3.13 Fjelloverganger og forbindelser øst – vest
Innlandet har flere fjelloverganger og forbindelser øst – vest som har stor betydning for næringsliv, befolkning og samfunnssikkerheten.
- Fv. 27 Venabygdsfjellet
- Fv. 53 Tyin -Årdal
- Fv. 221 Valdalsfjellet. Drevsjø - Riksgrense Sverige
- Fv. 51 Valdresflye (vinterstengt)
- Fv. 55 Sognefjellsvegen (vinterstengt)
- Fv. 63 Langevatnet – Geiranger (vinterstengt)
- Fv. 2442 Vestfjellsvegen, Værskei – Lenningen (vinterstengt)
- Fv. 2204 Friisvegen (vinterstengt)
- Fv. 252 Tyin – Eidsbugarden (vinterstengt)
- Fv. 258 Gamle Strynefjellsvegen (vinterstengt)
Transportevne vinterstid
Det er krevende å sikre god regularitet vinterstid. Problemstillingene på fjellovergangene vinterstid knytter seg til økonomi, sikkerhet, forutsigbarhet og beredskap. Ulykkesrisiko mht. innesnødde kjøretøy er en viktig faktor i tillegg til at uforutsigbarheten mht. værforhold spiller en avgjørende rolle.
Venabygdsfjellet
Det er gjort flere utbedringer av fv. 27 over Venabygdsfjellet de senere årene. Flere tiltak er også under planlegging med mål om å bedre regularitet også vinterstid.
Sognefjellet og Valdresflye
I 2017 utarbeidet Statens vegvesen, på oppdrag fra Oppland fylkeskommune, en mulighetsstudie for å se på hva som eventuelt skal til for å kunne vinteråpne fv. 51 Valdresflye og fv. 55 Sognefjellsvegen fra Rustadsæter til Sognefjellshytta.
Mulighetsstudien viser blant annet at det er behov for store investeringer på fv. 51 for at dette skal kunne la seg gjøre. Anbefalte tiltak i 2017 var blant annet å etablere fresefelt, kjettingplasser, snuplasser og utbedring av bruer. I tillegg kommer økte driftskostnader.
Utvidet åpningstid på fv. 55 til Sognefjellshytta vil kreve kostbare sikringstiltak og forsterket vinterdrift med større beredskap. Fv.55 fra Lom sentrum til Sognefjellshytta skal tilstrebes åpnet til påske hvert år, med forbehold om vær- og sikkerhetsforhold.
Innlandet fylkeskommune skal starte opp arbeidet med å oppdatere mulighetsstudien for fv.51 Valdresflya. Studien fra 2017 oppdateres i første år av handlingsprogrammet for å få oppdaterte kostnadsestimater og vurdere muligheten for helårsåpen fylkesveg.
Det pågår nå et planarbeid i regi av Statsforvalteren i Innlandet der en utvidelse av Jotunheimen nasjonalpark vurderes. Det er viktig å bidra til at fylkeskommunens interesser som vegeier blir synliggjort i denne prosessen.