7.12 Kvalitetsarbeid og kompetanseutvikling
Etter at Karriere Innlandet ble etablert i 2022 har det jevning blitt gjennomført opplæring og oppfølging av nødvendige operative og administrative oppgaver knyttet til kjerneoppgavene i karrieresentrene. Det siste året har innføring av ny opplæringslov med forskrift hatt hovedfokus. Gjennom året har det blitt brukt betydelige ressurser på implementering av ny lov og forskrift. Implementeringsarbeidet er ikke avsluttet og skal fortsette også i 2025-2026.
Det har også vært gjennomført en kursrekke for ansatte med realkompetansevurdering som tema. Arbeidet er ikke sluttført og skal også bli videreført kommende skoleår.
Karriere Innlandet har, på tvers av de ni karrieresentrene, etablert kvalitetsgrupper for samhandling, harmonisering og kvalitetssikring på følgende områder:
- Kvalitetsgruppe for IKT, støttefunksjoner og saksbehandling
- Kvalitetsgruppe for yrkesfag
- Kvalitetsgruppe for fellesfag
- Kvalitetsgruppe for karriereveiledning
- Kvalitetsgruppe for minoritetsspråklige
Gjennom kvalitetsgruppene søkes og sikres harmonisert kvalitet og økt samhandling på viktige områder, og er en god måte å møte kravene i ny opplæringslov med forskrift.
Statsforvalteren og Senter for livslang læring (SELL) har koordinert og gjennomført program for desentral kompetanseutvikling for lærere som jobber med voksenopplæring (DEKOV). Dette er en viktig samarbeidsarena for kommuner og fylkeskommuner med ansvar for opplæring for voksne.
Flere lærere og ansatte ved karrieresentrene har i løpet av året gjennomført videreutdanninger gjennom Kompetanse for kvalitet og andre tilbydere av relevant videreutdanning.
I videregående opplæring for voksne er datagrunnlaget per i dag svakere enn i ordinær videregående opplæring. Dette skyldes at det hittil ikke har vært mulig å hente ut data via Qlik.
Den komplekse organiseringen – med varierende lengde på opplæringsløp, ulik studiebelastning, realkompetansevurdering av deler av utdanningen og løpende inntak gjennom året – gjør det utfordrende å produsere presis statistikk med dagens systemer.
For å kunne følge opp ny opplæringslov og forskrift på en god måte, er det avgjørende å ha systemer som er tilpasset og gir mulighet for effektiv uthenting av relevant statistikk.