6 Elevtjenesten
Et godt læringsmiljø bygger på gode relasjoner, tydelig klasseledelse, samarbeid med hjemmet og et fellesskap som fremmer helse, trivsel og læring (Udir, 2015). Det kjennetegnes av et støttende miljø, anerkjennelse av mangfold, elevmedvirkning, normer som fremmer respekt og varierte læringsarenaer (Udir, LK20 § 3.1). Læreren har en nøkkelrolle gjennom relasjoner, struktur og tydelige forventninger (Udir, 2018).
Elevundersøkelsen er et sentralt verktøy for å følge opp læringsmiljøet. Den er obligatorisk på Vg1, og i Innlandet også på Vg2 og Vg3. Resultatene ligger tett på landssnittet og varierer lite fra år til år, men forskjellene mellom utdanningsprogram og klasser kan være store. Tilgangen til detaljerte resultater er blitt mer begrenset av hensyn til personvern, noe som gjør det vanskeligere å avdekke utfordringer som mobbing og trivsel. Likevel er svarprosenten høy: 84,9 % i 2024-25, som er høyere enn året før. Informasjonen brukes ikke bare til lokale tiltak, men systematisk i styrings- og kvalitetsdialoger for å følge opp skolene og sikre utvikling.
Kjerneoppgaven for elevtjenesten er å sikre likeverdig og tilpasset opplæring for alle i en inkluderende skole. Det er et uttalt mål at den ordinære opplæringen skal tilpasses bedre slik at behovet for individuelt tilrettelagt opplæring (ITO) reduseres. Ordinær opplæring skal tilpasses alle elever, mens ITO bare gis når den ordinære opplæringen ikke gir tilfredsstillende utbytte, og da for å gi eleven mulighet til å nå realistiske mål.