelt på 27 møter. 64 av saken og 7 av møtene gjeldt Innlandet fylkeskommune.
Eierutvalget anbefaler
Eierutvalget anbefaler å beholde eierandelen i selskapet.
4.2 NDLA – Nasjonal digital læringsarena
- Organisasjonsform:
Kommunalt oppgavefellesskap – kommuneloven kapittel 19 - Andre deltakere:
Alle fylkeskommuner (unntatt Oslo kommune). - Styrets leder: Helge K. Galdal
- Samarbeidets formål:
NDLA (nasjonal digital læringsarena) er fylkeskommunenes samarbeid for å sikre elevene i videregående opplæring fri tilgang til digitale læremidler av høy kvalitet. - Nasjonal digital læringsarena sin hjemmeside
Innlandet fylkeskommunes bakgrunn for eierinteressen/deltakelsen
Innlandet fylkeskommune er deltaker i NDLA for å ivareta og sikre at elevene i videregående skole har tilgang til digitale læringsmidler.
Opplysninger og vurderinger
Nasjonal digital læringsarena (NDLA) er Norges ledende produsent av digitale læringsressurser for videregående opplæring. De har utviklet læremidler for 141 eksamensfag. Læringsressursene er åpne og tilgjengelig for alle, og finnes både på bokmål og nynorsk.
NDLA har endret organisasjonsform, og er nå et kommunalt oppgavefellesskap etter kommuneloven. Vestland fylkeskommune er vertsfylke og arbeidsgiver for de fast ansatte i oppgavefellesskapet. De øvrige medarbeiderne er hovedsakelig lærere som er ansatt i ett av de samarbeidende fylkene. Disse er omdisponert til arbeid i NDLA for en avtalt periode, og NDLA refunderer utgiftene til lønn og reiser for dem.
Representantskapet er øverste organ for oppgavefellesskapet. Representantskapet har bedt styret utarbeide ny selskapsstrategi i 2025.
Verdibygging
Gjennom samarbeidsmodellen settes en aktiv verdibygging i system via økt samspill og åpenhet i alle faser. Et oppgavefellesskap bidrar til økt felles ansvar for utdanning av samfunnets borgere. Det NDLA skaper, skapes gjennom samarbeid. NDLA har en sterk brukerorientering når det utvikles læremidler og NDLA-plattform. De har en portefølje av dyktige samarbeidspartnere og har deltatt i nasjonale og internasjonale nettverk og arbeidsgrupper for å lære om og legge til rette for framtidas læring.
Kontroll og risiko
I NDLA har daglig leder ansvar for oppfølging av oppgavefelleskapet og skal følge retningslinjer og pålegg gitt av styret, representantskapet og samarbeidsavtalen. Likevel er det slik at kontrollutvalget når som helst kan kreve opplysninger for å føre kontroll med et kommunalt oppgavefellesskap. Eierskapskontroll innebærer å kontrollere om den som er eiers representant og utøver fylkeskommunens eierinteresser, gjør dette i samsvar med lover og forskrifter, fylkestingets vedtak og anerkjente prinsipper for eierstyring.
Oppgavefellesskapet er ikke et eget rettssubjekt og skal ikke registreres i foretaksregisteret.
Utbyttepolitikk
Det utdeles ikke utbytte i oppgavefellesskapet.
Eierutvalget anbefaler
Eierutvalget anbefaler å fortsette deltakelsen i selskapet.
4.3 IKA Opplandene KO
- Organisasjonsform:
Kommunalt oppgavefellesskap – kommuneloven kapittel 19 - Andre deltakere:
44 kommuner i Innlandet og 4 kommuner i Akershus. Alle deltakerne har like store eierandeler. - Styreleder:
Arild Sørum Stana - Formål:
Formålet for samarbeidet er å legge forholdene til rette for at deltakernes arkiver håndteres, bevares og formidles i samsvar med arkivlovens formål og bestemmelser. Samarbeidet skal sørge for at arkivene blir gjort tilgjengelig for offentlig bruk, forskning og andre administrative og kulturelle formål. En arkivinstruks vedtatt av representantskapet regulerer samarbeidets tjenester og deltakerkommunenes ansvar. - Selskapets årsregnskap 2024:
Regnskapet føres som en del av Innlandet fylkeskommunes regnskap. 2024-regnskapet viser en omsetning på 24,3 millioner kroner og 1,2 millioner kroner i overforbruk. Selskapet har hele 16 millioner kroner i disposisjonsfond.
