Tilstandsrapport for videregående opplæring i Innlandet fylkeskommune skoleåret 2024/2025

  1. Sammendrag
  2. 1. Innledning og bakgrunn
    1. 1.1 Styrke fylkeskommunens samfunnsutviklerrolle
    2. 1.2 Kvalitetssystem og kvalitetsarbeid - Nasjonale og lokale indikatorer
      1. 1.2.1 Opplæringsloven, målstruktur og fylkestingets vedtak
      2. 1.2.2 Systematisk kvalitetsarbeid for videregående opplæring i Innlandet
      3. 1.2.3 Det 13-årige opplæringsløpet i Innlandet
      4. 1.2.4 Retten til fullført og bestått videregående opplæring
  3. 2. Videregående skoler
    1. 2.1 Virksomhetsdata for videregående skoler
      1. 2.1.1 Elevtallsutvikling
      2. 2.1.2 Demografiske endringer: 400 flere ungdommer med svært kort botid
      3. 2.1.3 Søkermønsteret til Vg1 skoleåret 2024-2025
      4. 2.1.4 Omvalg
      5. 2.1.5 Tilpassa opplæring og individuell tilrettelagt opplæring (ITO)
      6. 2.1.6 Individuelle søkere
    2. 2.2 Kjennetegn på god opplæring
    3. 2.3 Gjennomføring
      1. 2.3.1 Gjennomføring på systemnivå
      2. 2.3.3 Gjennomføring fordelt på kjønn og utdanningsprogram
      3. 2.3.4 Gjennomføring på studiespesialisering
      4. 2.3.5 Elever som slutter i videregående skole
      5. 2.3.6 Fravær i videregående skole
      6. 2.3.7 Fag med karakteren 1
    4. 2.4 Sammenhenger når det gjelder gjennomføring av videregående opplæring
      1. 2.4.1 Elevenes forutsetninger ved inngangen til videregående opplæring
      2. 2.4.2 Utdanningsnivå i Innlandet
      3. 2.4.3 Tiltak for økt læringsutbytte i Innlandet
    5. 2.5 Læringsmiljø
      1. 2.5.1 Elevundersøkelsen
      2. 2.5.2 Handlingsplan for psykisk helse
      3. 2.5.3 Avgangsmarkeringen
  4. 3. Fag- og yrkesopplæring
    1. 3.1 Arbeidslivets behov og samfunnsutviklingen i Innlandet
    2. 3.2 Implementering av ny opplæringslov
    3. 3.3 Kontrakter i Innlandet
      1. 3.3.1 Formidling av læreplass
      2. 3.3.2 Gjennomsnittsalder ved læretidens oppstart
      3. 3.3.3 Løpende kontrakter ved årsskiftet
    4. 3.4 Yrkesfagkoordinatorer
    5. 3.5 Modulstrukturert fag- og yrkesopplæring
    6. 3.6 Oppsigelse og heving av kontrakt om opplæring
    7. 3.7 Godkjenning av lærebedrifter og samarbeidsorgan for lærebedrifter
    8. 3.8 Fag-/svenneprøver og kompetanseprøver
    9. 3.9 Overgang fra Vg2 yrkesfaglig utdanningsprogram
    10. 3.10 Flere med fagbrev kommer ut i jobb
    11. 3.11 Lærekandidatordningen i bedrift
    12. 3.12 Ordning for lærekandidater med individuelt tilrettelagt opplæring i bedrift
    13. 3.13 Kvalitetsarbeid og kompetanseutvikling
      1. 3.13.1 Årlig rapportering fra lærebedrifter
      2. 3.13.2 Lærlingundersøkelsen
      3. 3.13.3 Kompetanseutvikling
      4. 3.13.4 Yrkesfagnettverkene
    14. 3.14 Læreplassgaranti - Pilot
      1. 3.14.1 Tilskuddsordninger for lærebedrifter
    15. 3.15 Skolekonkurranser for elever på yrkesfag
    16. 3.16 Fag og svennebrevutdeling
  5. 4. Internasjonalt servicekontor
    1. 4.1 Reis ut – Internasjonal praksis for lærlinger
    2. 4.2 Erasmus+ inkluderingsprosjekt
    3. 4.3 Nettverkssamarbeid mellom Tyskland og Norge
  6. 5. Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)
  7. 6. Elevtjenesten
    1. 6.1 Rådgivningstjenesten
    2. 6.2 Oppfølgingstjenesten
  8. 7. Voksnes læring
    1. 7.1 Aktiviteten i Karriere Innlandet det siste året
    2. 7.2 Tiltak for minoritetsspråklige elever
    3. 7.3 Modulstrukturert opplæring
    4. 7.4 Karriereveiledning
    5. 7.5 Opplæring innen kriminalomsorgen
    6. 7.6 Opplæring for voksne i institusjon
    7. 7.7 Integrering
    8. 7.8 Desentrale og fleksible fag- og høgskoletilbud
    9. 7.9 Kvalitetsarbeid og kompetanseutvikling
    10. 7.10 Tallgrunnlag for voksnes læring
  9. 8. Opplæring innen institusjoner
  10. 9. Eksamenskontoret
  11. 10. Fagskole
  12. 11. Konkusjon
  13. Referanser
  14. Nøkkelinformasjon

Nøkkelinformasjon

Videregående opplæring i Innlandet fylkeskommune

  • Antall elever og ansatte

    Innlandet fylkeskommune – antall elever og ansatte
    Elever/ansatteAntall
    Elever11 665
    Lærlinger3 038
    Lærekandidater115
    Alt. Vg3 i skole39
    Årsverk lederstillinger 23–24193,7
    Årsverk lederstillinger 24–25209,70
    Årsverk undervisningsstilling 23–24
    Årsverk undervisningsstilling 24–251 779,80
    Årsverk andre ansatte 23–24
    Årsverk andre ansatte 24–25563,60

    Kilde: Udir/Innlandet fylkeskommune

 

  • Læringsmiljø for Vg1

    Innlandet fylkeskommune – læringsmiljø for Vg1
    Støtte fra lærerVurdering for læringMestringFaglig utfordring
    4,13,53,94,3

    Kilde: Udir

  • Fravær

    Innlandet fylkeskommune – fravær
    StudieforberedendeYrkesfagPåbyggTotal
    7,4 %7,5 %8,1 %7,5 %

    Kilde: Vigo/vgo

  • Fullført og bestått etter 5/6 år

    Innlandet fylkeskommune – fullført og bestått etter 5/6 år
    KullInnlandetNasjonalt
    201780,982,2
    201882,082,0

    Kilde:SSB

  • Søkerens ønsker – Vg1 2024/25

    Innlandet fylkeskommune – søkerens ønsker Vg1 2024/25
    Andelen som søkteAntall elever 2024/25Andel elever 2024/25
    Studieforberedende1 91841,7 %
    Yrkesfag2 68258,3 %

    Kilde: Vigo/Vgo

  • Elever som har sluttet

    Innlandet fylkeskommune – elever som har sluttet
    Slutt2023/242022/23
    Innlandet3,2 %3,1 %

    Kilde: Vigo/Vgo

Videregående skoler