Hvordan kan skoler og barnehager sette fokus på samisk og nasjonale minoriteter med trygghet, klokskap og profesjonell styrke?
Årets seminar setter søkelys på hvordan forstå føringene som ligger i opplæringsloven og rammeplan for barnehage.
Vi inviterer derfor Innlandets politikere, barnehage- og skoleeiere, ansatte ved Universitetet, skoleledere, styrere, tillitsvalgte i skole og barnehage og andre interesserte.
Hvor?
Auditorium 1, ved Universitetet i Innlandet, Holsetgata 31, 2318 Hamar
Påmelding
Meld deg på seminaret innen 15. september
Program
- 09.30 Registrering
- 10.00 Åpning
- 10.10 Panelsamtale med Marikken Bruvold, Sveinung Eide Hansen og Daniel Marenius Wilhelm Karlsen. Ledet av professor Christina Niemi Mølstad
- 10.30 Opplæringsloven og Rammeplan for barnehage – hvilke føringer ligger her? Statsforvalteren Innlandet ved underdirektør Jon Kristian Sørmo og seniorrådgiver Kristin Teigen
- 11.15 Samiske stemmer i forskningen, ved professor Anne Lindblom
Skogfinske læreres perspektiver på undervisning i skogfinske temaer, ved professor Jonas Yassin Iversen - 12.00 Lunsj
- 12.45 Kulturelt innslag
- 13.00 Arbeid med skogfinsk historie og kultur, ved André Ensrud Solheim
- 13.30 Sammenveving – estetiske innganger til arbeid med samiske perspektiver i lærerutdanning, ved universitetslektor Linn-Terese Bern og førsteamanuensis Trine Kampmann-Jensen
- 14.15 Panelsamtale med Marikken Bruvold, Sveinung Eide Hansen og Daniel Marenius Wilhelm Karlsen. Ledet av professor Christina Niemi Mølstad
- 14.50 Avslutning
Bidragsytere på seminaret:
Marikken Bruvold er leder i Norjan Metsäsuomalaisnuoret/Unge skogfinner i Norge og er en markant stemme for skogfinners rettigheter og synlighet
Sveinung Eide Hansen er leder i Sisdajven Saemien Siebrie - Innlandet sameforening.
Daniel Marenius Wilhelm Karlsen er medlem av Taternes Landsforening
Anne Lindblom er professor i spesialpedagogikk ved Universitetet i Innlandet. Hun er særskilt opptatt av samiske perspektiver på spesialpedagogikk i forskningen sin og utvikler kurs og emner på tematikken.
Jonas Yassin Iversen er professor i pedagogikk ved Universitetet i Innlandet. Han har en særlig interesse for kritisk flerkulturell pedagogikk, flerspråklighet i skole og lærerutdanning, opplæring i minoritetsspråk i og utenfor skolen, samt utdanning for samer og nasjonale minoriteter.
André Ensrud Solheim er avdelingsleder ved Vestre Trysil skole og har jobbet over flere år med å undervise i skogfinsk historie og kultur.
Linn-Terese Bern er universitetslektor i drama ved Institutt for kunstfag og kulturstudier ved Universitetet i Innlandet. Hun er utdannet cand. Philol. med hovedfag i teatervitenskap, og med fortellerkunst, drama og musikkpedagogikk i fagkretsen.
Trine Kampmann-Jensen er kunstner og førsteamanuensis ved Institutt for kunstfag og kulturstudier ved Universitetet i Innlandet.
Christina Niemi Mølstad er professor i pedagogikk ved fakultet for lærerutdanning og pedagogikk ved Universitetet i Innlandet og fylkesstyremedlem i Utdanningsforbundet Innlandet. Hun forsker på styring av utdanning og lærerprofesjonen og er opptatt av solidaritet som grunnprinsipp i utdanning.