5 Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)
Innføringen av ny opplæringslov med tilhørende forskrift har medført en tydeligere forventning til PPTs rolle som systemaktør. Loven legger vekt på tidlig innsats, inkludering og samarbeid, noe som har styrket PPTs arbeid med å støtte skolene i utviklingen av helhetlig og inkluderende praksis. I stedet for å være en ren sakkyndig instans, har PPT i større grad blitt en faglig partner i skolens utviklingsarbeid.
I skoleåret 2024–25 har PPT Innlandet prioritert tre hovedområder:
- Ny opplæringslov med forskrift: PPT har jobbet aktivt med å gjennomføre endringene i lovverket, særlig knyttet til tidlig innsats og retten til tilpasset opplæring. Dette har krevd kompetanseheving internt og tett dialog med skoleeiere og skoleledere for å sikre felles forståelse og praksis.
- Pedagogisk analyse og kompetanseløftet: I 2024–25 har alle PP-rådgivere gjennomført sertifiseringskurs i pedagogisk analyse slik at tjenesten er klar til å støtte og veilede skolene når de tar i bruk dette verktøyet i sitt utviklingsarbeid. Kompetansemiljøet Senter for praksisrettet utdanningsforskning (SePU) har vært en viktig bidragsyter i PPTs arbeid med pedagogisk analyse gjennom året, og har bidratt til å styrke den faglige forståelsen og praksisnære tilnærmingen som ligger i analysemodellen.
- PPT samarbeider med skoleeier, skolene, Enhet for skoleutvikling og SELL for å styrke forståelsen av handlingsrommet i læreplanene. Fokus ligger på inkluderende praksis, tilpasset opplæring og vurderingsarbeid, sett i sammenheng med kvaliteten i sakkyndighetsarbeidet. Disse områdene er tett knyttet og påvirker hverandre gjensidig.
God læreplanforståelse gjør det mulig å vurdere elevens utbytte av ordinær opplæring og tilpasse undervisningen tidlig. Vurdering underveis i opplæringen gir innsikt i elevens utvikling og dokumenterer tiltak, noe som er avgjørende for faglig forsvarlige sakkyndige vurderinger.
Prioriterte områder fremover:
PPT vil videreføre arbeidet med læreplanforståelse, vurderingspraksis og pedagogisk analyse. I tillegg er veilederrollen i PPT besluttet å være et område som skal videreutvikles og styrkes kommende periode, med mål om å styrke tjenestens rolle som tilgjengelig fagressurs for skolene.