Tilstandsrapport for videregående opplæring i Innlandet fylkeskommune skoleåret 2024/2025

  1. Sammendrag
  2. 1. Innledning og bakgrunn
    1. 1.1 Styrke fylkeskommunens samfunnsutviklerrolle
    2. 1.2 Kvalitetssystem og kvalitetsarbeid - Nasjonale og lokale indikatorer
      1. 1.2.1 Opplæringsloven, målstruktur og fylkestingets vedtak
      2. 1.2.2 Systematisk kvalitetsarbeid for videregående opplæring i innlandet
      3. 1.2.3 Det 13-årige opplæringsløpet i Innlandet
      4. 1.2.4 Retten til fullført og bestått videregående opplæring
  3. 2. Videregående skoler
    1. 2.1 Virksomhetsdata for videregående skoler
      1. 2.1.1 Elevtallsutvikling
      2. 2.1.2 Demografiske endringer - 400 flere ungdommer med svært kort botid
      3. 2.1.6 Individuelle søkere
    2. 2.2 Bruken av Kjennetegn på god opplæring - viktig med god elevmedvirkning
      1. 2.2.1 Høyeste gjennomføring noen gang – 82 % fullfører innen 5/6 år
      2. 2.2.2 Gjennomføring på systemnivå
      3. 2.2.3 Gjennomføring per skoleår
      4. 2.2.4 Gjennomføring fordelt på kjønn og utdanningsprogram
      5. 2.2.5 Elever som slutter i videregående skole – stabilt lave tall
      6. 2.2.6 Fraværet øker for tredje år på rad – halvparten har over 5 % fravær
      7. 2.2.7 Fag med karakteren 1 - særlig høy strykandel i matematikk
      8. 2.2.8 Matematikk – flere med karakteren 1 og ikke vurdert IV og færre velger fordypning på Vg2 og Vg3
    3. 2.3 Sammenhenger når det gjelder gjennomføring av videregående opplæring
      1. 2.3.1 Elevenes forutsetninger - store kjønnsforskjeller ved inngangen til videregående opplæring
      2. 2.3.2 Utdanningsnivå i Innlandet
      3. 2.3.3 Tiltak for økt læringsutbytte i Innlandet
    4. 2.4 Læringsmiljø
      1. 2.4.1 Elevundersøkelsen
      2. 2.4.2 Handlingsplan for psykisk helse
      3. 2.4.3 Avgangsmarkeringen
  4. 3. Fag- og yrkesopplæring
    1. 3.1 Arbeidslivets behov og samfunnsutviklingen i Innlandet
    2. 3.2 Implementering av ny opplæringslov
    3. 3.3 Kontrakter i Innlandet
      1. 3.3.1 Formidling til læreplass - over 75 % formidlet og flere voksne får kontrakt
      2. 3.3.2 Gjennomsnittsalder ved læretidens oppstart
      3. 3.3.3 Løpende kontrakter ved årsskiftet
    4. 3.4 Yrkesfagkoordinatorer
    5. 3.5 Modulstrukturert fag- og yrkesopplæring
    6. 3.6 Oppsigelse og heving av kontrakt om opplæring
    7. 3.7 Godkjenning av lærebedrifter og samarbeidsorgan for lærebedrifter
    8. 3.8 Fag-/svenneprøver og kompetanseprøver - 95 % består og høy kvalitet i opplæringen
    9. 3.9 Overgang fra Vg2 yrkesfaglig utdanningsprogram
    10. 3.10 Flere med fagbrev kommer ut i jobb
    11. 3.11 Lærekandidatordningen i bedrift
    12. 3.12 Ordning for lærekandidater med individuelt tilrettelagt opplæring i bedrift
    13. 3.13 Kvalitetsarbeid og kompetanseutvikling
      1. 3.13.1 Årlig rapportering fra lærebedrifter
      2. 3.13.2 Lærlingundersøkelsen
      3. 3.13.3 Kompetanseutvikling
      4. 3.13.4 Yrkesfagnettverkene
    14. 3.14 Læreplassgaranti - Pilot
      1. 3.14.1 Tilskuddsordninger for lærebedrifter
    15. 3.15 Skolekonkurranser for elever på yrkesfag
    16. 3.16 Fag og svennebrevutdeling
  5. 4. Internasjonalt servicekontor
    1. 4.1 Reis ut – Internasjonal praksis for lærlinger
    2. 4.2 Erasmus+ inkluderingsprosjekt
    3. 4.3 Nettverkssamarbeid mellom Tyskland og Norge
  6. 5. Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)
  7. 6. Elevtjenesten
    1. 6.1 Rådgivningstjenesten
    2. 6.2 Oppfølgingstjenesten
  8. 7. Opplæring for voksne
    1. 7.1 Innledning
    2. 7.2 Karriere Innlandet skoleåret 2024-25
    3. 7.3 Antall voksne i opplæring i Karriere Innlandet og ordinær videregående skole
    4. 7.4 Antall deltakere i yrkesfaglige løp
      1. 7.4.1 Trender i valg av opplæringsløp
      2. 7.4.2 Realkompetansevurdering
      3. 7.4.3 Avlagte fagprøver
    5. 7.5 Tiltak for minoritetsspråklige elever
    6. 7.6 Modulstrukturert opplæring
    7. 7.7 Karriereveiledning
    8. 7.8 Opplæring innen kriminalomsorgen
    9. 7.9 Opplæring for voksne i institusjon
    10. 7.10 Integrering
    11. 7.11 Desentrale og fleksible fag- og høgskoletilbud
    12. 7.12 Kvalitetsarbeid og kompetanseutvikling
  9. 8 Opplæring i institusjon
  10. 9 Eksamen
  11. 10 Fagskole
  12. 11. Referanser
  13. Nøkkelinformasjon

