3.13 Fjelloverganger og forbindelser øst – vest
Innlandet har flere fjelloverganger og forbindelser øst – vest som har stor betydning for næringsliv, befolkning og samfunnssikkerheten.
- Fv. 27 Venabygdsfjellet
- Fv. 53 Tyin -Årdal
- Fv. 221 Valdalsfjellet. Drevsjø - Riksgrense Sverige
- Fv. 51 Valdresflye (vinterstengt)
- Fv. 55 Sognefjellsvegen (vinterstengt)
- Fv. 63 Langevatnet – Geiranger (vinterstengt)
- Fv. 2442 Vestfjellsvegen, Værskei – Lenningen (vinterstengt)
- Fv. 2204 Friisvegen (vinterstengt)
- Fv. 252 Tyin – Eidsbugarden (vinterstengt)
- Fv. 258 Gamle Strynefjellsvegen (vinterstengt)
Transportevne vinterstid
Det er krevende å sikre god regularitet vinterstid. Problemstillingene på fjellovergangene vinterstid knytter seg til økonomi, sikkerhet, forutsigbarhet og beredskap. Ulykkesrisiko mht. innesnødde kjøretøy er en viktig faktor i tillegg til at uforutsigbarheten mht. værforhold spiller en avgjørende rolle.
Venabygdsfjellet
Det er gjort flere utbedringer av fv. 27 over Venabygdsfjellet de senere årene. Flere tiltak er også under planlegging med mål om å bedre regularitet også vinterstid.
Sognefjellet og Valdresflye
I 2017 utarbeidet Statens vegvesen, på oppdrag fra Oppland fylkeskommune, en mulighetsstudie for å se på hva som eventuelt skal til for å kunne vinteråpne fv. 51 Valdresflye og fv. 55 Sognefjellsvegen fra Rustadsæter til Sognefjellshytta.
Mulighetsstudien viser blant annet at det er behov for store investeringer på fv. 51 for at dette skal kunne la seg gjøre. Anbefalte tiltak i 2017 var blant annet å etablere fresefelt, kjettingplasser, snuplasser og utbedring av bruer. I tillegg kommer økte driftskostnader. Utvidet åpningstid på fv. 55 til Sognefjellshytta vil kreve kostbare sikringstiltak og forsterket vinterdrift med større beredskap.
I handlingsprogramperioden vil det være aktuelt å oppdatere mulighetsstudien fra 2017 for bedre oversikt over muligheter og oppdaterte kostnader for å evt. kunne åpne fv.51 over Valdresflye vinterstid.