Støtter Kongsvinger som universitetskommune

Fylkestinget gir 3,6 millioner kroner til Høgskolesenteret i Kongsvinger.

Norske pengesedler - Klikk for stort bilde Mostphotos

Pengene skal settes i et eget fond og fordeles over tre år til å videreføre satsingen Kongsvinger universitetskommune.

En universitetskommune er en kommune som systematisk samarbeider med akademia om nyskapende prosjekter innen forskning og kompetanseheving. Dette skal igjen bidra til å løse utfordringer kommunen har.

Prosjektet i Kongsvinger bygger på et tett samarbeid mellom kommunen og Høgskolen i Innlandet. De inngikk en samarbeidsavtale i 2019 med Høgskolesenteret i Kongsvinger som koordinator.

Alle partene ønsker å videreføre og utvide dette samarbeidet til å inkludere flere kommuner i regionen.

Prioriterte områder for kommunen

Samarbeidet tar utgangspunkt i prioriterte områder for kommunen: helse- og velferdsteknologi, digitalisering, bærekraft og samfunn og oppvekst.

Fylkestinget mener det er viktig at Kongsvinger som regionsenter kan levere framtidsretta tjenester for innbyggerne. Dessuten mener de det er viktig at prosjektet blir utvidet til å omfatte de andre kommunene i regionen som også har behov for omstilling av tjenesteområder gjennom forskning og utvikling.

Politisk behandling

Jostein Kristiansen (Frp) fremmet et tilleggsforslag om at fylkestinget skal be fylkeskommunedirektøren om å komme med en foreløpig vurdering av måloppnåelse til fylkesutvalget i løpet av 2025.

Innstillingen ble enstemmig vedtatt.

Forslaget fra Frp ble vedtatt med 38 stemmer.

Les sakspapirene PS 24/2024

Se behandlingen i nett-tv