God debatt om ny skole- og tilbudsstruktur

Mandag kveld var hovedutvalg for utdanning samlet for å diskutere framtidig skole- og tilbudsstruktur.

Mange personer i en møtesal, tre personer på ordførerbordet og en person på talerstolen - Klikk for stort bildeDet var stort engasjement da politikerne diskuterte ny skole- og tilbudsstruktur mandag. Her er SVs Bjørnar Tollan Jordet på talerstolen. Marit Thobiassen Strande

Det ble ikke fattet noen vedtak, møtet var kun tenkt som en arena for innledende diskusjon før saken behandles torsdag 25. april.

I tillegg til de 13 medlemmene i hovedutvalget, var én representant fra hvert parti som ikke er representert i hovedutvalget invitert til møtet med talerett.

– Det handler om å få til mest mulig dialog, og i dag skal vi først og fremst diskutere. Vi bør prøve å få opp formuleringer vi kan jobbe videre med fram mot vedtak i hovedutvalget på torsdag. Det vi sender ut på høring bør være bredt nok, sa utvalgsleder Joakim Ekseth.

Diskusjonen viste også at det er mye politikerne ønsker å få svar på i høringen. Flere talte for å få opp enda flere alternativer enn det som ligger i forslaget til fylkeskommunedirektør Tron Bamrud.

Tre alternativer til struktur

Det var spesielt Bamruds alternativer til skolestruktur som ble utgangspunktet for debatten:

Alternativ 1

1 skole og 4 skolesteder blir avviklet

Alternativ 2

2 skoler og 5 skolesteder blir avviklet

• Dokka videregående skole
  • Skolested Flisa (Solør videregående skole)
  • Skolested Sønsterud (Solør videregående skole)

Alternativ 3

4 skoler og 5 skolesteder blir avviklet

• Dokka videregående skole
  • Trysil videregående skole
  • Gausdal videregående skole
  • Skolested Flisa (Solør videregående skole)
  • Skolested Sønsterud (Solør videregående skole)

Saken skal på høring

Torsdag skal hovedutvalget behandle saken formelt. Vedtaket de fatter da går videre som deres innstilling til fylkesutvalget. Det er fylkesutvalget som sender forslag til ny skole- og tilbudsstruktur på høring. Fristen for å gi tilbakemelding er 31. august.

Det er fylkestinget som til slutt bestemmer hvordan den nye skole og tilbudsstrukturen skal bli. Dette skjer i oktober. Den nye strukturen gjelder fra skoleåret 2025/2026.

Les mer om arbeidet med ny skole- og tilbudsstruktur