7.3 Antall voksne i opplæring i Karriere Innlandet og ordinær videregående skole

Karriere Innlandet
  Karriere Innlandet2023/20242024/2025Prosentendring
  Yrkesfag  11131122+0,8%
  Fag til generell studiekompetanse  297421+41,8%
  Deltakere i institusjon  108184+70,4%
  Deltakere i institusjon utenfor opplæringsloven  6780+19,4%
  Sum antall personer i opplæring i Karriere Innlandet  15851807+14,0%
Voksne i opplæring i ordinær videregående skole
  Voksne i opplæring i ordinær videregående skole2023/20242024/2025Prosentendring
  Fylkesdekkende senter for nettundervisning, Trysil vdg. skole  168136-19,0%
  Voksenagronom, (Jønsberg, Lena-Valle og Storsteigen vdg. skoler)  5569+25,5%
  Personer over 25 år i ordinær videregående opplæring  5533-43,6%
  Sum antall personer i opplæring i ordinær videregående skole  278238-14,4%
  Sum voksne i opplæring i Innlandet fylkeskommune  18652283+22,4%
Antall realkompetansevurderinger og andel med og utan rett til opplæring
  Antall realkompetansevurderinger og andel med og utan rett til opplæring2023/20242024/2025Prosentendring
  Antall realkompetansevurderinger (kandidater som ikke går videre i opplæring)81151+86,2%
  Andel personer med rett til opplæring  61 %65%+6,6%
Andel personer uten rett til opplæring  39 %35% 
  Andel minoritetsspråklige deltakere i opplæring  Ca 50 %Ca 50% 
  Andel praksiskandidater  7 %8 % 
  Antall i prosjektet «Menn i helse»  1213+8,3%
  Antall i Modulstrukturert opplæring  265314+18,5%

Det har vært en økning i antall voksne deltakere i opplæringstilbudet i Karriere Innlandet i 2024-2025, sammenlignet med skoleåret 2023-2024. Retten til fullføring og rekvalifisering kan medvirke til at flere velger opplæring for å oppnå ønsket sluttkompetanse. 

Andre årsaker kan være at flere ønsker å formalisere kompetanse for å kunne søke eller beholde jobber. Mange uten arbeid som søker utdanning har større behov for opplæring ettersom de mangler arbeidserfaring og har opparbeidet lite realkompetanse. I tillegg er det en tendens til at det er større behov for forsterket språkopplæring, som ofte betyr lengre opplæringsløp og mer omfattende opplæring til fullført utdanning. Dette krever mer ressurser til de enkelte utdanningene.