Innlandet fylkeskommunes bakgrunn for eierinteressen
Innlandet fylkeskommune er deltaker i oppgavefellesskapet for å oppfylle lovens krav til arkivering og dokumenthåndtering.
Opplysninger og vurderinger
IKA Opplandene kommunalt oppgavefelleskap (KO) er et interkommunalt arkivsamarbeid for kommuner i Innlandet og Akershus. Innlandet fylkesarkiv er vertskap og ansvarlig for tjenesteleveringen, og Innlandet fylkeskommune sine arkivlokaler skal være arkivlokaler for deltakernes analoge og elektroniske arkiver.
IKA Opplandene har endret organisasjonsform og er nå et kommunalt oppgavefellesskap etter kommuneloven. Representantskapet er oppgavefellesskapets øverste myndighet, og består av ett fra hver deltakerkommune.
Verdibygging
Oppgavefellesskapet ønsker å stimulere til samarbeid mellom kommuner, og på tvers av fylker og mellom forvaltingsnivåer. Det er ønskelig å fremme samarbeid og utvikling for å skape et best mulig tilbud for borgerne.
Kontroll og risiko
I et oppgavefellesskap er det daglig leder som har ansvaret for å følge opp selskapet. Likevel er det slik at kontrollutvalget når som helst kan kreve opplysninger for å føre kontroll med et kommunalt oppgavefellesskap. Eierskapskontroll innebærer å kontrollere om den som er eiers representant og utøver fylkeskommunens eierinteresser, gjør dette i samsvar med lover og forskrifter, fylkestingets vedtak og anerkjente prinsipper for eierstyring.
Eierutvalget anbefaler
Eierutvalget anbefaler å fortsette deltakelsen i selskapet.
4.4 Tannhelsetjenestens kompetansesenter (TkØ)
- Organisasjonsform:
Kommunalt oppgavefellesskap – kommuneloven kapittel 19 - Andre deltakere:
Fra 1.1.2024 er Akershus, Østfold, Buskerud og Innlandet fylkeskommuner eiere. - Styrets leder:
Per David Clee Søhoel - Oppgavefellesskapets formål:
Formålet med samarbeidet er drift og videre utvikling av et regionalt odontologisk kompetansesenter. TKØs oppgaver er spesialistbehandling, tilrettelagt tannhelsetilbud TOO, forskning og kompetanseheving. - Opplysninger om selskapet i Brønnøysundregisteret
- Tannhelsetjenestens kompetansesenter sin hjemmeside
- Oppgavefellesskapets årsregnskap 2024:
Regnskapet blir ført som del av Østfold fylkeskommune sitt regnskap. Resultatregnskapet for TKØ 2024 er avlagt med et merforbruk (underskudd) på 0,9 millioner kroner, som i sin helhet dekkes av fond. Egenkapitalen (fond) utgjør 12,3 millioner kroner ved utgangen av 2024.
Innlandet fylkeskommunes bakgrunn for eierinteressen/deltakelsen
Bakgrunnen for fylkeskommunens deltagelse i TKØ er å bidra til kompetanseheving i tannhelsetjenesten ved blant annet satsing på praksisnær forskning, tilgang på et tverrfaglig, spesialisert tannhelsetilbud i regionen og desentralisert utdanning av odontologiske spesialister i fremtiden.
Opplysninger og vurderinger
TKØ er ett av fem regionale odontologisk kompetansesenter i Norge.
TKØ har endret organisasjonsform og er nå et kommunalt oppgavefellesskap etter kommuneloven. Østfold er vertskommune, men selskapet holder til i Oslo.
