Skolesaken er ferdigbehandlet

Forslaget til Ap, Høyre og MDG fikk flertall i sluttbehandlingen av saken om ny skole- og tilbudsstruktur.

Fire personer på en scene og mediefolk og demonstranter i bakgrunnen - Klikk for stort bildeFylkesvaraordfører Hanne Alstrup Velure, gruppeleder for MDG Johannes Wahl Gran og fylkesordfører Thomas Breen tok imot underskrifter fra ungdommer i forbindelse med demonstrasjonen i Hamar dagen før skolesaken skulle behandles i fylkestinget. Marit Thobiassen Strande

Det betyr at disse skolene og skolestedene legges ned:

• Skarnes videregående skole
  • Dokka videregående skole
  • Skolested Dombås, Nord-Gudbrandsdal vidaregåande skule
  • Skolested Lom, Nord-Gudbrandsdal vidaregåande skule
  • Skolested Flisa, Solør videregående skole
  • Skolested Sønsterud. Hele tilbudet på skolested Sønsterud flyttes til skolested Våler ved Solør videregående skole.

Til sammen utgjør dette om lag 730 færre elevplasser.

– Fylkeskommunen har ansvar for regional utvikling. Å utvikle handler ikke om å la ting være som de er tiår etter tiår når rammebetingelsene endres drastisk i samme periode. Tvert imot handler det om å ta grep, omstille, tenke nytt og ikke stillesittende la en negativ utvikling fortsette. Vi må gjøre hva vi kan for å beholde ungdommen ute i regionene, i lokalsamfunnene. Den lille sentraliseringen må til for å motvirke den store sentraliseringen, sa Hanne Alstrup Velure (H).

Økt bruk av alternative opplæringsmodeller

Velure mener helheten i forslaget til Ap, Høyre og MDG har fått for lite oppmerksomhet.

– Vi foreslår en løsningspakke på Innlandets største problem, folketallsnedgangen, og i særlig grad nedgang i antall barn og unge. Denne pakken er så mye mer enn skoleavvikling, sa hun.

I vedtaket ligger det blant annet økt bruk av alternative opplæringsmodeller. Både læreløp over 4 år med støtte fra skole og Vg1 i skole deretter læreløp i 3 år med støtte fra skole, skal utvikles og etableres som søkbare alternative opplæringsmodeller ved aktuelle skoler i Innlandet.

Alternative opplæringsmodeller med bedriftsintern opplæring skal opprettes både innen byggfag, helse- og omsorgsfag, teknologi- og industrifag og restaurant og matfag.

I tillegg vil flertallspartiene opprette disse alternative opplæringsmodellene:

• pilotprosjekt innen bygg- og anleggsteknikk (0 år i skole+4 år i bedrift) på Lom
  • grunnopplæring innen byggfagene, som et Vg1-løp på Skarnes (1 år i skole+3 år i bedrift) inntil det flyttes til Sentrum vgs.
  • alternativ opplæringsmodell (1 år i skole+3 år i bedrift) for teknologi og industrifag på Dokka, som en del av Raufoss vgs.
  • en søkbar alternativ opplæringsmodell innen helse- og omsorgsfag

Fylkeskommunen som skoleeier skal invitere LO, NHO og KS til samarbeid for videreutvikling av opplæringsmodeller for Innlandet. Vedtaket skal styrke koblingen mellom skole, yrkesfagkoordinator, opplæringskontorene og lærebedriftene.

Fremmet forslagene på nytt

Sju mindretallspartier fremmet et helhetlig alternativ forslag til innstillingen både i hovedutvalg for utdanning og i fylkesutvalget.

Onsdag fremmet Bjørnar Tollan Jordet (SV) forslaget igjen i fylkestinget på vegne av SV, Sp, KrF, Rødt, Venstre, Industri- og Næringspartiet og Pensjonistpartiet.

– Jeg synes det er skikkelig trist at vi har en flertallskonstellasjon og en fylkesordfører i Innlandet som synes en så voldsom prosess kan kjøres så enkelt, så raskt og på et så tynt saksgrunnlag. Hva er det som haster så vanvittig at vi ikke kan ha en ordentlig runde på dette? spurte Ole André Storsnes fra talerstolen.

Han fikk støtte av Ketil Kjenseth (V).

– Vi gjør noe overilt i dag. Dette blir vanskelig å bygge opp igjen, sa han.

Også Fremskrittspartiets forslag fra hovedutvalget og fylkesutvalget ble fremmet på nytt i fylkestinget av Truls Gihlemoen. Ordlyden var litt justert, men essensen om fritt skolevalg var det samme.

– Vi ønsker en løsning dere elevene i mye større grad får lov til å bestemme over sin egen skolehverdag og over sitt eget skoletilbud. Vi mener at vi med dette får et selvregulerende system der det blir mer opp til eleven og skolen selv å lage et tilbud som er bærekraftig og at det også vil regulere kapasiteten, sa han.

Politisk behandling

Det var innstillingen som fikk flertall med 30 stemmer.

Forslaget til de sju mindretallspartiene fikk 22 stemmer.

Forslaget fra Frp fikk 5 stemmer.

Svein Ørsnes (R) varslet at Rødt vil be om lovlighetskontroll av vedtaket. Saken om lovlighetskontroll kan behandles allerede på fylkestingets siste dag torsdag 24. oktober, hvis 1/3 av fylkestinget ber om det.

Les sakspapirene PS 66/2024

Se debatten i nett-tv

Les mer om arbeidet med ny skole- og tilbudsstruktur

Oversiktsbilde av mange hundre demonstrasjoner utenfor fylkeshuset - Klikk for stort bildeMange hadde møtt opp utenfor fylkeshuset i Hamar for å demonstrere mot de foreslåtte skolenedleggelsene. Marit Thobiassen Strande