3.9 Overgang fra Vg2 yrkesfaglig utdanningsprogram
Overgangen mellom Vg2 og Vg3 er en av de mest kritiske overgangene med tanke på økt fullføring i videregående opplæring. Tabellen nedenfor viser hva elevene i Innlandet ender opp med etter Vg2 yrkesfaglig utdanningsprogram. Med ordinær progresjon menes overgang til læreplass, påbygging til studiekompetanse, alternativt Vg3 i skole og yrkesfaglig Vg3 i skole.
Figur 25 - Overgang fra Vg2 yrkesfag, prosentandel (Kilde: Udir)
I Innlandet øker overgangene og vi har positiv utvikling med tanke på gjennomføring samlet sett. Andelen avgangselever med ordinær progresjon fra Vg2 i Innlandet er høyere enn det noen gang har vært.
Andelen med repetisjon/omvalg økte fra 4,6 % til 6 %. Dette medvirker til at andelen elever som er ute av videregående opplæring i Innlandet er betydelig redusert, og er nå nede på 14,8 %.
Resultatene gjenspeiler at flere finner aktive løsninger i overgangen fra Vg2, som påbygg, opplæring i bedrift, alternativt Vg3 i skole og overgang til andre yrkesfaglige utdanningsprogram.
Det er gruppen som er ute av videregående opplæring det er kritisk å holde i opplæringsaktivitet for å motvirke frafall og utenforskap. De videregående skolene har og får en enda tydeligere rolle i å redusere andelen som faller fra i overgangen mellom skole og læreplass. Eksempelvis er skolene styrket ressursmessig og iverksetter flere tiltak for å redusere denne gruppen gjennom målrettede tiltak innenfor kvalifisering og formidling.