TKØ’s kjernevirksomhet er knyttet til følgende hovedområder:
- spesialistbehandling
- forskning og fagutvikling
- kompetanseheving
- TOO – tilrettelagt tannhelsetilbud til tortur- og overgrepsutsatte og til dem med odontofobi
Selskapet har i hovedsak fire finansieringskilder: Øremerket tilskudd fra Helsedirektoratet, basistilskudd fra fylkeskommunene, pasientinntekter og eksterne forskningsmidler.
TkØ skal gjennom sitt samfunnsoppdrag være et regionalt kompetansesenter som bidrar til å utvikle kompetansen i tannhelsetjenesten gjennom ulike læringsprosesser og -aktiviteter. Formålet er knyttet både mot befolkningens og tjenestens behov. Kompetansesentrenes samfunnsoppdrag er dermed å utvikle kunnskap og øke kompetansen i tjenesten, som igjen gir et tjenestetilbud med god kvalitet til befolkningen. TKØ skal være en anerkjent og relevant tilbyder av tverrfaglig pasientsentrert spesialistbehandling og en relevant forskningsinstitusjon. TKØ skal videre være godt forankret i tannhelsetjenesten gjennom aktiv samhandling. TKØ skal ha et ustrakt samarbeid med relevante helse- og omsorgstjenester nasjonalt og internasjonalt.
Eierens kortsiktige/langsiktige eierskap
Eierskap i TKØ er oppsigelig, og løper til det sies opp av en av medlemmene. Innlandet fylkeskommune ønsker en langsiktig deltakelse i oppgavefellesskapet.
Verdibygging/Bidrag til FN’s bærekraftsmål
Oppgavefellesskapet ønsker å stimulere til samarbeid mellom fylkeskommunene og det er ønskelig å fremme samarbeid og utvikling for å skape et best mulig tilbud for borgerne.
Visjonen til TKØ er et ønske om å bidra til god oral helse for hele befolkningen gjennom tjenester av høy kvalitet.
Dette skal skje ved å:
- kunne tilby tverrfaglige pasientsentrerte og kunnskapsbaserte tannhelsetjenester
- arbeide med å utjevne sosiale ulikheter gjennom bedring av oral helse (identifisere områder og grupper med særskilte behov og utfordringer, ta vare på sårbare pasienter med sammensatte problemstillinger, tilby tjenester til pasientgrupper som ikke kan nyttiggjøre seg ordinære tjenester.
- være en sentral aktør i behovsrettet forskning og innovasjon
- øke kompetansen gjennom deling og samarbeid om forskning og fagutvikling ved bl.a. bidra til økt forskningskompetanse i tjenesten og stimulere til praksisnær forskning ute i den offentlige tannhelsetjenesten, tilby veiledning og hospitering til medarbeider i tannhelsetjenesten, tilby tjenesten opplæring ved bl.a. bruk av E-læring, ha kandidater som tar spesialistutdanning.
Risiko
I et oppgavefellesskap er det daglig leder som har ansvaret for å følge opp selskapet. Likevel er det slik at kontrollutvalget når som helst kan kreve opplysninger for å føre kontroll med et kommunalt oppgavefellesskap. Eierskapskontroll innebærer å kontrollere om den som er eiers representant og utøver fylkeskommunens eierinteresser, gjør dette i samsvar med lover og forskrifter, fylkestingets vedtak og anerkjente prinsipper for eierstyring.
Eierstruktur
TKØ eies og driftes av Viken fylkeskommune og Innlandet fylkeskommune i et fylkeskommunalt oppgavefellesskap. Denne tilslutningen etter kommuneloven ble vedtatt av begge fylkenes fylkesting i 2021. TKØ er organisatorisk tilsluttet Viken, som juridisk enhet. I dag har Viken og Innlandet 3 styreplasser hver i TKØs styre. Direktør for TKØ forbereder saker til styrebehandling sammen med styreleder, for tiden fra Viken. Fra 1.1.2024 vil Viken fylkeskommune splittes opp i Buskerud, Akershus og Østfold
Utbyttepolitikk
Det utdeles ikke utbytte i oppgavefellesskapet.
Eierutvalget anbefaler
Eierutvalget anbefaler å fortsette deltakelsen i oppgavefellesskapet.